Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic Z35 ljud  (läst 7185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johanna2018

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic Z35 ljud
« skrivet: 28 januari 2019, 20:11:50 »
Köpte nyligen 2 värmepumpar: en Toshiba och en Panasonic Z35 (CU-Z35UFEA-1). Toshiban hörs knappast men Panasonicen låter ständigt som en gräshoppa eller jättegammal kylskåp. Ljudet kommer ifrån utomhusdelen, men hörs tydligt inomhus. En video med ljudet finns på Youtube:. Jag undrar om Panasonicens ljud är normalt eller kanske tyder på en defekt som kan fixas.

Tacksam för svar.

Johanna

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2019, 20:46:09 »
Ja de där låter inte så trevligt direkt men är osäker om skulle va något allvarligt fel, en del panasonic låter en del har ja hört sen tidigare och spec vid lite kallare väderlek. Du får väl byta ut den mot ytterligare 1 Toshibapump annars för de pumparna är alltid tysta och helt vibbrationsfria.

Utloggad Johanna2018

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2019, 22:00:08 »
Det låter på samma sätt oavsett om det är kallt (-12) eller inte (+5).

Vi välde Panasonic eftersom dem har en golvmodell med R32 som coolant och inomhusdelens utseende är OK.

Jag är jättenöjd med Toshiban och fattar inte att det finns en så stor skillnad i presterande med vår Panasonic. Det handlar inte om ljudnivån, men om den gräshoppa liknande ljudet som är irriterande. Jag hoppas att det finns en lösning för detta.
« Senast ändrad: 28 januari 2019, 22:07:47 av johhoo001 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2019, 22:12:10 »
Inte så lätt att höra via en film men tycker det låter som oljudet kommer från kompressorn , låter det dessutom inomhus så fortplantar det sig högst troligt genom rören om det nu inte låter så illa i verkligheten att det går genom väggen.

Jag skulle kontakta återförsäljaren
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2019, 08:22:51 »
Kan det vara nåt ljud från expansionsventilen, alltså vätska som pressas genom den?
Eller var nu köldmediet kan orsaka ljud av den sorten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johanna2018

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2019, 21:39:06 »
Tack för svaren. 

Antagligen fortplantar ljudet sig genom rören för inomhusdelen sitter på ovanvåningen och utomhusdelen står på ett stativ på markplan.

Vi har haft kontakt med återförsäljaren. Efter han hade hört ljudfilerna skickade han en tekniker som bytte köldmediet men tyvärr blev ljudet detsamma.

Vi valde en Panasonic värmepump för att dem är, enligt deras uppgifter, ’supertysta’. Jag har svårt att tro att en hell ny värmepump av ett väletablerat märke som Panasonic ska låta som vår Z35. Är det någon på forumet som har en Panasonic Z35 och kan dela erfarenheter?

Jag är ingen proffs när det gäller värmepumps teknik så jag undrar hur man avgör om ett problem i kompressorn eller expansionsventilen ligger bakom vårt oljud? Och hur man i så fall löser detta?

Mvh, Johanna

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2019, 22:07:32 »
Fördelen för dig som kund med garanti är att det är din återförsäljares problem att lösa problem och inget du ska behöva fundera på  tummenupp

Nu vet jag inte hur den utedelen ”normalt” ska låta vid olika belastningar men om din ÅF tycker att det är normalt bör du nog få en åsikt från någon annan ÅF också om du upplever att något är fel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2019, 00:15:42 »
Min HZ9 låter så där när den går på väldigt låg effekt. Inget sådant alls när den varvar lite mer. Hörs inte heller in.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2019, 13:32:35 »
Tack för svaren. 

Antagligen fortplantar ljudet sig genom rören för inomhusdelen sitter på ovanvåningen och utomhusdelen står på ett stativ på markplan.

Vi har haft kontakt med återförsäljaren. Efter han hade hört ljudfilerna skickade han en tekniker som bytte köldmediet men tyvärr blev ljudet detsamma.

Vi valde en Panasonic värmepump för att dem är, enligt deras uppgifter, ’supertysta’. Jag har svårt att tro att en hell ny värmepump av ett väletablerat märke som Panasonic ska låta som vår Z35. Är det någon på forumet som har en Panasonic Z35 och kan dela erfarenheter?

Jag är ingen proffs när det gäller värmepumps teknik så jag undrar hur man avgör om ett problem i kompressorn eller expansionsventilen ligger bakom vårt oljud? Och hur man i så fall löser detta?

Mvh, Johanna
Ja att de skulle hjälpa att byta köldmediet/gasen anser ja va väldigt långsökt, de skulle va om de är för lite gas i pumpen isf. Nä antingen är de kompressorn eller expansionsventilen eller alt är de för korta anslutningsrör som är felet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2019, 14:43:01 »
Borde inte vara för korta rör när den sitter på ovanvåningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2019, 16:58:16 »
Ursäkta, missade detta!  De kanske är för långa rör då med för lite gas i "love" men den ska ju va förfylld för mellan 3-7,5 meter så gasen borde väl räcka till normalt även om anslutningslängden inte har angetts. Då är de väl kompressorn eller expansionsventilen som fejlar då.

Utloggad Johanna2018

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2019, 21:58:20 »
Tack igen för alla svar.

@Perra83: Volymen går upp och ner för oklara skäl, men försvinner inte vid högre effekter. Tyvärr hörs ljudet tydligt inomhus, som man kan höra här (ljudinspelning med mobilen):

@Bullikano: Rören är inte särskild lång, c. 4-5 m

@TS Comfort AB: håller med om att återförsäljaren har ansvar för att lösa problemet. Men dem påstår (efter att ha kollat med Panasonic) att den typ av ljud är normalt. Jag har försökt att få detta bekräftat av Panasonic, men ingen svar än trots att jag kontaktade dem flera gånger.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2019, 22:38:33 »
Nu hörs det inte så bra på paddan men det låter nästan exakt som utedelen om nu jag hör rätt vill säga och det ljudet skulle inte jag kalla normalt.
Om det stämmer att det är normalt och min padda inte ljuger ljudmässigt så lär panasonic få fler som hör av sig!

Du är säker på att dom kollat med Panasonic Sverige?

Gör en felanmälan via panasonics hemsida så du får ett ärende där också.
Händer inget så gör du ett ärende till  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Johanna2018

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2019, 23:14:19 »
Jag bara vet att återförsäljare i sitt email säger att dem har haft kontakt med Panasonic, vet inte om det var Panasonic Sverige eller inte.

Har skickat in formuläret på Panasonics hemsidan (https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/my-project) 2 gånger (under den senaste 3 veckorna) men utan resultat. Kanske bäst att försöka igen  :)

Utloggad Johanna2018

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Z35 ljud
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2019, 14:07:18 »
Fått svar från Panasonic. De skriver att ljudet är normalt: "det är köldmedieljud från rören som kan förekomma". Inte riktigt upplysande för mig. Jag är inte särskild teknisk, men jag har för mig att köldmediet i sig inte genererar något ljud, och rören inte heller. Någon som fattar vad dem menar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!