Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning  (läst 2949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #45 skrivet: 05 januari 2024, 07:07:30 »
Ett gott nytt år och en ny rapport från kylan som nu blivit värme inomhus.
Tog en sista genomgång innan jag ringer en kyltekniker igen (Thompa71 indikerade ju att sensor strul inte helt kunde uteslutas ...). Jag hade ju en reparatör här för en månad sedan som bara konstaterade att maskinen var att skrota, endera inverterkort eller 4-vägs ventilen var problemet.
Men som sagt jag tänkte inte ge upp innan jag gott till botten med root cause analysen.
Satte mig ned och läste service manualen igen sida upp och sida ned. Och där hittade jag ett felmedelande som just skall komma för detta typ av fel. Dvs om 4-vägarna fastnar och temperaturen går ned i stället för upp.
Det är sensor TC i inomhusenheten som känner av detta, den sensorn styr ocksÃ¥ super hot och super cool control, dvs att inkommande köldmedia temperatur hÃ¥ller sig inom ett "normalt" intervall annars regleras kompressorns hastighet. 

Jag konstaterade ur detta;
1) Jag får inte detta larm trots att 4-vägarna står fel och tempgivarn in till inomhusenheten visar under -20 grader. (Borde reagera på att det inte kommer värme istället)
2) Jag har just det problemet att jag får extremt låga eller höga temperaturer

Kan det vara TC sensorn i inomhusdelen som strular!? (Jag som fokat på utomhus delen där felet uppstår) så jag öppnade upp inomhusenheten och drog upp och kollade sensorerna (det är två st som sitter på värmeväxlarn), såg inget onormalt utan satte fast dem och provkörde igen.
Tada !! Då fungerar VPn normalt igen. Har provkört olika temperaturer och inställningar och maskinen fungerar som den gjort tidigare. Den har nu gått stabilt i 12 timmar och de stora värmetopparna har försvunnit och den verkar reglera maskinen normalt. Kompressorn går också med lägre varvtal i själva avforstningsekvensen och ingen frost bildas någonstans. (Ingen 4-vägare som kärvar längre!!). Flödet med kylmediet låter helt annorlunda också vid avfrostning då man hör ett tydligt kluckande och rinnande ljud.
Eftersom denna sensor även styr mängden kylmedia via en reglerventil så antar jag att detta påverkar också.

Detta problem kanske uppstod när service teknikern som var här och rengjorde maskinen i November (typ stötte till sensor eller kabel) för det var efter det problemen började när jag sedan kom in i kallare utomhusperiod och avfrostningarna började starta. Jag sluter mig till att root orsaken är någon form av glapp eller dålig sensor.
Så jag har beställt två nya sensorer (TC och TCj) för värmeväxlarn inomhus för säkerhetskull, kostar 1000:- så det känns överkommligt.

Uj uj denna felsökning har tagit några timmar och från ett ekonomiskt perspektiv skulle säkert nedlagda timmar á 1000kr/timmen säkert motsvara 1-2 nya värmepumpar. (Nu har jag lagt ned egen tid och intresse, men jag misstänker att en service tekniker som verkligen kan Toshiba och sett detta fel tidigare kunnat lösa det snabbt, men få verkar vara intresserade av felsökning när jag ringt runt)
Och som sagt denna felsökning har gått många krokiga vägar och uteslutit del efter del, det som såg ut att vara felet från början själva 4-vägarn var bara ett symptom av ett annat problem. Skumt dock att 4-vägarn frös fast överhuvudtaget, det kanske indikerar fukt i systemet men problemet har försvunnit i och med att dessa låga temperaturer har försvunnit.

Som kuriosa:  Jag byggde en mätlogger med en ESP8266 och 4-temp prober som mäter pÃ¥ samma punkter i utomhusenheten som de riktiga givarna sitter pÃ¥ (och matar datat in till Homeassistant), de visade sig vara ovärderligt med mätdata för att förstÃ¥ sig pÃ¥ hur värmepumpen jobbar. Jag lämnar kvar denna setup i värmepumpen för ev framtida problem och dÃ¥ kan jag ha en kontinuerlig monitorering ocksÃ¥.

Bifogar en bild hur det ser ut nu vid mätningar av temp in till inomhus enheten (inringad del efter att temp sensorn verkar funka igen), fortfarande så går temperaturen under 0an vid avfrost. (men ligger mer mot -7 grader än -20), vet inte om det ska vara så eller om givarn fortfarande inte är som den skall får se hur det ser ut med nya givare.

Vill bara skicka ett stort tack till alla på forumet som kommenterat och väglett mig framåt till att lösa problemet, har lärt mig massor om värmepumpar!


« Senast ändrad: 05 januari 2024, 10:35:26 av pa66 »

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #46 skrivet: 06 januari 2024, 17:54:08 »
Detta var intressant läsning, o bra jobbat att du inte gav upp så fort som de flesta gör.
De där sensorerna styr ju alla cykler i princip så funkar pumpen i övrigt så är det dem som bråkar i många fall tror jag.
1000kr för 2 sens är ett jävla pris rent ut sagt, bytte själv defrostsensor på min sanyo och den kostade 10kr på elfa typ, fungerar fortf.
Men 1000kr e ju billigare än o kassera en bra pump o köpa ny för 25k om det hÃ¥ller 10 Ã¥r till   tummenupp

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #47 skrivet: 07 januari 2024, 10:13:34 »
Detta var intressant läsning, o bra jobbat att du inte gav upp så fort som de flesta gör.
De där sensorerna styr ju alla cykler i princip så funkar pumpen i övrigt så är det dem som bråkar i många fall tror jag.
1000kr för 2 sens är ett jävla pris rent ut sagt, bytte själv defrostsensor på min sanyo och den kostade 10kr på elfa typ, fungerar fortf.
Men 1000kr e ju billigare än o kassera en bra pump o köpa ny för 25k om det hÃ¥ller 10 Ã¥r till   tummenupp

Hej,

tack, och håller med, hutlösa priser för sensorer, eftersom jag antar att det är någon inkapslad thermistor, beställt 5 st på ebay också som referens, de kostade under 100kr totalt :-)
Ska jämföra lite och se om det är någon skillnad, jag tänker (hoppas) att de dyrare har högre kvalité/precision, frågan är om de har någon annan form av hysterés typ ... reagerar snabbare eller så.
Jag ska karakterisera både den dyra och den billigare och se vad det är för skillnad, återkommer i frågan.
För övrigt så pinnar värmepumpen på fint nu, den har gått bekymmersfritt i ett par dagar.
Ha det fint!


Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #48 skrivet: 09 januari 2024, 22:52:36 »
Tror inte det är nån större skillnad än att de dyra kommer klara för inkopplig om de håller ungf lika specs.
Är ju lite jobb o löda ihop och kapsla om om de kommer oskyddade men för 990kr rabatt kan det ju vara värt lite möda.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #49 skrivet: 10 januari 2024, 20:14:04 »
Tror inte det är nån större skillnad än att de dyra kommer klara för inkopplig om de håller ungf lika specs.
Är ju lite jobb o löda ihop och kapsla om om de kommer oskyddade men för 990kr rabatt kan det ju vara värt lite möda.

Jo det är säkert det man betalar mest för men det verkar finnas lite parametrar man behöver hålla lite koll på.
NTC eller PTC typ tex.
Typresistans vid 25C, min verkar ligga på 10K och temp område den funkar på.
Betavärde = temperturkurvan/karaktäristiken.
Säkert någon som kan det här betydligt bättre än jag men jag har köpt 3 varianter, Toshiba original (500Sek st), Elfa (120Sek st), ebay (5st för 100 Sek)
Toshiba varianten antar jag har samma Betavärde som originalet (dvs 4400K), Elfa har betavärde 3900K, ebay varianten har jag ingen aning om men man kan ju mäta upp den.
Frågan är om det har någon större betydelse. Tempkurvan lutar alltså lite annorlunda runt 25C
Sedan finns det en tillförlitlighetsparameter också, jag ser en skillnad på den gamla Toshiba original och den nya, den gamla har en gummiplupp som jag tolkar som kondensskydd, det har inte den nya varianten. Kanske är skyddad på annat sätt.
ELFA varianten som är av märket EPOC finns också i en variant som är speciellt skyddad för heat exchanger och fuktigt klimat ... den jag köpte står att den är till för heat exchanger i luftkonditioneringar etc men är inte extra harden .. antar då att livstiden är sämre.
Som vanligt finns det högt och lågt och hur många varianter som helst. Ska provköra originalet och variantererna och se om jag kan notera något skillnad.



« Senast ändrad: 10 januari 2024, 20:25:27 av pa66 »

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #50 skrivet: 10 januari 2024, 20:52:55 »
Jo man får ju kolla så de håller specs för de extrema temp växlingarna samt har ungf betavärden som du säger.
Om de reagerar lite långsamare eller har aningen olika kurvor tror jag inte spelar så stor roll, livs tiden är svårt o sia om på de billiga klart.
Nåt som nog är viktigare är hur de kapslats och i vad, jag testade lite olika material men det blev kyl/värmetålig silikon till sist som hållt ok.
Sen är tätheten av kabeln och lödpunkter viktiga för i de temperaturväxl så ärgas koppar betydligt mer om de exponeras.
I mitt fall fick jag byta kabeln efetr 2 år för den var helt genomärgad, hade inte använt limkrympslang över lödställena(trodde inte det spela nån roll)
men man lär sig långsamt :)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #51 skrivet: 11 januari 2024, 08:59:34 »
Att köpa tempgivare på chans är rätt meningslöst.
Vi säljer ju en del tempgivare, och det är rätt vanligt att folk tror att det bara finns en typ av utegivare t.ex. så de beställer utan att ha en aning om vad de ska ha.
Om inte grundvärdet, eller resistansförändringen/grad är samma så är ju risken stor att det inte fungerar som det ska, så om man inte vet exakt vilken typ av givare tillverkarna använder sig av är det bättre att betala vad det kostar än att chansa.
Det man eventuellt kan göra är att mäta upp någon av de andra givarna, som fungerar, för att få en resistanskurva mot temperaturförändringen, men det lönar sig ju bara om man värderar sin arbetstid till 0 kronor, det är en grannlaga uppgift att göra den typen av sak.

Sen kanske det kan fungera även om den visar -10 grader när originalgivaren skulle visat -5 grader, men knappast som det är tänkt.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #52 skrivet: 11 januari 2024, 11:38:43 »
Miljön som dessa givare existerar under är rent hiskelig, det ser jag nu när jag har kÃ¥pan i inomhus enheten av,  fukt, temp, frost och extrema temp växlingar, pÃ¥ det sättet sÃ¥ är det ett under att de hÃ¥ller sÃ¥ länge som de gör.
Styrprogrammet borde vara väl optimerat mot Beta värdet på thermistorn så jag antar om det diffar där så kommer man inte att få ut optimal prestanda ur pumpen. Jag tittade på temp kurvorna från Toshiba än om inte värdet explicit finns med så går det räkna på kurvan.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #53 skrivet: 04 februari 2024, 16:03:42 »
Hur har det gått pa66, går den fortf bra?
Testade du byta sensor?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!