Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nätverkskabel och fiberdosan.  (läst 4364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Nätverkskabel och fiberdosan.
« Svar #15 skrivet: 18 november 2018, 20:50:45 »
Kjell har ganska bra introduktion till de olika begreppen vid nätverksinstallation.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nätverkskabel och fiberdosan.
« Svar #16 skrivet: 18 november 2018, 20:59:30 »
Lycka till med mobilt bredband om du vill se Netflix Ultra-HD med dolby vision och dolby atmos.

Men visst bor man nära masten och obegränsad data funkar det om inte allt för många vill använda masten samtidigt.

För mig funkade det inte alls.

Jag har för övrigt dragit två kablar från fiberboxen, en för TV och en för övrigt.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nätverkskabel och fiberdosan.
« Svar #17 skrivet: 18 november 2018, 21:26:10 »
Lycka till med mobilt bredband om du vill se Netflix Ultra-HD med dolby vision och dolby atmos.

Men visst bor man nära masten och obegränsad data funkar det om inte allt för många vill använda masten samtidigt.

Syftar du pÃ¥ mig? Jag har 500m till masten.  VÃ¥r 4G-mast täcker öarnas radie pÃ¥ 2km med 200 invÃ¥nare, (nÃ¥gra 1000 pÃ¥ sommaren). TVn vÃ¥r används bara när barnbarnen hälsar pÃ¥.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nätverkskabel och fiberdosan.
« Svar #18 skrivet: 18 november 2018, 21:43:27 »
Tyckte inte 29900 var sÃ¥ farligt, däremot sÃ¥ undrar man ju hur microlänken ut till Koster är dimensionerad.  Skaffar man fiber sÃ¥ vill man ju inte ha en flaskhals som närmaste granne.

Tror ju att fibern har fördelar jämfört med 4G och 5G, sÃ¥ tror att man som fastighetsägare gör klokt i att ansluta fibern om man inte är övertygad om att huset kommer att vara i släkten länge och att nästa generation ocksÃ¥ är ointresserad av fiber.  Annars tror jag man kan räkna fibern som en värdehöjande installation.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nätverkskabel och fiberdosan.
« Svar #19 skrivet: 18 november 2018, 22:12:04 »
Tyckte inte 29900 var sÃ¥ farligt, däremot sÃ¥ undrar man ju hur microlänken ut till Koster är dimensionerad.  Skaffar man fiber sÃ¥ vill man ju inte ha en flaskhals som närmaste granne.
Jag frågade så här:
"Hur är mikrolänken ut till Koster dimensionerad? 50% anslutning för att priset ska vara 29900kr...vad betyder det? hur många hushåll? 100% anslutning? Hur många fastigheter? Min frågor beror på att jag tror att den svagaste länken är just överföringen till Koster, om den är för klen så är denna utbyggnad av Strömstanet inte mycket att ha om alla 1000tals sommarboende ska se på TV, surfa etc...
mvh
....."
Ska bli intressant att läsa deras svar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nätverkskabel och fiberdosan.
« Svar #20 skrivet: 19 november 2018, 15:00:50 »
Jag frågade så här:
"Hur är mikrolänken ut till Koster dimensionerad? 50% anslutning för att priset ska vara 29900kr...vad betyder det? hur många hushåll? 100% anslutning? Hur många fastigheter? Min frågor beror på att jag tror att den svagaste länken är just överföringen till Koster, om den är för klen så är denna utbyggnad av Strömstanet inte mycket att ha om alla 1000tals sommarboende ska se på TV, surfa etc...
mvh
....."
Ska bli intressant att läsa deras svar.
Så här svarade man:
"Tack för din fråga.
Tanken med radiolänken till Kosterörarna är naturligtvis att den skall vara dimensionerad för att räcka till samtliga abonnenter i nätet, och vi kommer att höja kapaciteten vart efter vi ansluter fler.
Tekniken är så utvecklad på denna nivå av radiolänk att ni som abonnenter ej kommer märka någon skillnad mot våra abonnenter i stan.

För att vi skall påbörja byggnation i något av våra projektområden behöver vi ha 50% intresse, gällande Koster har vi försökt att dela in i lagom stora områden för att ni som boende skall kunna på verkar procenten via att värvar grannar mm.
Du kan se mer om hur status är https://www.stromstanet.se/anslut/20368  Under vÃ¥ren kommer vi eventuellt att dela upp vissa projekt beroende pÃ¥ intressegrader.

Har du några fler frågor eller funderingar får du gärna slå en signal.
 
Med vänliga hälsningar
"

Han svarar inte apropå priset men på deras webbsida står: För att få ihop 50% av 102st och gå vidare så ska 43 hushåll intresseanmäla sig...i mitt delområde, för närvarande har 10 anmält sig och 7 är anslutna.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!