Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering och val av pump, tank etc.  (läst 2535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Handsome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Har idag en trasig gaspanna som skall ersättas och när jag tittat på olika alternativ tycks luft/vatten vara det bästa för mig.
Fakta:
Bor i Helsingborg, Skåne, nära kusten.
1/2 plan + källare, byggt -65 till stor del tilläggsisolerat. 2-glasfönster. Vattenburen värme med normalstora radiatorer (kräver kanske 50-55grader vintertid)
I bottenvåningen ligger även vattenburen golvvärme i 35% av ytan, har badkar som måste kunna fyllas med ca 300l 37gradigt vatten :-)
YTA: 180kvm boyta, 100kvm källare (något kallare än övriga huset på vinten men fullt bruklig)
Gasförbrukning: 35000kWh per år dvs ca 32500kWh netto till både varmvatten och husvärme.

Då tanken kommer att hamna långt ifrån köket (14m) tänkte jag lägga en slinga med cirkulation (vet inte vad det kallas) så att jag snabbt kan tappa varmvatten i köket. Kanske tidsstyrd?

Fråga:
1. Tar gärna emot ett tips om dimensionering samt förslag på val av pump och tank. Gärna både dyrare märken samt en budgetlösning. Är lite osäker på offerterna jag fått in är ok.

2. Har fått offerter på "Värmepump Nibe Split. Nibe ACVM 270 och Nibe AMS 10, Varvtalsreglerad effekt 3,5-12 kW, flytande kondesering, scroll kompressor.."
Offerten säger 100.000 inkl allt (dom river ut gaspannan och pluggar, etc) efter rotavdrag. Är det rimligt? Är det rätt grejor?

3. Finns det någon bra budgetelösning? (Nu har ni som förespråkar billiga grejor chansen)

Huset blir sakta kallare, hjälp mig!  ???
Tack på förhand
/Fredrik

 
« Senast ändrad: 09 september 2010, 15:26:54 av Mr_Handsome »
Villa -64, 180kvm boyta, 100kvm källare, vattenburet system med golvvärme i 35% av bottenvåningen. 2-glasfönster. Trasig gaspanna som drog 35.000kWh om året innan haveri. 2 duschglada barn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dimensionering och val av pump, tank etc.
« Svar #1 skrivet: 09 september 2010, 22:12:32 »
Jag är skeptisk till att ACVM 270 (270 liter tank med VV-slinga) fixar 300 liter bubbelbad. Den enda lösningen som fixar detta ensam är Nibes EVP500 som kan dockas till en 2025-10 eller 2025-14.

Men lösningen är annars en extra el-VVB på ca 100 liter i serie efter VP:ns VVB, då duger i princip vilken lösning som hellst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr_Handsome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering och val av pump, tank etc.
« Svar #2 skrivet: 10 september 2010, 11:53:38 »
Tack.
Funderar på att använda in gamla beredare i serie men tror att jag har en förlust på kanske en tusenlapp om året genom at göra så...
Kan man inte "lura" systemet till att köra varmare en stund innan badet (ett snabbval?)

Frågorna återstår dock enligt ursprungsmeddelandet i tråden. Är mest nyfiken på om jag har rätt dimensionerat i föhållande till huset och om det finns en budgetlösning som skulle funka.

/Fredrik

Villa -64, 180kvm boyta, 100kvm källare, vattenburet system med golvvärme i 35% av bottenvåningen. 2-glasfönster. Trasig gaspanna som drog 35.000kWh om året innan haveri. 2 duschglada barn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dimensionering och val av pump, tank etc.
« Svar #3 skrivet: 10 september 2010, 12:11:43 »
Tack.
Funderar på att använda in gamla beredare i serie men tror att jag har en förlust på kanske en tusenlapp om året genom at göra så...
Kan man inte "lura" systemet till att köra varmare en stund innan badet (ett snabbval?)

Jo, det finns en XVV-knapp som kan köra upp temp till 65 ºC. Det kanske skulle hjälpa. :-\

Citera
Frågorna återstår dock enligt ursprungsmeddelandet i tråden. Är mest nyfiken på om jag har rätt dimensionerat i föhållande till huset och om det finns en budgetlösning som skulle funka.

Dimensioneringen på NIBE-pumpen är OK, här är budgetvarianten, AVH24-paketet för 46 kkr, frakt och montage tillkommer.
http://energicentra.dinstudio.se/text1_2.html

(Den är troligen lite för klen för ditt hus)
« Senast ändrad: 10 september 2010, 12:14:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med dimensionering och val av pump, tank etc.
« Svar #4 skrivet: 10 september 2010, 12:31:21 »
Tack.
Funderar på att använda in gamla beredare i serie men tror att jag har en förlust på kanske en tusenlapp om året genom at göra så...
Kan man inte "lura" systemet till att köra varmare en stund innan badet (ett snabbval?)


De flesta pumpar har en funktion för extra varmvatten. Det går dessutom oftast att tidsstyra detta så att man alltid har vatten till ett bad efter jobbet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr_Handsome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering och val av pump, tank etc.
« Svar #5 skrivet: 10 september 2010, 13:37:23 »
Tackar.  Thumbsup
Bad efter jobbet är ju skönt men när jag har 2 småbarn så blir det nog inte jag som får njuta...
Inbillar mig att det är billigare att köra 65 grader dom gånger man ska bada än att ha en separat cistern som läcker värme. (Vad vet jag)

COP för AVH24 paketet ser bra ut (3,65) för att vara vid 52grader framledning... finns det inte några värden för AVH24 vid 35 och 45grader (+7 ute) som alla andra anger?
Som en hint: NIBE anger COP 3,5 vid +7 och 45 grader framledning. --> COP ca 3,0 vid +7 och 52 grader...(estimerat)

Då ett bra COP i komibation med lång livslångd torde vara största besparingen kan man ju fråga sig om det inte är mycket mer lönsamt med budget alternativet? Eller är livsländen kass? Hur mycket straffar fast kondesering vs flytande kondensering mig förluster? Frostproblem?

Söker bara efter mellan tummen och pekfingervärden dÃ¥ jag försöker komma till en snabb lösning som jag inte Ã¥ngrar altför djupt  :)


Villa -64, 180kvm boyta, 100kvm källare, vattenburet system med golvvärme i 35% av bottenvåningen. 2-glasfönster. Trasig gaspanna som drog 35.000kWh om året innan haveri. 2 duschglada barn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!