Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASY 9 LB  (läst 8454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyrox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland/Motala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
ASY 9 LB
« skrivet: 11 april 2006, 07:49:05 »
Hejsan alla!

Köpte en ASY 9 LB 6,1 kW Inverter R410A för en vecka sedan och är jättenöjd.
Jag har vattenburet värme hemma men ville inte lägga de för oss i dag större pengarna på en Luft/Vatten pump idag.

Här helt nöjd men skulle behöva ett tips.
Kör med inställningar 25C och auto. Riktar luftflödet så högt som möjligt. Innerdelen sitter plaserad i trappan men pga 1½ plansvilla så sitter den nära sluttaket i trapphuset så kanske på en höjd av 2,3 meter.

Värmefördelningen är mycket bra nere. 25 grader vid pumpen och ca 22 grader på vardera sida huset på netervåningen.
Uppe blir det ca 22 grader i allrummet ( först rummet ) och i barnens rum en ca 20 grader.
I vårat sovrum ( längst ifrån pumpen ) är det en 18-19 grader.

Eftersom vi har vattenburet vill jag inte sätta på pannan för att bara underhållsvärma i vårt sovrum ( iofs vill vi ha denna temperatur i sovrummet för det är lagom sovtemperatur ).
Kan man öka luftfördelningen med fläktar eller skall man tex ta upp luftväg i golvet upp?

Mycket nöjd kund av Fujitsu, iallafall 1 vecka   ;)

//Jimmy
ASY 9 LB 6,1 kW Inverter R410A

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: ASY 9 LB
« Svar #1 skrivet: 11 april 2006, 17:57:16 »
Tjenare, det var snabba ryck!!!

Kul att höra att det funkar bra.
Vi får bäst luftcirkulation och värme på övervåningen vid så hög fläkthastighet som möjligt.
Jag gjorde ett test med skithuspapper, hängde remsor längst upp i trappen, och laborerade med fläkten, vid läge 1 & 2 så hängde pappren rakt ner, vid 3 så började det fladdra lite, vid 4,5 då fladdrade det som bara den, alltså luften rörde sig uppför trappen.

Det gäller bara att stå ut med fläktljudet.
Fast det var när det var minusgr. dygnet runt, nu är den inställd på 20gr, fläktläge 2, räcker bra.

Ha det...

Och du, i sovrummet är det friktionsvärme som gäller...
« Senast ändrad: 11 april 2006, 18:07:31 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ASY 9 LB
« Svar #2 skrivet: 11 april 2006, 22:30:14 »
Och är friktionen så låg att det inte bildas tillräckligt med värme kan du sätta in ett el-element för att slippa köra pannan, det kommer ju knapt att gå nån ström för att höja värmen en eller ett par grader
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: ASY 9 LB
« Svar #3 skrivet: 12 april 2006, 08:18:44 »
Sc:,h
Hej.
Om du stänger av pannan, är det då kalldusch och
kallbad som gäller ?
Eller har du kommit på något annat trix ?
 *vinkar*
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad cyrox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland/Motala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ASY 9 LB
« Svar #4 skrivet: 12 april 2006, 15:23:23 »
Sc:,h
Hej.
Om du stänger av pannan, är det då kalldusch och
kallbad som gäller ?
Eller har du kommit på något annat trix ?
 *vinkar*

Jo men det är billigt   *roflmao*

Nja, har en Nibe panna från -97.
Kan sätta han i sommarläge vilket skall vara ett mycket sparsamt läge.....

Men han värmer sällan så det har fungerat bra just nu.
ASY 9 LB 6,1 kW Inverter R410A

Utloggad cyrox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland/Motala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ASY 9 LB
« Svar #5 skrivet: 12 april 2006, 15:30:33 »
Tjenare, det var snabba ryck!!!

Kul att höra att det funkar bra.
Vi får bäst luftcirkulation och värme på övervåningen vid så hög fläkthastighet som möjligt.
Jag gjorde ett test med skithuspapper, hängde remsor längst upp i trappen, och laborerade med fläkten, vid läge 1 & 2 så hängde pappren rakt ner, vid 3 så började det fladdra lite, vid 4,5 då fladdrade det som bara den, alltså luften rörde sig uppför trappen.

Det gäller bara att stå ut med fläktljudet.
Fast det var när det var minusgr. dygnet runt, nu är den inställd på 20gr, fläktläge 2, räcker bra.

Ha det...

Och du, i sovrummet är det friktionsvärme som gäller...
Tja!

Du lär väl ha pumpen pÃ¥ ett sparsamt läge med den utstyrseln du har pÃ¥ din bild  :D

Friktionsvärmen räcker inte till, kanske om jag tar ledigt frÃ¥n jobbet dÃ¥ möjligtvis   >:D

Har iallafall snart haft pumpen i en vecka. Den är väldigt tyst både inne och ute.
Mycket nöjd.
Ska nog prova lite med skithuspapper och se om jag kan se något....

//Jimmy
ASY 9 LB 6,1 kW Inverter R410A

Utloggad torkelsnorkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar emellanÃ¥t!
SV: ASY 9 LB
« Svar #6 skrivet: 19 april 2006, 09:26:15 »
Jo men det är billigt   *roflmao*
Ska nog prova lite med skithuspapper och se om jag kan se något....

Ännu ett spartips är ju att prova med skithuspapper som är redan är använt...  :D

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: ASY 9 LB
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2006, 12:07:53 »
Hur bra funkar denna pump vid riktiga kallgrader? klarar den neråt -20grader?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: ASY 9 LB
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2006, 16:14:15 »
På den variant som inte är "Arctic" ligger rekommenderad arbetstemperatur vid uppvärmning mellan -15oC och +24oC (nedkylning mellan +10oC och +43oC).
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: ASY 9 LB
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2006, 22:50:57 »
Tjenis !
Pumpen funkar fint vid -20.Hade -26 som kallast i vinter och inga element på.men där gick gränsen för mitt hus ,det var ngn grad svalare på morgonkvisten.Ska väl tala om att det är en Artic 9;a jag har.Helnöjd är bara förnamnet. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: ASY 9 LB
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2006, 11:20:03 »
Då var det en ASY 9LB beställd då, installeras om 2 veckor. bara hoppas den funkar bra i vårat hus också :)
Den kommer installeras i köket som vi tror är bästa platsen, dels för att rakt fram nu så går luften igenom hela köket, genom hela hallen och sen förhoppningsvis upp för trappen till övervåningen.
Vi kommer med denna placering också troligen kunna utnyttja värmen från våran vedspis att få snurr på värmen från den när vi vedeldar.
Nu längtar jag nästan till det blir vinter  :D
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ASY 9 LB
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2006, 16:53:16 »
Sätter ni den i köket kommer den kanske suga i sig massor med fet matos som gör att filtren sätter igen fort.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: ASY 9 LB
« Svar #12 skrivet: 15 juni 2006, 17:25:29 »
Sätter ni den i köket kommer den kanske suga i sig massor med fet matos som gör att filtren sätter igen fort.
mvh
TS

En granne har satt den likadant som vi kommer ha och de har inte haft några problem med filtren, de har haft den sen november och de har alla filter som gick att sätta in i maskinen :)

Vi kommer sätta in en stor fläkt ovanför spisen så förhoppningsvis ska det inte osa allt för mycket längre in i köket
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ASY 9 LB
« Svar #13 skrivet: 15 juni 2006, 19:01:00 »
Jag skrev kanske kommer suga i sig matos beroende på vart i köket man placerar den. Som ni själv skriver hänger det på hur bra utsug man har ovanför spisen och att man kommer ihåg att starta fläkten om man vet med sig att man har dåligt utsug.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: ASY 9 LB
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2006, 19:11:10 »
Tjena Igen!
Det gÃ¥r  att stänga av pumpen vid matlagning.Det gör jag iallafall.Och sedan jag
har fÃ¥tt konfirmerat att värmekabeln till kompressorvärmaren funkar även dÃ¥ ,sÃ¥ är det ingen fara pÃ¥ vintern heller. (Jag tänkte dÃ¥ pÃ¥ att kallstart inte är sÃ¥ nyttigt för pumpen) .Jag fÃ¥r gratulera till pumpinnehavet ocksÃ¥!!och hoppas att din funkar lika bra som min har gjort.  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!