Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?  (läst 13452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« skrivet: 05 mars 2018, 20:37:21 »
Hej!
Vi har nyligen bytt luft/luftvärmepump i vår suterrängvilla från -79. Har tidigare haft bra effekt av en gammal pump som sedan gav upp. Vi valde Supreme 35 då vi bor i Östersund och har kalla vintrar, samt ett hus på 185kvm. I övrigt direktverkande el.

Nu har vi haft pumpen i två veckor och får inte upp innetemperaturen i gillestugan där pumpen sitter till mer än 19 grader? Det har ju varit väldigt kallt i helgen, -25, men kan vi inte förvänta oss mer av pumpen? Ett lokalt företag har varit här och justerat inställningarna och menar att vi bör förvänta oss mer av en så dyr pump. Återförsäljaren däremot skyller på det kalla vädret och att vårat hus skulle vara dåligt isolerat (vilket jag inte köper eftersom det funkat bra förut med låga driftskostnader).

Vad hade ni gjort? Bör jag stå på mig och få pumpen undersökt ytterligare, eller ska jag acceptera att jag nyss betalat 23000kr för en ny pump som fungerar sämre än vår 20 år gamla?

Tack på förhand!
Anna

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 20:56:18 »
supreme kommer väl ifrån polarpumpen? de har egna fristående tekniker.

du får reklamera

det är ju det "nya" köldmedlet R32 i denna, jag vet inte hur toshiba får det att fungera när det är kallt.
jag vet heller inte om polarpumpen tar dessa från svenska importören eller de importerar själva.

men allt detta tillsammans kan medföra att din pump inte presterar som förväntat

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2018, 20:58:06 »
Hej!
Vi har nyligen bytt luft/luftvärmepump i vår suterrängvilla från -79. Har tidigare haft bra effekt av en gammal pump som sedan gav upp. Vi valde Supreme 35 då vi bor i Östersund och har kalla vintrar, samt ett hus på 185kvm. I övrigt direktverkande el.

Nu har vi haft pumpen i två veckor och får inte upp innetemperaturen i gillestugan där pumpen sitter till mer än 19 grader? Det har ju varit väldigt kallt i helgen, -25, men kan vi inte förvänta oss mer av pumpen? Ett lokalt företag har varit här och justerat inställningarna och menar att vi bör förvänta oss mer av en så dyr pump. Återförsäljaren däremot skyller på det kalla vädret och att vårat hus skulle vara dåligt isolerat (vilket jag inte köper eftersom det funkat bra förut med låga driftskostnader).

Vad hade ni gjort? Bör jag stå på mig och få pumpen undersökt ytterligare, eller ska jag acceptera att jag nyss betalat 23000kr för en ny pump som fungerar sämre än vår 20 år gamla?

Tack på förhand!
Anna

Vad hade ni för äldre pump tidigare?

Det här låter precis som Fh35-tråden:
"Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset"

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66519.0


1. Visst kör ni fullt blås på fläkten?
2. Har de kollat att den inte läcker?
3. Pdesign är 3.8 kW, avfrostar den ofta?
« Senast ändrad: 05 mars 2018, 21:07:14 av kWhalp »

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2018, 21:09:18 »
Vad hade ni för äldre pump tidigare?

Det här låter precis som Fh35-tråden:
"Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset"

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66519.0


1. Visst kör ni fullt blås på fläkten?
2. Har de kollat att den inte läcker?

Ja vi kör fullt blås på fläkten. Vad den gamla pumpen hette vet jag tyvärr inte, sen åkte på tippen :)

Men det låter inte orimligt dåligt det här då? Hur mkt ska jag våga bråka om att den inte levererar som vi trodde? Är det något fel eller brukar det vara såhär?

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2018, 21:12:32 »
supreme kommer väl ifrån polarpumpen? de har egna fristående tekniker.

du får reklamera

det är ju det "nya" köldmedlet R32 i denna, jag vet inte hur toshiba får det att fungera när det är kallt.
jag vet heller inte om polarpumpen tar dessa från svenska importören eller de importerar själva.

men allt detta tillsammans kan medföra att din pump inte presterar som förväntat

De anlitar lokala firmor på orter där de inte har egna tekniker stationerade.

Jo vi har reklamerar men problemet är fortfarande att de menar att det här är rimligt. Så min fråga är om det är det, eller om jag ska stå på mig och hävda att något är fel.

Enligt produktspecifikationen ska pumpen klara minus 30 grader så köldmediet borde vara anpassat för svensk vinter.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2018, 22:01:27 »
Hade ju varit kul att veta vad er 20 år gamla pump var för modell som utklassar en kraftig modern pump.....
men eftersom ni inte vet det blir det ju svårt att jämföra spec samt svara på er fråga.
Sen spelar ju isolering in ju kallare det blir, så vid -25 kanske den inte räcker till, det framgår ju på specen vad den ska klara att ge vid den tempen så det borde ni kunna uppskatta någorlunda.
Att den klarar gå ner till -30 menas bara att den fungerar vid den tempen men den ger klart inte mer ut än vad som tas in då.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2018, 22:47:11 »
De anlitar lokala firmor på orter där de inte har egna tekniker stationerade.

Jo vi har reklamerar men problemet är fortfarande att de menar att det här är rimligt. Så min fråga är om det är det, eller om jag ska stå på mig och hävda att något är fel.

Enligt produktspecifikationen ska pumpen klara minus 30 grader så köldmediet borde vara anpassat för svensk vinter.
Toshiba visar inte vilken effekt pumpen ger vid olika yttertemperaturer. Inga gafer eller nått alls.
Hittar inget alls om detta.
Den kanske ger hyffsad effekt ner till -15 men sen tappar den helt.
Det hade varit kul att se effektdiagrammen.
Om du mäter strömförbrukningen kan man gissa vad den ger mha interpolering av datan från broschyren.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2018, 23:22:03 »
Toshiba Supreme 35-Pumpen ger 5,5 kw värme vid 7 minus, 4,5 kw värme vid 15 minus och 2,9 kw värme vid 25 minus.
http://www.seweb.no/8/8.pdf

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2018, 06:56:18 »
Toshiba Supreme 35-Pumpen ger 5,5 kw värme vid 7 minus, 4,5 kw värme vid 15 minus och 2,9 kw värme vid 25 minus.
http://www.seweb.no/8/8.pdf

Tusen tack för att ni engagerar er! För mig som inte är så insatt i ämnet och inte kan översätta alla dessa termer till praktiken; tycker ni det verkar rimligt att vi inte når mer än 19 grader när det är riktigt kallt ute?

En fråga som jag kanske inte vill ha svar på :) Borde vi ha köpt en annan pump utifrån våra förutsättningar?

Inatt stängde vi av alla element för att testa. Det har varit lite mildare ute, -11. Begärde 25 grader och fick 24 i gillestugan där pumpen är placerad, 23 grader i rummen intill på samma våning. Synpunkter från er som kan?

Tack!

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2018, 07:21:29 »
Tusen tack för att ni engagerar er! För mig som inte är så insatt i ämnet och inte kan översätta alla dessa termer till praktiken; tycker ni det verkar rimligt att vi inte når mer än 19 grader när det är riktigt kallt ute?

En fråga som jag kanske inte vill ha svar på :) Borde vi ha köpt en annan pump utifrån våra förutsättningar?

Inatt stängde vi av alla element för att testa. Det har varit lite mildare ute, -11. Begärde 25 grader och fick 24 i gillestugan där pumpen är placerad, 23 grader i rummen intill på samma våning. Synpunkter från er som kan?

Tack!
Det låter inte som att det är pumpen det är fel på och vid -25 vad hade ni för måltemperatur? Testa max nästa gång det är såpass kallt.
Hemma kör jag måltemperatur 26 grader när vi är hemma och max fläktstyrka för att vi ska kunna få ut värme i hela huset med vår LZ25TKE. Huset är iofs ca 20 meter långt och pumpen sitter i ena änden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2018, 08:31:28 »
Vid -25 grader får man inte förvänta sig så mycket av en luftvärmepump.
2.9 kW värmer inga 185 m2 vid -25 ute.
DU får ursäkta mig, men att en 20 år gammal luftvärmepump skulle värmt bättre tror jag inte för en sekund på, om ni inte hade ett monster till värmepump som gick på trefas och med en 5 kW kompressorn.
COP på en luftvärmepump vid -25 grader för 20 år sedan var troligen inte bättre än 1.0.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2018, 08:41:22 »
Håller med föregående talare, tror nog inte heller det är nåt fel på pumpen, den gör nog vad den ska och kan....
Vid -25 finns det inte mycket värme att hämta i uteluften oavsett vilken pump ni handlat, kolla i specarna som Karis länkade till så ser ni hur cop förändras vid de olika temperaturerna, dvs ratio mellan tillförd el samt uteffekt
Nästa gång det blir -25 så stäng av pumpen och ersätt med en värmefläkt på 2,5kw så kan ni jämföra på ett ungefär om den ger vad den ska, glöm ej simulera avfrostningar :)

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2018, 09:00:50 »
Det som skulle vara intressant att få veta är utblåstempen, ca 5-10min efter en avfrostning. Mät ca 10cm från utblåset och sedan då även insugstempen (där pumpen suger in luften). Även vad du har för utetemp vid mätning.
Även längden på rören vore intressant samt om det fylldes på någon extra gas.

Kan vi få en bild på utomhusdelen och även inomhusdelen så vi ser hur den är installerad och förutsättningarna så vore det bra.

« Senast ändrad: 06 mars 2018, 09:18:36 av Knackarn »

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2018, 10:54:40 »
Vid -25 grader får man inte förvänta sig så mycket av en luftvärmepump.
2.9 kW värmer inga 185 m2 vid -25 ute.
DU får ursäkta mig, men att en 20 år gammal luftvärmepump skulle värmt bättre tror jag inte för en sekund på, om ni inte hade ett monster till värmepump som gick på trefas och med en 5 kW kompressorn.
COP på en luftvärmepump vid -25 grader för 20 år sedan var troligen inte bättre än 1.0.
En rimlig gissning är väl kanske att de närmaste två rummen är det enda man kollat på och där har det varit trevligt och varmt medans det inte blivit lika bra i andra rum.

Annars är det något än mer galet i beskrivningen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2018, 11:19:42 »
Vid -25 grader får man inte förvänta sig så mycket av en luftvärmepump.
2.9 kW värmer inga 185 m2 vid -25 ute.
DU får ursäkta mig, men att en 20 år gammal luftvärmepump skulle värmt bättre tror jag inte för en sekund på, om ni inte hade ett monster till värmepump som gick på trefas och med en 5 kW kompressorn.
COP på en luftvärmepump vid -25 grader för 20 år sedan var troligen inte bättre än 1.0.

Helt korrekt analys.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2018, 22:11:54 »
Toshiba Supreme 35-Pumpen ger 5,5 kw värme vid 7 minus, 4,5 kw värme vid 15 minus och 2,9 kw värme vid 25 minus.
http://www.seweb.no/8/8.pdf

Nya DSK 9 (R32) är ju betydligt sämre i COP vid -15 och -25 än gamla DSK 8(R410).
Liknande siffror som Panasonic R32 visar vid dessa temperaturer.
Verkar som R410 är lite bättre val om pumparna kommer att sitta norrut.
« Senast ändrad: 11 mars 2018, 22:22:12 av Zelda »

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #16 skrivet: 12 mars 2018, 11:19:52 »
DSK9 dock bättre COP vid -7 och något högre värmeeffekt vid -15 och -25 grader än DSK 8. Då tycker jag det är tveksamt med valet av R410 norrut.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #17 skrivet: 12 mars 2018, 12:56:41 »
Nya DSK 9 (R32) är ju betydligt sämre i COP vid -15 och -25 än gamla DSK 8(R410).
Liknande siffror som Panasonic R32 visar vid dessa temperaturer.
Verkar som R410 är lite bättre val om pumparna kommer att sitta norrut.
Ja nya DSK 9 (R32) har nästan genomgående lite sämre COP än gamla DSK 8 (R410), om ja personligen skulle välja en RAS 35-pump
så skulle ja utan tvekan välja den gamla DSK 8 (R410).

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2018, 17:19:01 »
Bara jag som tycker att utvecklingen går bakåt. Ny modell borde ju kunna vara minst lika bra som föregångaren. Miljövänligt är inte alltid bättre.
Effektskillnad på 100W på 35an lär man inte märka av.
-15 grader är väl en normaltemperatur i Norrland under längre perioder.

Man kunde ju ha utvecklat maskinen lite mer. Större förångare mm.
Daikin har väl lyckats med XR modellerna. Har inte sett siffror men har för mig att det var mycket bra COP vid låga temperaturer.
(XR40 vid -24 en effekt 4kW och COP 2,1 såg jag i ett inlägg från Daikin) Det borde ge en riktigt bra COP om man tar ut den lägre effekten som Toshiba ger.

« Senast ändrad: 12 mars 2018, 17:43:41 av Zelda »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2018, 17:25:36 »
Det verkar väl som att det finns utmaningar med R32?
Sonen var och felsökte en R32-maskin som aldrig lämnade avfrostningsläge.
Utetemp -32 grader, troligen så blev det aldrig tillräckligt varmt i utedelen för att den skulle avfrosta "klart".
Han hittade i alla fall inga fel, och tryckmätning vid den utetempen är ju helt onödig, trycken är låååga då.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #20 skrivet: 23 mars 2018, 19:49:17 »
Det verkar väl som att det finns utmaningar med R32?
Sonen var och felsökte en R32-maskin som aldrig lämnade avfrostningsläge.
Utetemp -32 grader, troligen så blev det aldrig tillräckligt varmt i utedelen för att den skulle avfrosta "klart".
Han hittade i alla fall inga fel, och tryckmätning vid den utetempen är ju helt onödig, trycken är låååga då.
Enligt Danfoss det signifikanta problemet är att R32 har en hög urladdningstemperatur. Den direkta konsekvensen är oljedbrytningen som kan orsaka olika kompressorfel som lagerbeslag, låg system och kompressor effektivitet. Så utsläppstemperaturen bör begränsas till en acceptabel nivå för att säkerställa att systemet och kompressorn kan fungera normalt
"The significant problem is that R32 has a high discharge temperature. Its direct consequence is the oil degradation which can cause various compressor failures like bearing seizure, low system and compressor efficiency. So the discharge temperature should be limited at an acceptable level to make sure that system and compressor could work normally. "
http://refrigerants.danfoss.com/r32/#/
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #21 skrivet: 24 mars 2018, 23:33:02 »
Toshiba supreme 8 har en groda i programmeringen, om du inte har fläktläge 5 eller auto så ger den bara 60% av maxeffekt, så fungerar då iallafall min supreme 25 och det finns finska tester som säger samma sak.

« Senast ändrad: 24 mars 2018, 23:41:41 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #22 skrivet: 25 mars 2018, 14:10:06 »
Jaså tror du att de är en groda i programmeringen?? Det kanske rent av är planerat på det här viset med en viss tanke, och till viss del tycker ja att det verkar logiskt.
På de äldre Toshiborna kan man ju inte ens använda sig av autoläget på fläkten om man vill ha ett vettigt värmeutbyte från pumpen utan där kör man alltid med en förvald inställd fast hastighet. Sen finns det folk som kör på väldigt låga fläkthastigheter för att innerdelsfläkten skall höras så lite som möjligt vilket ger ett mkt dåligt värmeutbyte samtidigt som pumpen/kompressorn jobbar för fullt tryck för att upprätthålla innetempen samtidigt som innerdelen inte kan göra sig av med den värme som då produceras. Detta ger då sammantaget en mkt oekonomisk drift och ett dåligt värmeutbyte.
Så sett till detta så kan jag tycka att de är logiskt att man har dragit ned effekten på pumpen på de lägre manuellt inställda fläkthastigheterna och bara anpassat högsta effekten på pumpen till läge auto och 5:ans fläkt eftersom det väl är då som pumpen kan gå för fullt samtidigt som innerdelsfläktens hastigheter medger att innerdelen kan göra sig av med värmen som pumpen producerar.
För om jag förstår rätt här så anpassar innerdelen fläkthastigheterna efter hur mkt pumpen producerar i värme och går pumpen på full värmeeffekt så går väl innerdelen på 5:ans fläkt vid läge auto likväl som den gör det vid manuellt inställd 5:ans fläkt??
Vad använder du själv för inställning vanligtvis, Auto eller 5:ans fläkt?? Och hur tycker du att autofläkt fungerar rent allmänt för pumpen??

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #23 skrivet: 25 mars 2018, 17:05:51 »
Toshiba supreme 8 har en groda i programmeringen, om du inte har fläktläge 5 eller auto så ger den bara 60% av maxeffekt, så fungerar då iallafall min supreme 25 och det finns finska tester som säger samma sak.

Det är ingen groda.
Alla maskiner som inte har en underdimensionerad kompressor kommer att avge en lägre effekt ju lägre fläkthastighet. Anledningen till det är att du kommer upp i en maximal växlartemperatur på innerdelen. Effekten är delta T ggr. flödet.

Sedan är det så att med R32 så kommer nya utmaningar, framförallt på kompressorsidan.
Daikin släppte ett 90-tal patent fria för 2 år sedan. Men många patent är fortfarande exklusiva för Daikin.
Av denna anledning kommer vissa tillverkare inte kunna komma upp i höga temperaturer på växlaren vid lägre utomhustemperaturer. Det kan vara en av anledningarna till att DSK 9 är lite svagare än sin föregångare.

/D

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #24 skrivet: 25 mars 2018, 17:31:24 »
Har bestämt för mig att doggydoggen har en Daiseikai 8-pump med R410-gas här även då i början kallad för Toshiba supreme 8, ej att förväxla med senaste modellerna av Daiseikai 9 som har R32-gas.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #25 skrivet: 25 mars 2018, 17:44:40 »
Det är ingen groda.
Alla maskiner som inte har en underdimensionerad kompressor kommer att avge en lägre effekt ju lägre fläkthastighet. Anledningen till det är att du kommer upp i en maximal växlartemperatur på innerdelen. Effekten är delta T ggr. flödet.

Sedan är det så att med R32 så kommer nya utmaningar, framförallt på kompressorsidan.
Daikin släppte ett 90-tal patent fria för 2 år sedan. Men många patent är fortfarande exklusiva för Daikin.
Av denna anledning kommer vissa tillverkare inte kunna komma upp i höga temperaturer på växlaren vid lägre utomhustemperaturer. Det kan vara en av anledningarna till att DSK 9 är lite svagare än sin föregångare.

/D

Kikar man vid -15 Så är inte DSK 9 med R32 svagare än DSK 8 med R410 eller är det vid andra temperaturer du menar?
Däremot så är DSK 8 något något effektivare vid -15.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #26 skrivet: 25 mars 2018, 20:21:41 »
Rubriken talar om Supreme, därav min kommentar om R32 i detta fall. Jag syftade på kallare, typ -25C. Minus 15 är en barnlek för de flesta idag. Problemet är hög effekt vid kallare då kompressorn måste klara höga kompressionsförhållanden och det är svårt att kombinera med en hög årsverkningsgrad.
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #27 skrivet: 25 mars 2018, 20:51:56 »
Har inte sett uppgifter för varken DSK8 eller DSK9 vid -25 sÃ¥ vet inte vad skillnaden är dÃ¥  :)

Känns dock som -25 grader måste vara en ganska begränsad procent användare som kikar på dom temperaturerna och räknar med att hålla några större ytor uppvärmda med luft/luft .
Denna vinter var väl kallare än normalt även i Norrland men så jäkla många dagar med kallare än -15 räknar väl inte ens norrlänningarna med en normal vinter ?
Eller jag kanske har galet fel hur kallt ni egentligen har däruppe  ::)
Tur man håller till i "normalare" utetemperaturer så -10 till -15 är som kallast och oftast under korta perioder tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #28 skrivet: 26 mars 2018, 07:19:19 »
Kruxet är väl egentligen inte att det "slutar funka" vid en viss utetemp, kruxet är att få folk att förstå att man behöver en extra värmekälla som backup de dagar som detta inträffar.
Ta t.ex. Samsungs Comfort-modeller, de hade i vart fall för 18 månader sedan en gräns på -26 grader? (Vet inte säkert) där de helt enkelt stänger av sig.
Så vitt jag vet så omnämndes detta inte ens i manualen.
Finns det gränser skall skall dessa tydligt redogöras för, gärna dessutom med någon form av förklaring till varför man infört den gränsen.
Det vore även lämpligt att utrusta den typen av värmepumpar med en kontaktutgång som gör det möjligt att aktivera hjälpvärme innan det blir frost i lokalen.

Det kan väl Daikin och andra som har något att säga till om ta med sig i framtida utvecklignsarbete, att det vore bra med en potentialfri kontakt som aktiverades när värmepumpen inte längre kan hålla önskad rumstemperatur.
Funktionen kunde vara som följer:
OM värmepumpen inte under en hel driftscykel klarar att nå börvärde och kompressorns varvtal går ned under 100% så skall hjälpkontakten aktiveras.
Så snart kompressorn klarar att nå bärvärde med lägre effekt än 100% så skall hjälkontakten deaktiveras.
På så sätt skulle man kunna styra t.ex. en elradiator att agera tillskott på ett optimalt sätt och man slapp vara orolig att stugan eller huset som står obevakat skulle kylas ut och frysa sönder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #29 skrivet: 26 mars 2018, 08:55:56 »
Det är ingen groda.
Alla maskiner som inte har en underdimensionerad kompressor kommer att avge en lägre effekt ju lägre fläkthastighet. Anledningen till det är att du kommer upp i en maximal växlartemperatur på innerdelen. Effekten är delta T ggr. flödet.

Sedan är det så att med R32 så kommer nya utmaningar, framförallt på kompressorsidan.
Daikin släppte ett 90-tal patent fria för 2 år sedan. Men många patent är fortfarande exklusiva för Daikin.
Av denna anledning kommer vissa tillverkare inte kunna komma upp i höga temperaturer på växlaren vid lägre utomhustemperaturer. Det kan vara en av anledningarna till att DSK 9 är lite svagare än sin föregångare.

Lite vilseförande att inte någon tillverkare anger i sina broschyrer och reklam att deras maskiner kräver viss fläkthastighet för att ge förväntad värme. Här på forumet upprepas det i stor sett varje dag men alla pumpköpare är inte lika uppdaterade. Det är inte alla som kan leva med den nivå av av ljud som det medför beroende på hus och placering.

Har inte sett uppgifter för varken DSK8 eller DSK9 vid -25 sÃ¥ vet inte vad skillnaden är dÃ¥  :)

Känns dock som -25 grader måste vara en ganska begränsad procent användare som kikar på dom temperaturerna och räknar med att hålla några större ytor uppvärmda med luft/luft .
Denna vinter var väl kallare än normalt även i Norrland men så jäkla många dagar med kallare än -15 räknar väl inte ens norrlänningarna med en normal vinter ?
Eller jag kanske har galet fel hur kallt ni egentligen har däruppe  ::)
Tur man håller till i "normalare" utetemperaturer så -10 till -15 är som kallast och oftast under korta perioder tummenupp

Den här vintern har varit mycket kallare än de senaste säsongerna och det har varit ett avsevärt antal dagar med mer än -15 och då pratar vi inte övre Norrland.
« Senast ändrad: 26 mars 2018, 11:49:22 av VP-News »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #30 skrivet: 26 mars 2018, 10:36:33 »
Ja den här vintern har varit kall som satan men frågan är om det verkligen blir så många fler vintrar med denna kylan.
Här l kanten mellan Stockholm / Södermanland har det mest varit riktigt kallt några nätter/mornar men dagtid sällan kallare än -10.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #31 skrivet: 26 mars 2018, 14:47:20 »
Lite vilseförande att inte någon tillverkare anger i sina broschyrer och reklam att deras maskiner kräver viss fläkthastighet för att ge förväntad värme. Här på forumet upprepas det i stor sett varje dag men alla pumpköpare är inte lika uppdaterade. Det är inte alla som kan leva med den nivå av av ljud som det medför beroende på hus och placering.

Den här vintern har varit mycket kallare än de senaste säsongerna och det har varit ett avsevärt antal dagar med mer än -15 och då pratar vi inte övre Norrland.

Att tillverkarna skulle uppge att effekten endast är tillgänglig vid maxfläkt är väl samma som att biltillverkarna skulle uppge att det inte går att köra lika fort på ettan som på femmans växel.

Detta har alltid gällt och kommer i stort sett alltid att gälla, om inte tillverkarna sätter högsta flödet direkt på fläktläge 1.

Effekten är proportionell till temperaturhöjning ggr flödet.
Ju högre flöde desto högre effekt (om inte flödet på en lägre hastighet är tillräckligt högt så kompressorns effekt är uttagen till max.)

TS Comfort:
Temperaturen i övre Norrland:
Denna vinter så har temperaturen sedan årsskiftet i stort sett legat ständigt mellan -20 till -35C så vi pratar om längre perioder.
/d

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #32 skrivet: 26 mars 2018, 16:58:59 »
Nog är det kallt lÃ¥nga perioder Norrbotten, det är fortfarande -26 pÃ¥ nätterna och ca -5 mitt pÃ¥ dagen, det har varit riktigt kallt i nästan 3mÃ¥n sÃ¥ nog är det bra med en pump som levererar bra med värme vid lÃ¥ga temperaturer  :)
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #33 skrivet: 26 mars 2018, 17:37:26 »
Har väl inte sagt att det inte är bra om det finns bra med effekt även om det är skitkallt ute, du fÃ¥r läsa det jag skrev igen  :)

Men har man -20,  -25 sedan Ã¥rsskiftet som Daikin skriver och vill dimensionera värmebehov efter det sÃ¥ behövs det relativt rejäla pjäser och hög fläkthastighet och nÃ¥gon vidare komfort lär det inte bli.
Bodde jag där det är -20 eller kallare i flera månader skulle jag lätt satsa på bergvärme om jag hade vattenburet vill säga och inte luft/luft som en stor avgörande värmekälla.
Har man elvärme skulle jag hellre satsat på 2 mindre än en stor för att få jämnare temperatur och kunna köra dom på lite lägre fläkthastighet så man får bättre komfort.

Men det är bara min lilla Ã¥sikt och som tur är väljer man själv hur man vill ha det ( plÃ¥nboken styr dock en del)  och är jäkligt glad att jag inte har -20 och kallare mÃ¥nader i sträck dÃ¥ min kropp inte gillar kyla  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #34 skrivet: 26 mars 2018, 17:48:13 »
Jag vet, det vara bara jag som skrev att det är bra med en pump som ger bra med värme, sen håller jag med dig om att det är bättre med bergvärme, jag personligen har lvp som underhållsvärme ca 22C under veckorna när vi inte är där då spelar inte fläktljud någon större roll :). Annars är det vedeldning som gäller.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #35 skrivet: 26 mars 2018, 18:31:41 »
Man blir dock lite nyfiken när luft/luft värmepumparna monteras om det är -20 och kallare ute månader i sträck!

MÃ¥ste vara en mardröm för dom Ã¥terförsäljarna/montörerna i dom trakterna att planera jobben  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad iMicke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #36 skrivet: 26 mars 2018, 22:58:52 »

Jag har en gammal gård väster om Bredbyn (Örnsköldsvik) med ganska omfattande temperaturloggning. Kan bidra med lite statistik ifrån vinterns temperaturer:

antal timmar sedan 1 november med temperatur under -29:  1h
antal timmar sedan 1 november med temperatur under -25:  47h 45min
antal timmar sedan 1 november med temperatur under -20:  246h
antal timmar sedan 1 november med temperatur under -15:  515h 30min

Och då ligger ju gården egentligen inte särskilt långt norrut..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #37 skrivet: 26 mars 2018, 23:04:33 »
Är det representativt för en vanlig vinter eller har ni haft kallare än 'normalt'?
Om det har varit kallare än normalt, hur brukar förhållandena vara?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad iMicke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #38 skrivet: 26 mars 2018, 23:47:38 »
Är det representativt för en vanlig vinter eller har ni haft kallare än 'normalt'?
Om det har varit kallare än normalt, hur brukar förhållandena vara?

Jag vet faktiskt inte. Vi köpte stället i somras.

En anledning till loggningen är att jag inte hade någon aning hur isolerad kåken var, hur kallt det brukar vara eller hur tillförlitligt elnätet var.

Stället är tänkt som sommarstuga och jag har bara varit där ca 1 gång i månaden i vinter för att hålla koll. Annars 9 grader underhållsvärme.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #39 skrivet: 27 mars 2018, 04:32:18 »
iMicke.
Hur loggar du sådan info och på avstånd också?

Är det utdaterad information om att luft/luft inte bör installeras om temperaturen regelbundet går under -15?
Det är ju sådant som jag tagit för givet "hela livet".

Har en svåger som ofta dyker upp på kaffe när det är under -15 eftersom hans eget hus är alltför kallt med luft/luft.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #40 skrivet: 27 mars 2018, 07:02:19 »
Dom flesta av dagens modeller åtminstånde från dom stora drakarna har inga problem att gå i -15 eller kallare men man måste tänka på att effekten avtar med kallare utetemperaturer så en del stödvärme lär behövas för att hålla en komfortabel värme i huset.

Din kaffesugna svåger kanske skulle komplettera med ett par raddisar eller kanske dags att byta värmepump om den är gammal, klen och snart har gjort sitt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #41 skrivet: 27 mars 2018, 12:20:42 »
Att tillverkarna skulle uppge att effekten endast är tillgänglig vid maxfläkt är väl samma som att biltillverkarna skulle uppge att det inte går att köra lika fort på ettan som på femmans växel.

Detta har alltid gällt och kommer i stort sett alltid att gälla, om inte tillverkarna sätter högsta flödet direkt på fläktläge 1.

Effekten är proportionell till temperaturhöjning ggr flödet.
Ju högre flöde desto högre effekt (om inte flödet på en lägre hastighet är tillräckligt högt så kompressorns effekt är uttagen till max.)

Ja det var en synnerligen dålig jämförelse. Även om det alltid gällt är det inte uppenbart för många köpare, det informeras inte heller om detta från många återförsäljare. Ljudnivån vid högsta eller näst högsta fläktläget gör att många pumpar inte alls lämpar sig för hemmiljö. Att då skryta med cop och effekt men inte tala om vilket buller det medför för att få ut den värme som det skryts om är på gränsen till falsk marknadsföring.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #42 skrivet: 27 mars 2018, 12:21:28 »
Att tillverkarna skulle uppge att effekten endast är tillgänglig vid maxfläkt är väl samma som att biltillverkarna skulle uppge att det inte går att köra lika fort på ettan som på femmans växel.

Detta har alltid gällt och kommer i stort sett alltid att gälla, om inte tillverkarna sätter högsta flödet direkt på fläktläge 1.

Effekten är proportionell till temperaturhöjning ggr flödet.
Ju högre flöde desto högre effekt (om inte flödet på en lägre hastighet är tillräckligt högt så kompressorns effekt är uttagen till max.)

Ja det var en synnerligen dålig jämförelse. Även om det alltid gällt är det inte uppenbart för många köpare, det informeras inte heller om detta från många återförsäljare. Ljudnivån vid högsta eller näst högsta fläktläget gör att många pumpar inte alls lämpar sig för hemmiljö. Att då skryta med cop och effekt men inte tala om vilket buller det medför för att få ut den värme som det skryts om är på gränsen till falsk marknadsföring.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #43 skrivet: 27 mars 2018, 13:18:07 »
Ja det var en synnerligen dålig jämförelse. Även om det alltid gällt är det inte uppenbart för många köpare, det informeras inte heller om detta från många återförsäljare. Ljudnivån vid högsta eller näst högsta fläktläget gör att många pumpar inte alls lämpar sig för hemmiljö. Att då skryta med cop och effekt men inte tala om vilket buller det medför för att få ut den värme som det skryts om är på gränsen till falsk marknadsföring.

Är du slutkund eller installatör ?

/D

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #44 skrivet: 27 mars 2018, 16:05:40 »
Men nog förstår väl dom flesta att för att få ut full effekt på en maskin vad det än är för maskin så måste den gå på max.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #45 skrivet: 27 mars 2018, 17:11:56 »
Dom flesta vet nog inte det från början eller kanske snarare tänker inte på att så är fallet och många tänker inte på att höga luftflöden låter och blåser en hel del.
Märker man vid kundbesök dÃ¥ mÃ¥nga kikat pÃ¥ dom lÃ¥ga ljudnivÃ¥er som uppges i produktblad  och sedan pratar om hög effekt men man mÃ¥ste pÃ¥peka direkt att inte i första hand kika pÃ¥ ljudnivÃ¥er pÃ¥ lägsta fläkthastighet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #46 skrivet: 27 mars 2018, 18:30:54 »
fattar inte alla att man bÃ¥de spara in pengar och fÃ¥r bÃ¥de bättre värmespridning med näst eller högsta läget. ja sover gött när pengarna stannar i plÃ¥nboken  ::)

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #47 skrivet: 27 mars 2018, 18:31:38 »
Med andra ord måste man vara övertydlig som återförsäljare, men man kanske kan få sälja två istället för en lvp ;).
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #48 skrivet: 27 mars 2018, 18:34:59 »
fattar inte alla att man bÃ¥de spara in pengar och fÃ¥r bÃ¥de bättre värmespridning med näst eller högsta läget. ja sover gött när pengarna stannar i plÃ¥nboken  ::)

Alla fattar inte, att inte alla fattar..

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #49 skrivet: 27 mars 2018, 19:56:46 »
Alla är inte VP-nördar som här på forumet ??? och då är det inte helt glasklart. Reklamen trycker alltid på låg ljudnivå och hög effekt.

fattar inte alla att man bÃ¥de spara in pengar och fÃ¥r bÃ¥de bättre värmespridning med näst eller högsta läget. ja sover gött när pengarna stannar i plÃ¥nboken  ::)

Visst men om det inte går att sova på grund av ljudet när fläkten går för fullt blir snart besparingen ganska irrelevant.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #50 skrivet: 28 mars 2018, 21:11:45 »
Och det säljs många underdimensionerade pumpar bara för att det annonseras ett lågt pris. Och en pump med någorlunda SCOP i mellan zon.

 dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!