Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny LVP  (läst 26316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2018, 08:45:29 »
I mitt fall så är det ju en gammal pump som ska ersättas. Nedmontering av gammal pump ingår samt allt material blir nytt (såsom väggstativ, dämpare, kanaler, rör m.m.). Vinsten i detta fallet för företaget blir hålet som redan är satt i mexiteglet.
Har inte försökt pruta något alls då priset de gett direkt känns helt ok. Sen är ju min tanke att sälja bef. pump som "reservdelsmaskin" så den är bortplockad när de kommer och monterar ny pump. Går kanske få ny för 17.000kr då

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2018, 09:36:40 »
Hej igen

Har nu haft par firmor här som kollat och även fått par offerter. Min nuvarande Panasonic verkar ha någon lös del inne i kompressorn som inte är i balans och orsakar ett litet ljud och ger upphov till de elfel jag upplevt, så den ger troligen upp det närmaste.

Har beslutsångest vilken man ska välja. Har läst och följt många trådar härinne nu denna vintern; verkar finnas avfrostningsproblem lite var stans, lite lägre effekt med R32 än R410 m.m..

Bästa priserna installerat och klart efter ROT:
Daikin Caldo XR30 17.300kr
Daikin Solo (XR)25 16.000kr
Mitsubishi Hero LN25 18.200kr
Mitsubishi FH25 16.500kr
Panasonic HZ25TKE 19.000kr

Hur fungerar resp. lev garantier, är någon lev enklare/lättare att ha att göra med om det blir problem ?
Fördel Hero 25 är ju att den har inbyggd WIFi modul, om det nu är värt 900kr i merkostnad. Något lägre effekt. Kanske mer beprövad pump då den verkar bygga på FH25:an.

Hur är det med inställningsmöjligheterna/menyerna/knapparna på resp. modell, såsom t.ex timer, fläkthastigheter, nattsänkning

Min nuvarande pump verkar ha 5.5-6m rör. En av väggkonsolerna måste flyttas p.g.a olika mått på pumparna mot den jag har idag. Utomhusdelen sitter egentligen inte helt optimalt, flyttar man den i sidled så skulle man tjäna 1m rör. Är det bra och motiverat att göra ? Estetiskt så ser utomhusdelens placering korrekt ut (kan ev. ta något foto under dagen)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #17 skrivet: 13 mars 2018, 11:59:08 »
Är nog svårt för någon att jämföra hur support/service är mellan dom olika märkena.
Mycket hänger på din återförsäljare som är din första kontakt så där kanske du ska jämföra lite omdömmen om du har fler att välja på.
Personligen har jag haft bra support/service frÃ¥n Mitsubishi Electric Sollentuna,  hänger dock pÃ¥ att ett eventuellt köp av LN kommer via dom och inte är en maskin frÃ¥n tex Estland eller Tyskland
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2018, 12:49:56 »
Hej igen

Har nu haft par firmor här som kollat och även fått par offerter. Min nuvarande Panasonic verkar ha någon lös del inne i kompressorn som inte är i balans och orsakar ett litet ljud och ger upphov till de elfel jag upplevt, så den ger troligen upp det närmaste.

Har beslutsångest vilken man ska välja. Har läst och följt många trådar härinne nu denna vintern; verkar finnas avfrostningsproblem lite var stans, lite lägre effekt med R32 än R410 m.m..

Bästa priserna installerat och klart efter ROT:
Daikin Caldo XR30 17.300kr
Daikin Solo (XR)25 16.000kr
Mitsubishi Hero LN25 18.200kr
Mitsubishi FH25 16.500kr
Panasonic HZ25TKE 19.000kr

Hur fungerar resp. lev garantier, är någon lev enklare/lättare att ha att göra med om det blir problem ?
Fördel Hero 25 är ju att den har inbyggd WIFi modul, om det nu är värt 900kr i merkostnad. Något lägre effekt. Kanske mer beprövad pump då den verkar bygga på FH25:an.

Hur är det med inställningsmöjligheterna/menyerna/knapparna på resp. modell, såsom t.ex timer, fläkthastigheter, nattsänkning

Min nuvarande pump verkar ha 5.5-6m rör. En av väggkonsolerna måste flyttas p.g.a olika mått på pumparna mot den jag har idag. Utomhusdelen sitter egentligen inte helt optimalt, flyttar man den i sidled så skulle man tjäna 1m rör. Är det bra och motiverat att göra ? Estetiskt så ser utomhusdelens placering korrekt ut (kan ev. ta något foto under dagen)


Lägg till bäst-i-test-pumpen Toshiba ras25 och Daikin Sarara Ururu r25(bästa pumpen på marknaden) så får du ännu mer beslutsångest ;)

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #19 skrivet: 13 mars 2018, 13:14:28 »
Motivera gärna, varför är de två pumparna bäst ? Hittar inga specar på Sarara Ururu om vilken effekt den ger vid olika temp, COP m.m..

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #20 skrivet: 13 mars 2018, 22:23:39 »
Såhär ser min bef. installation ut.

Är det motiverat med en Hero LN25 framför en Daikin ?




Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #21 skrivet: 13 mars 2018, 22:34:13 »
Motivera gärna, varför är de två pumparna bäst ? Hittar inga specar på Sarara Ururu om vilken effekt den ger vid olika temp, COP m.m..

Folksam gav Daikin Ururu Sarara R35 (alltså storebror till R25) högst betyg i det mesta. Och med R25:ans SCOP på 5,9 är det svårt att argumentera mot.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar



Toshiba Ras25 12900kr + frakt
Låg lägsta ineffekt!
Underhållsvärme 5-13°C
SCOP 5.1
2.20kWmax / 0.58kWnom / 0.09kWmin
Utetemp
10°C +5°C 0°C -5°C -15°C -25°C

COP
5,8      5,0   3,7   2,9    2,4    1,6

Dimensioner höjd      mm   293
Dimensioner bredd mm   831
Dimensioner djup   mm           270



Daikin Sarara Ururu r25   (typ 20000kr med installation)
Högst SCOP i klassen! 5.9
Hela 7.5kW värme vid typ 5-10°C(?)
Närvarosensor
Underhållsvärme +10°C
Automatisk filterrengöring

Effekt in, min, nom, max: 0,10/0,62/2,01


Utetemp:  -5         -10   -15
COP          5,1        4,5    3,9

MÃ¥tt:
Höjd 295 mm
Bredd 798 mm
Djup 372 mm


Edit: hittade ett annat produktblad nu!
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 16:34:47 av kWhalp »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #22 skrivet: 14 mars 2018, 03:39:52 »
Hej,
Jag anser att XR30 som den bästa offerten du har fått.
Maskinen presterar närmare en HZ35 än 25 vad gäller effekt.
6 års garanti på hela maskinen.

Vad gäller de påstådda avfrostningsproblemen så var det på vissa orter som ett antal maskiner hade problem. Under denna vinter har vi bekräftat funktionen hos en programvara som vi tog fram. Även effekterna vid kall väderlek är höjda så maskinerna presterar bättre än X-serien med R410A.
Dagens produktion har detta åtgärdat.

Vad gäller LN så finns det inget gemensamt med FH i dess uppbyggnad mer än måtten på utomhusenhetens chassi.

Mvh Daikin
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 07:09:27 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #23 skrivet: 14 mars 2018, 07:11:51 »
JAg vill påpeka, om någon missat det, att Daikins inlägg måste ses som en partslinlaga.
Påstår inte att han har fel, men menar att få, om någon, säkert kan veta vad som är bästa valet.
Personligen skulle jag nog inte sätta in en 25-värmepump om inte energibehover var väldigt litet, jag tror att man i de flesta fall uncer årens lopp tjänar in merkostnaden för en kraftfullare maskin, men visst, har man en väldigt tight budget så är det bättre att köpa nåt "billigt" än att låta bli helt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #24 skrivet: 14 mars 2018, 07:14:39 »
Hej,
Jag anser att XR30 som den bästa offerten du har fått.
Maskinen presterar närmare en HZ35 än 25 vad gäller effekt.
6 års garanti på hela maskinen.

Vad gäller de påstådda avfrostningsproblemen så var det på vissa orter som ett antal maskiner hade problem. Under denna vinter har vi bekräftat funktionen hos en programvara som vi tog fram. Även effekterna vid kall väderlek är höjda så maskinerna presterar bättre än X-serien med R410A.
Dagens produktion har detta åtgärdat.

Vad gäller LN så finns det inget gemensamt med FH i dess uppbyggnad mer än måtten på utomhusenhetens chassi.

Mvh Daikin

Vad kostar Daikin Ururu Sarara R35/R25 med/utan installation ?

Varför kan man inte hitta priser pÃ¥ de flesta Daikinprodukterna? Superdumt...!  >:(

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #25 skrivet: 14 mars 2018, 08:50:49 »
Folksam gav Daikin Ururu Sarara R35 (alltså storebror till R25) högst betyg i det mesta. Och med R25:ans SCOP på 5,9 är det svårt att argumentera mot.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar



Toshiba Ras25 12900kr + frakt
Låg lägsta ineffekt!
Underhållsvärme 5-13°C
SCOP 5.1
2.20kWmax / 0.58kWnom / 0.09kWmin
Utetemp
10°C +5°C 0°C -5°C -15°C -25°C

COP
5,8      5,0   3,7   2,9    2,4    1,6

Dimensioner höjd      mm   293
Dimensioner bredd mm   831
Dimensioner djup   mm           270



Daikin Sarara Ururu r25   (typ 20000kr med installation)
Högst SCOP i klassen! 5.9
Hela 7.5kW värme vid typ 5-10°C(?)
Närvarosensor
Underhållsvärme +10°C
Automatisk filterrengöring

Effekt in, min, nom, max: 0,10/0,62/2,01


Utetemp:  -5         -10   -15
COP          5,1        4,5    3,9

MÃ¥tt:
Höjd 295 mm
Bredd 798 mm
Djup 372 mm


Vad är det för effekt ut/värmeeffekt på Sarara Ururun vid olika temp ?
Vill ju ha kW när det är kallt, inte COP.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #26 skrivet: 14 mars 2018, 08:56:34 »
Hej,
Jag anser att XR30 som den bästa offerten du har fått.
Maskinen presterar närmare en HZ35 än 25 vad gäller effekt.
6 års garanti på hela maskinen.

Vad gäller de påstådda avfrostningsproblemen så var det på vissa orter som ett antal maskiner hade problem. Under denna vinter har vi bekräftat funktionen hos en programvara som vi tog fram. Även effekterna vid kall väderlek är höjda så maskinerna presterar bättre än X-serien med R410A.
Dagens produktion har detta åtgärdat.

Vad gäller LN så finns det inget gemensamt med FH i dess uppbyggnad mer än måtten på utomhusenhetens chassi.

Mvh Daikin

Vad mer än utseende(inkl. färgval), gas, Wifi, styrprogramvara för gasen skulle skilja LN och FH åt ?

Är det motiverat att flytta min utomhusdel i sidledd (mot fönstret) och få 4-4.5m rör istället för 5-5.5m ur någon synpunkt ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #27 skrivet: 14 mars 2018, 09:06:43 »
Nja, nog vill du ha lite effektivitet också så det blir lite besparing knackarn ;)

Många verkar vilja satsa på en riktigt effektfull maskin
Personligen skulle jag välja 2 aggregat om det är möjligt så man får bättre spridning och jämnare värme.
Verkar dessutom inte vara så många som kikat på dom numera bättre duo modellerna med 2 innerdelar.
Tex Mitsubishis 2E53 där maxeffekten vid -15 är 6,4kW delat på 2 innerdelar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #28 skrivet: 14 mars 2018, 10:18:50 »
JAg vill påpeka, om någon missat det, att Daikins inlägg måste ses som en partslinlaga.
Påstår inte att han har fel, men menar att få, om någon, säkert kan veta vad som är bästa valet.
Personligen skulle jag nog inte sätta in en 25-värmepump om inte energibehover var väldigt litet, jag tror att man i de flesta fall uncer årens lopp tjänar in merkostnaden för en kraftfullare maskin, men visst, har man en väldigt tight budget så är det bättre att köpa nåt "billigt" än att låta bli helt.

I allra högsta grad kan denna inlaga ses som partisk, precis som alla inlägg som TS Comfort gör när det propageras för Mitsubishi. Dock sÃ¥ anser jag fortfarande om alla tekniska parametrar jämförs, speciellt i om priset vägs in att Caldo XR30 är det bästa valet av alla de maskiner som nämndes.  XR30 heter 30 just för att den effektmässigt ligger närmare en 35:a än en 25:a. Effekten vid kall väderlek pÃ¥ XR30 är jämförbar med Caldo X35 samtidigt som verkningsgraden är pÃ¥tagligt bättre. Jag propagerar alltid för större maskiner dÃ¥ de är bättre men i detta fall sÃ¥ har vi lyckats att tillverka en kraftfull maskin i ett litet skal.

Mvh
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #29 skrivet: 14 mars 2018, 11:39:41 »
Propagerar för Mitsubishi var kanske en lätt överdrift men förstÃ¥r om du tycker det  :)
Har andra märken också som vi erbjuder kunderna, beroende på vilket märke och modell som bör fungera bäst och vilken budgett som finns.
Men just FH35VEHZ är en pump som föreslås relativt ofta även av mig då man får en väl fungerande modell till ofta riktigt bra priser.




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!