Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har köldmedia läckt?  (läst 2781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Har köldmedia läckt?
« skrivet: 19 augusti 2005, 21:36:54 »
Hej!
Har CTC Master 102 FLP från 1985 och mistänker att den slutar fungera som FLP :-\
Kompressor igång, fläktar igång men frånlyft temperatur = med innehus lyfttemperatur.
På något konstig sätt VV blir varmare utan att tillsatsel igång. Hur? Den värmas sakta men värms up ändå.
Kan det vara så att köldmedia läkt ut efter 20 år?
Är det lönsamt att göra något eller jag ska använda den som VVB och F/T ventilation och spara pengar till nåt nytt?
Undrar bara om man kan förlänga liv (kanske 2 år) på den med att tillsätta köldmedia?

/ Alex
// Mvh
   Alex

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har köldmedia läckt?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2005, 22:48:14 »
Hej!
Har CTC Master 102 FLP från 1985 och mistänker att den slutar fungera som FLP :-\
Kompressor igång, fläktar igång men frånlyft temperatur = med innehus lyfttemperatur.
På något konstig sätt VV blir varmare utan att tillsatsel igång. Hur? Den värmas sakta men värms up ändå.
Kan det vara så att köldmedia läkt ut efter 20 år?
Är det lönsamt att göra något eller jag ska använda den som VVB och F/T ventilation och spara pengar till nåt nytt?
Undrar bara om man kan förlänga liv (kanske 2 år) på den med att tillsätta köldmedia?

/ Alex

Tyvär tror jag inte att det skulle hjälpa med köldmedia för kompressorn har nog gett upp och desutom så har du säkert R22 köldmedia i den och den är förbjuden idag.
Det har varit en bra frånluftsvärmepump som har hållit så länge men det lönar sig nog inte försöka reparera den.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Har köldmedia läckt?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2005, 18:19:00 »
Ja kompressorn kan vara kass. Du kan sjäv kolla lite, kör vp en liten stund, stanna vp och känn på rören till kompressorn växelvis, om samma temperatur snabbt uppstår på dessa båda, är troligen ventilerna kass. En kyltekniker ser lätt med hjälp av manometerställ om så är fallet, eller om k-media saknas. En konvertering och ny kompressor kan vara lönt om pumpen har fungerat bra men glöm inte de andra komponenterna. Är ex anoderna bytta i tid, (om det inte är en rostfri) ? Trasig beredare=Vp-skrot.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Hakon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med sprit i slangen.
SV: Har köldmedia läckt?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2005, 23:13:53 »
Tänk också på att om en lindning har brännt har du syra i systemet. Det kräver en tvättning annars håller inte nästa kompressor så länge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 379
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!