Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termometer pÃ¥ Shuntgrupp visar alltid 20 grader  (läst 1088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej forumet!

Bor i ett hus med golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre.

Har följande shuntgrupp installerad https://www.heatup.se/produkter/shunt/shunt/

Oavsett vilken framledningstemp min nibe730 håller (som mest 40 grader idag) så ligger shuntgruppens termometer på 20 grader. Testade igå höja till kurva 8 bara för att få ordentligt med värme. Resultatet blev att elementen på övre plan blev varma men fortfarande 20 grader på shuntgruppen. Wilo pumpen på shuntgruppen är inställd på att köra variabelt differenstrck vilket bör vara korrekt och jag hör att pumpen jobbar. Vad kan vara fel tro?

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2022, 07:36:04 »
Det verkar som att shuntgruppen inte hämtar vilken temperatur som den ska ligga på från VP.
Enligt produkt bladen så har du både en termostat ( där du ställer temperaturen som du vill ha) samt en säkerhetstermostat om den första pajar.

SÃ¥ tolkar jag detta

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2022, 07:50:47 »
Det verkar som att shuntgruppen inte hämtar vilken temperatur som den ska ligga på från VP.
Enligt produkt bladen så har du både en termostat ( där du ställer temperaturen som du vill ha) samt en säkerhetstermostat om den första pajar.

SÃ¥ tolkar jag detta

MVH
Tony
.

Ska kolla på detta tack! Måste vara att säkerhetstermostaten stoppar på 20 grader av någon anledning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2022, 08:07:37 »
Har du rumstermostat så kan den ju vara neddragen på minvärde?
Den kan också vara trasig, och att det ger samma fel.

Säkerhetstermostaten kan ha fastnat i stängt läge, eller så kan kapillärröret har gått sönder, men det borde du se på att olja läckt ut.
På returledningen (till höger om säkerhetstermostaten) sitter det även en grundflödesventil som man kan justera maximal in/utgående flöde på.
Den skulle kunna vara stängd av någon anledning, och då får du aldrig fram någon värme till shuntgruppen.

Jag skulle börja med att kolla på grundflödesventilen.
Har du barn i huset så kan de ha skruvat på den, eller någon kompis som varit rolig.
Eller du själv som pillat på prylarna...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2022, 10:07:16 »
Har du rumstermostat så kan den ju vara neddragen på minvärde?
Den kan också vara trasig, och att det ger samma fel.

Säkerhetstermostaten kan ha fastnat i stängt läge, eller så kan kapillärröret har gått sönder, men det borde du se på att olja läckt ut.
På returledningen (till höger om säkerhetstermostaten) sitter det även en grundflödesventil som man kan justera maximal in/utgående flöde på.
Den skulle kunna vara stängd av någon anledning, och då får du aldrig fram någon värme till shuntgruppen.

Jag skulle börja med att kolla på grundflödesventilen.
Har du barn i huset så kan de ha skruvat på den, eller någon kompis som varit rolig.
Eller du själv som pillat på prylarna...

Uppdatering: skruvade på grubdflödesventil och det verkar ha löst sig. Kollar under dagen så det håller. Tack för hjälpen.

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2022, 13:46:26 »
Har du rumstermostat så kan den ju vara neddragen på minvärde?
Den kan också vara trasig, och att det ger samma fel.

Säkerhetstermostaten kan ha fastnat i stängt läge, eller så kan kapillärröret har gått sönder, men det borde du se på att olja läckt ut.
På returledningen (till höger om säkerhetstermostaten) sitter det även en grundflödesventil som man kan justera maximal in/utgående flöde på.
Den skulle kunna vara stängd av någon anledning, och då får du aldrig fram någon värme till shuntgruppen.

Jag skulle börja med att kolla på grundflödesventilen.
Har du barn i huset så kan de ha skruvat på den, eller någon kompis som varit rolig.
Eller du själv som pillat på prylarna...

Nu efter att den tuffat på ett tag får jag felmeddelande 229. Kan det ha en koppling till att vi löst problemet med shunten? Den surrar också väldigt mycket nu.
« Senast ändrad: 31 maj 2022, 13:54:48 av Regnar »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2022, 14:02:26 »
Larm 229 är väl typiskt för när rumstermostaterna börjat stänga en efter en och det blir dåligt med flöde i systemet. Alla rumstermostater ska stå på max förutom något enstaka i sovrum om det blir för varmt där. Man justerar in flödet i värmesystemet så det blir lagom varmt överallt utan termostater. Är huset 130 kvm?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2022, 14:03:56 »
Larm 229 är väl typiskt för när rumstermostaterna börjat stänga en efter en och det blir dåligt med flöde i systemet. Alla rumstermostater ska stå på max förutom något enstaka i sovrum om det blir för varmt där. Man justerar in flödet i värmesystemet så det blir lagom varmt överallt utan termostater. Är huset 130 kvm?

Hej Josth :)

Huset är 180kvm. Alla radiator termostater är öppna. Har inga termostater kopplade till golvvärmet på nedre plan. Måste ju ha koppling till det som fixats imorse då ljudet/surret samt felmeddelandet börjat precis shuntgruppen fixades
« Senast ändrad: 31 maj 2022, 14:07:16 av Regnar »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2022, 14:12:16 »
Hej! Mystiskt om alla termostater är fullt öppna Sc:,h Undrar om något av rören är felkopplade så fram och retur förväxlats??

Om huset är 180 kvm kan man undra varför fläkten i F730 är inställd på 130 kvm?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2022, 14:15:08 »
Hej! Mystiskt om alla termostater är fullt öppna Sc:,h Undrar om något av rören är felkopplade så fram och retur förväxlats??

Om huset är 180 kvm kan man undra varför fläkten i F730 är inställd på 130 kvm?

130kvm är nog standard från nibe. Den ställdes in efter att jag återställde pumpen. Ska mata in alla värden så den blir korrekt.

Jag ska kolla med rörisen gällande fram och retur, något måste ha förväxlats..

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2022, 14:22:33 »
Hej! Mystiskt om alla termostater är fullt öppna Sc:,h Undrar om något av rören är felkopplade så fram och retur förväxlats??

Om huset är 180 kvm kan man undra varför fläkten i F730 är inställd på 130 kvm?

Förresten, är surrandet kopplat till 229 eller är det för atr den jobbar hårt nu när den har -500 gradminuter

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2022, 15:40:45 »
"Surrandet" är säkert kompressorn som går på lite högre varv och försöker köra ikapp gradminuter om den ligger nere på -500 gradminuter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2022, 16:26:55 »
 ???
"Surrandet" är säkert kompressorn som går på lite högre varv och försöker köra ikapp gradminuter om den ligger nere på -500 gradminuter.

Precis det jag misstänkte. Men då undrar jag (för att öka min förståelse kring detta) varför gradminuterna hoppade ner så starkt. Kan det vara för att shuntgruppen fixades till och vi fick ett korrekt flöde där det från golvvärme flödade in 18 gradigt vatten in i nibe pumpen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Termometer på Shuntgrupp visar alltid 20 grader
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2022, 16:50:15 »
Precis, plötsligt blev värmevattnet svalare och mycket under den beräknade temperaturen så gradminutrarna föll raskt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!