Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill stänga ner för att fÃ¥ ner vÃ¥ra galna kostnader, hjäälp!  (läst 6367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej.. har installerat en luftvattenpump i okt som vi snarare blir mer deprimerade av än varma..
Pumpen är av märke NIBE fighter 2025 14 kw
VAttenberedare -Strömsnäs pannan,TS500, 500l, kamrörsbatteri15m, typ ESSEM2-1122, förrådbredare NIBE Cu 120l..

Det tickar in dyra räkningar, och senast igÃ¥r fick vi en som var 1000 kr dyrare än förra mÃ¥naden trots att vi sänkt "kurvan" el nivÃ¥n  el vad man kallar det... och det har blivit varmare..
Någon annan som sitter med 5300 kr räkningar nu när det är varmare?

Vi har stängt alla element nu, pallar inte detta mer.. vad gör vi för att baa varmvattnet i duscharna ska bli varma.. typ?
Ska vi sänka ner nivån mera? Vi förstår oss inte på detta och är sömnlösa om nätterna istället, det känns som att det är något som är fel.. vpr installatör som är en barndomskompis man, vet inte varför det bir så här..

Vi hade pellets innna, som bara klyddade och var dyrt, men detta går ju inte att jämföra.. så hemskt det har varit.. var lär ni er allt?

Kan man bara stänga av alla elemet.. eller?

/Zara

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur styrs värmen till radiatorerna?

Har du en SMO10?

Jag antar att det sitter en shunt på strömsnäspannan som värmer radiatorerna, det är denna som du ska reglera ner.

Om det sitter en elpatron på pannan så måste värmen på den ställas ner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Hej,

På elpatronen i tanken, vad är termostaten inställd på?
Den får inte vara inställd på ett högre värden än starttemperaturen på Niben.
Har själv en VT10 Termostat i min tank, det gäller att man justera ner elpatronen så Niben får startsignal före Elpatronen.

Ett gott råd är att sätta en elmätare för Värmepumpen&Elpatronen så har man koll ifall förbrukningen skenar iväg.

Vid denna tempertur som råder i Varberg så är det endast lite på nätterna min VP går + lite för varmvattet.

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

...........text........Kan man bara stänga av alla elemet.. eller?

/Zara

Vad jag har "lärt" mig är att man skall INTE stänga av elementen eftersom det då inte blir flöde och då stannar pannan för HP larm .
Man kan justera ner i sovrummet om man vill men i övrigt inte.
Värmen till elementen (kurvan) skall styras av VP eller dess styrenhet.
Bättre att sänka kurvan helt då .Finns något i styrmenyn som heter "Sommareläges temp." ställ ner denna till 18 eller 20 gr (har jag) då stänger värmeproduktionen till elementen om temperaturen överstiger detta värde.Konstigt nog är detta inställt på 25 gr från fabriken.
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
NIBE supporten är bra. Ring alltså Nibe direkt 0433-73 000

Dessutom bör du kontakta ex. Onninen eller Ahlsell och be om kontakt med en rutinerad Nibe installatör.

Var har du köpt maskinen?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad clbas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Märkte att när jag stängde av ovanvåningen på elementen och bara hadde källaren i gång så ökade förbrukningen på elen med det dubbla, så håll alla elementen öppna och sänk bara på kurvan

Utloggad Zara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
 huvuddunk
DET DUBBLA??? för man stänger elemeten??? meeeen då kommer jag få nervbryt!! vad fan gör man?? *panik*
Det senaste dygnet har pumpen stannat 2 ggr, vi har bara haft kallvatten.. Det har stått ERROR S2 xx= kompressorn har stannat av en error..

Jag ska ringa till NIBE imorgon, fast jag et att de bara kommer säga Oh ja vi kan komma o titta MEN hittar vi inget fel så får ni betala 2500 kr... hopplöst.. så har dte varit när pumpen stannat av is , det varit 15 grader osv.. suck.. el kontakta er installatör..

Min montör (min barndomskompis man) är inte alls mycket till hjälp, det har känts helt hopplöst sedan vi installera detta system..Hans "fina" beräkningar har inte alls stämt överrens utan vi är uppe i det dubbla redan..  :'(
jag vill verkligen bara ha ner det så det bara är varmvatten som går..

Vi har dessutom ingen meny el display då det inte är digitalt SUCK... vilken miss man har gjort .... vi känner oss totalt lurade...
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Zara, jag har försökt läsa dina inlägg men får inte riktigt kläm på hur grejorna är inkopplade?
Är det så här det ser ut ungefär (fast med kamrörsbatteri istället för förrådsberedare)?

Vad visar kanal S1 för värde då VP:n stannar?
« Senast ändrad: 29 april 2009, 15:17:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Stäng av elpatronen i pannan helt och hållet till att börja med.

Montera en separat el-varmvattenberedare efter pannan.

Då har du löst ditt framtida tappvarmvattenbehov.

Inför nästa säsong måste ni trimma in all styrning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad vidir

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej Zara,
Om det känns lite bättre så är jag i samma sits, hade en elräkning på 8700 på en månad :,v( fick hjälp här på forumet. Plus att det är varmare. Perioden 090401-090501 hade jag en förbrukning på 1374 KvH. Vad hade du för förbrukning i KvH för ovanstånde period??
Mvh
Vidir

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är väl så enkelt att om inte ha klarar att ställa in det får han eller ni anlita någon till att göra det.
Det låter ju inte direkt på dig som om du har så stor kläm på sakerna och då är det väl lika bra att betala 2-3000 för att slippa dessa elräkningar hela sommaren??


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!