Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 30 december 2023, 22:26:29 »I de norska m fl IT-systemen får man ju bara 132 V mellan vardera ytterledaren och jord, det blir alltså vid en given kabelkapacitans en betydligt lägre 50 Hz-ström kopplad till signalledaren.
Många värmepumpar, om än de då ofta säljs utan fyrvägsventil som AC, används också i USA och andra länder med USA-inspirerad eldistribution. Där är det vanligt att de kopplas till ytterledarna i ett 2 x 115 eller 2 x 120 V enfasnät med jordad nolla, även i det fallet blir förhållandena bättre än om man lyckas få en ledare med 230 V till jord maximalt olyckligt placerad i kablaget.
Det förekommer också, i vissa amerikanska delstater, att de matas mellan två faser i ett 120/208 V trefasnät.
Och, som sagt, livslängden påverkas INTE av hur man förlägger ledarna i kabeln eller om man förväxlar fas och nolla. Det som påverkas är dels risken för datakommunikationsstörningar och dels, möjligen, åskskyddets effektivitet.
Möjligen kan det tänkas att värmepumpens immunitet mot datakommunikationsstörningar försämras när störningsskyddskondensatorer börjar åldras, och det gör att en installation som har fungerat bra då vp var ny kanske inte längre gör det efter 10 eller 20 år. Åldringen sker inte snabbare för att det är felkopplat, men åldringen visar sig tydligare i det fallet och problemet går ju alltid att lösa senare genom att lägga fas och nolla rätt.
Många värmepumpar, om än de då ofta säljs utan fyrvägsventil som AC, används också i USA och andra länder med USA-inspirerad eldistribution. Där är det vanligt att de kopplas till ytterledarna i ett 2 x 115 eller 2 x 120 V enfasnät med jordad nolla, även i det fallet blir förhållandena bättre än om man lyckas få en ledare med 230 V till jord maximalt olyckligt placerad i kablaget.
Det förekommer också, i vissa amerikanska delstater, att de matas mellan två faser i ett 120/208 V trefasnät.
Och, som sagt, livslängden påverkas INTE av hur man förlägger ledarna i kabeln eller om man förväxlar fas och nolla. Det som påverkas är dels risken för datakommunikationsstörningar och dels, möjligen, åskskyddets effektivitet.
Möjligen kan det tänkas att värmepumpens immunitet mot datakommunikationsstörningar försämras när störningsskyddskondensatorer börjar åldras, och det gör att en installation som har fungerat bra då vp var ny kanske inte längre gör det efter 10 eller 20 år. Åldringen sker inte snabbare för att det är felkopplat, men åldringen visar sig tydligare i det fallet och problemet går ju alltid att lösa senare genom att lägga fas och nolla rätt.
.png)











.png)




gäster: 2571
dolda: 0
användare: 0