Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 19 december 2009, 20:05:52 »

JA nu så börjar felmeddelandet igen - för hög framledning (04) 1

Det har varit -17,5 grader c i Sthlm. Eldar mycket och har ställt värdet för framledning till 55 grader c.
Just nu väljer pannan att styra ut ca 51 grader c i systemet och det är ca -7 ute.

Felmeddelandet kom i afton med ca 15 min mellanrum under 2 timmar. Speciellt när jag stryper elementen i nedrevåningen.
Ökade på pumpen från steg I till steg II och sedan ner till steg I igen.

Need help med detta och vad det kan bero på.


Fighter 2010 slutade att fungera vid -10 och det är ju normalt. Det senaste dygnet (när det varit -17) har hushållet dragit 128 kw/h. Är det normalt eller ej ?

Tacksam för svar :-)

// Anders
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 11 november 2009, 22:17:37 »

1.3    = 45 grader C
1.4    = 55 grader C   bör sänkas något !
2.0    = 36.3 (20) grader C       något är fel..20 ºC i ber BV vid 3.7 ºC ute och kurvlutning 11... borde varit runt 40 ºC
2.1    = 11 kurvlutning
2.2    = -2 förskj. värmekurva
2.3    = 20 grader c (min temp framledning) vilket är just vad det beräknade BV blir ... vilket indikerar att regulatorn konstant jobbar mot min värdet
2.4    = 45 grader C maxtemp framledning
2.7 + = 31.3 returtemp.
2.8    = 100 grademinuter
4.0    = 3.7 grader C    4.0 och 5.9 ska vara samma...inte minst vid stillastående pump
5.9    = 5.6 grader C               kan som sagts tyda på givarfel
5.14 + = 32.7 grader C returtemp
5.15 + = 7.0 grader C diff fram/retur
9.2.4   =1.5 kw/grader C
9.2.5 = 10 min reg intergratortid
9.2.6 = 4 shuntförstärkning
9.5. kl 22:34 = hög framledning, i övrigt endast avfrostning det senaste dygnet.

Jag spänningsatte fighter och lät den stå utan att koppla den mot vvm240 ca 1 dygn. Därefter kopplade jag in fighter mot vvm240. Under tiden lät jag vvm240 sköta allting på elpatroner. Alltså jag gjorde enligt service boken.



Se rödmarkerad text !
Jag misstänker fortfarande glapp i givare/anslutningar mm.
Du kan prova att höja menu 2.3 till 35 ºC och se om shunten öppnar, och om värdet stiger i menu 2.0 ..gör den det är shunt mm OK.
håll koll på menu 4.0 och se om denna ändrar sig i värde på ett onaturligt sätt. samt kolla att dess värde sammanfaller med  menu 5.9 vid stillastående kompressor.

tomtom: shunten går visst i vår/höstläge......detta blockerar bara elpatronen.

Jag skall kika på givarna i helgen (i veckorna är man ju inte hemma förräns det är mörkt ). Men nu fungerar systemet bra. Tack för Din hjälp och support - GULD värt...

En fråga - är det normalt att "regulatorn konstant jobbar mot min värdet" Skall det vara så ?

Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 11 november 2009, 22:15:08 »

Hallå där...

Nu har jag följt Era råd. TACK & ÅTER TACK... Nu fungerar systemet. Inga felmeddelanden, bra med värme i systemet och bra med värme i varmvattnet. Dygnselen (inkl hushållsel) ligger på ca 40-44 kw/dygn. Fighter går mestadels just nu på läge B. Jag hoppas att detta är normal avseende förbrukning.

Åter igen - STORT TACK för alla råd. Det har verkligen hjälpt .. Ni är guld värda ...

Ps.. hör av mig igen om det börjar krångla - systemet har gått bra i 3 dygn nu).
Skrivet av: tomtom
« skrivet: 10 november 2009, 17:50:14 »

Hej

Tror inte den arbetar på det viset.
Den kör väl med gradminuter på
samma sätt som en bergvärmepump?

Om shunten öppnar kyls dessutom
vvberedaren ner av kallt returvatten.

MVH
Skrivet av: ace
« skrivet: 10 november 2009, 06:48:15 »

OK, säger du det så.

Hur som helst skall shunten vara stängd
när tillskott ej krävs.

Missade bv på framledningen, det blir
inställt minvärde vid larm, går inte pumpen?

Om pumpen går, växelventilen är i värmeläge,
skall det gå ut värme till radiatorer vid stängd shunt.

MVH
Så har jag aldrig fått funktionen förklarad av "nibe"-folket.
visst reglerar shunten även om inte tillskott behövs....är den alltid stängd skulle bara värme gå ut till radiatorerna när VP:N går och växelventilen står på "rad-laddning" . och man skulle aldrig använda hetvattnet i tanken  Sc:,h
I instruktionerna står till och med att shunten arbetar omedelbart när framledning avviker från BV....ingenting om att tillsats måste gå ...
Skrivet av: tomtom
« skrivet: 09 november 2009, 21:09:44 »

OK, säger du det så.

Hur som helst skall shunten vara stängd
när tillskott ej krävs.

Missade bv på framledningen, det blir
inställt minvärde vid larm, går inte pumpen?

Om pumpen går, växelventilen är i värmeläge,
skall det gå ut värme till radiatorer vid stängd shunt.

MVH
Skrivet av: ace
« skrivet: 09 november 2009, 18:59:02 »

1.3    = 45 grader C
1.4    = 55 grader C   bör sänkas något !
2.0    = 36.3 (20) grader C       något är fel..20 ºC i ber BV vid 3.7 ºC ute och kurvlutning 11... borde varit runt 40 ºC
2.1    = 11 kurvlutning
2.2    = -2 förskj. värmekurva
2.3    = 20 grader c (min temp framledning) vilket är just vad det beräknade BV blir ... vilket indikerar att regulatorn konstant jobbar mot min värdet
2.4    = 45 grader C maxtemp framledning
2.7 + = 31.3 returtemp.
2.8    = 100 grademinuter
4.0    = 3.7 grader C    4.0 och 5.9 ska vara samma...inte minst vid stillastående pump
5.9    = 5.6 grader C               kan som sagts tyda på givarfel
5.14 + = 32.7 grader C returtemp
5.15 + = 7.0 grader C diff fram/retur
9.2.4   =1.5 kw/grader C
9.2.5 = 10 min reg intergratortid
9.2.6 = 4 shuntförstärkning
9.5. kl 22:34 = hög framledning, i övrigt endast avfrostning det senaste dygnet.

Jag spänningsatte fighter och lät den stå utan att koppla den mot vvm240 ca 1 dygn. Därefter kopplade jag in fighter mot vvm240. Under tiden lät jag vvm240 sköta allting på elpatroner. Alltså jag gjorde enligt service boken.



Se rödmarkerad text !
Jag misstänker fortfarande glapp i givare/anslutningar mm.
Du kan prova att höja menu 2.3 till 35 ºC och se om shunten öppnar, och om värdet stiger i menu 2.0 ..gör den det är shunt mm OK.
håll koll på menu 4.0 och se om denna ändrar sig i värde på ett onaturligt sätt. samt kolla att dess värde sammanfaller med  menu 5.9 vid stillastående kompressor.

tomtom: shunten går visst i vår/höstläge......detta blockerar bara elpatronen.
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 09 november 2009, 17:51:43 »

Hej

I vår/höstläge skall shunten vara stängd.

Får du ingen värme när den går i värmedrift
har växelventilen fastnat! Prova tag av styrdonet
på växelventilen o dra ut piggen. Om det går, dra
piggen ut o in några ggr så den går lätt.

MVH

Hej !
problemet just nu är att systemet inte går över i värmedrift. Det är konstant "värmedrift". Har haft av styrdonet men hittar inte ngt fel. Piggen - vart sitter den ?
Skrivet av: tomtom
« skrivet: 09 november 2009, 17:18:52 »

Hej

I vår/höstläge skall shunten vara stängd.

Får du ingen värme när den går i värmedrift
har växelventilen fastnat! Prova tag av styrdonet
på växelventilen o dra ut piggen. Om det går, dra
piggen ut o in några ggr så den går lätt.

MVH
Skrivet av: Gäst1000
« skrivet: 09 november 2009, 08:34:45 »

testa att sänka vv-stopp till 50-51°c så blir det troligen bättre.
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 08 november 2009, 22:59:16 »

1.3    = 45 grader C
1.4    = 55 grader C
2.0    = 36.3 (20) grader C
2.1    = 11 kurvlutning
2.2    = -2 förskj. värmekurva
2.3    = 20 grader c (min temp framledning)
2.4    = 45 grader C maxtemp framledning
2.7 + = 31.3 returtemp.
2.8    = 100 grademinuter
4.0    = 3.7 grader C
5.9    = 5.6 grader C
5.14 + = 32.7 grader C returtemp
5.15 + = 7.0 grader C diff fram/retur
9.2.4   =1.5 kw/grader C
9.2.5 = 10 min reg intergratortid
9.2.6 = 4 shuntförstärkning
9.5. kl 22:34 = hög framledning, i övrigt endast avfrostning det senaste dygnet.

Jag spänningsatte fighter och lät den stå utan att koppla den mot vvm240 ca 1 dygn. Därefter kopplade jag in fighter mot vvm240. Under tiden lät jag vvm240 sköta allting på elpatroner. Alltså jag gjorde enligt service boken.

Skrivet av: ace
« skrivet: 08 november 2009, 22:44:08 »

Eftersom vi är på ruta ett, så får vi börja med att berätta vad som står i displayen (text och symboler)
Sen tycker jag du ska kolla alla värden i menuerna vid kompressordrift, och de menuer med (+) efter även vid stillastående kompressor...och delge oss följande:
menu
1.3
1.4
2.0 +
2.4
2.7 +
4.0
5.9
5.14 +
5.15 +
9.2.4
9.2.5
9.2.6
9.5. xxx

PS: hur gjorde du vid återstarten ??
Du spänningsatte väl inte 2010:an först,utan att spänningssätta 240:n inom 5 min....då kan kommunikationen brista.


Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 08 november 2009, 22:06:51 »

Hej !

Sorry om jag rör till detta. Men jag skall försöka förklara så gott jag kan.

1) Flyttade VVM240 & Fighter 2010 då jag renoverade källaren. Ställde sedan tillbaka dessa enheter på sina platser.
2) När jag fyllt på vatten i systemet plus luftat hela systemet plus element (11 st) ett antal gånger började ett antal felmeddelanden att komma fram. Jag har främst använt mig av "vår/höst" inställningen. (För hög framledning (04) och för hög returtemp)
3) Efter det att jag skrivit några mail till Nibe support, uppmanade de mig att ställa in värdena i pannan. Enligt deras förslag gjorde jag detta och temporärt försvann en av två felkoder dvs den koden som sa "för hög returtemp" mellan Fighter & VVM240.
4) Därefter kom ett annat felmeddelande som visade för hög framledning i huset.
5) Konstigt tyckte jag - för att då det var husuppvärmning (enligt symbolen) körde pannan fram varmt vatten enligt gradantalet på pannan i MAX 20 sekunder. Därefter slog den av men fortsatte att köra fram vatten men med 20 grader istället för inställda värdet 32 (eller liknande - beroende på kylan ute). Jag uppfattar detta som att det vatten som kommer i retur är för varmt, vilket gör att pannan reagerar på detta och stänger av värme tillförseln efter ca 20 sek.
6) För att råda bot på detta tog jag bort shuntmotorn - rengjorde denna och smörjde axeln i denna. När jag nu sätter tillbaka shuntmotorn, reagerar hela pannan som om jag körde manuellt, dvs utan shuntmotor & automatiken fungerar inte alls vilket gör att huset värms upp 24/7.

Slutsats:

Just nu är alla inställningar som dom skall enligt panelen och enligt Nibe´s mail. Inställningen vår/höst är påslagen - shuntmotorn ditsatt ordentligt. Trots detta får jag nu ställa in värmen i huset enligt handshunts principen, dvs pannan värmer inte huset med automatik. (Ställer jag handshunten på 3 blir det ca 36 grader ut på rören. Ställer jag shunten på 10 blir det plus 50 grader ut på rören osv).

Så vad ska jag göra ?

Jag hoppas att Ni fått tillräckligt med info. Sorry - men jag är ingen pann expert (å det syns väl :-) så jag kan inte förklara så mycket bättre än så här - men fråga gärna så ska jag försöka förtydliga det som inte är tydligt...


Hälsar Anders :-)

Ps: Detaljer;

varmvatten temp: 49.7 = ok
framledningstemp vid plus 6 grader ute & ej automatik (enligt ovan)    41.4 (36.0)
5.15 = 9.4 grader C (fläkthastighet B)
5.14 = 43.4
5.13 = 95.8
5.12 = 47.0
5.11 = 7.2
5.10 = -5.6
5.9  = 5.9

9.1.1 = -60
9.1.7 = 7
9.1.9 = 5
9.1.13 = 50
9.1.4 = 2

Larmlogg är det senaste dygnet endast avfrostning (=normalt). Detta pga av att automatiken ej fungerar, enbart handshunten fungerar.
Skrivet av: ace
« skrivet: 08 november 2009, 21:49:51 »

"Hög returtemp" är inte framledning  Sc:,h

Hej !

I afton är det ca 6 grader varmt ute. Har ca 36 grader i framledningen. Värdet inställt på 11 och sedan -2.
Problemet är att det inte blir varmt. VVM240 släpper varmvatten ca 30 sek, för att sedan i 10 min mata ut 20 grader varmt vatten eller lägre.
Samtidigt får jag felmeddelande "hög returtemp (04)", vilket visar på att det finns varmt vatten i VVM240:n men det matar inte ut detta ...
och nu skrev du:


Just detta som är problemet. Pannan kommer inte igång korrekt. Har snart försökt med allt & det är riktigt att just nu cirkulerar bara vattnet runt vilket gör att det blir varmt i huset. Har satt pannan på vår/höst och då borde systemet fungera - men som sagt. Automatiken gör inte det.

// A

Jag blir inte klok på det du skriver... först blir det inte varmt i huset...och sen skriver du:just nu cirkulerar bara vattnet runt vilket gör att det blir varmt i huset   Sc:,h

För att göra det hela ännu snurrigare vill du inte delge oss vad menuerna visar i detalj....utan upprepar hela tiden att värdena är korrekta.

Vi måste nog få konkretare svar för att kunna hjälpa dig
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 08 november 2009, 21:24:52 »

Om din panna är avstängd så kan fremledningstempen OMÖJLIGT vara över 50 grader om du nu inte bara cirkulerar vattnet i pumpen.

1. ta termomter och mät på rören inne från och tilltemp lägg till några grader så har du tempen på vattnet. har du oisolerade rör lägg till nån grad till. är den för hög?
2. öppna shunten fullt och öppna termostaterna på ett eller två element fullt (om du har sådana) låt gå några timmar, mät tempen på röret direkt efter shunten, samt på elementen dessa temperaturer skall ligga ganska nära framledningtempen från pumpen. (när pumpen går)


Just detta som är problemet. Pannan kommer inte igång korrekt. Har snart försökt med allt & det är riktigt att just nu cirkulerar bara vattnet runt vilket gör att det blir varmt i huset. Har satt pannan på vår/höst och då borde systemet fungera - men som sagt. Automatiken gör inte det.

mvh
// Anders
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 08 november 2009, 20:27:10 »

Om din panna är avstängd så kan fremledningstempen OMÖJLIGT vara över 50 grader om du nu inte bara cirkulerar vattnet i pumpen.

1. ta termomter och mät på rören inne från och tilltemp lägg till några grader så har du tempen på vattnet. har du oisolerade rör lägg till nån grad till. är den för hög?
2. öppna shunten fullt och öppna termostaterna på ett eller två element fullt (om du har sådana) låt gå några timmar, mät tempen på röret direkt efter shunten, samt på elementen dessa temperaturer skall ligga ganska nära framledningtempen från pumpen. (när pumpen går)
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 08 november 2009, 16:00:14 »

Hej Igen. Efter att systemet nu gått ett par dygn skriver jag här igen.

 - max retur temp inställt på 50 grader C
 - Hög returtemp har kommit 2 ggr på två dygn
 - Jag har gått enligt tabell i manualen och med detta inställt så ser 5.14 & 5.15 bra ut.

Oljade axeln på shuntmotorn ngt (sett ett annat inlägg här där detta hjälpte) Shuntmotorn gick lättare så jag skruvade tillbaka den igen. Men men men ... hela pannan fungerar endast nu manuellt vilket gör att shunten är inställd på 3 och ger vid 8 grader C (som det är ute idag) ca 35 gradigt vatten i elementen.

Vill ju att systemet skall fungera. Ger snart upp å ringer efter en reparatör, men hur vet man att det är ngn som verkligen kan och som är bra ?

hälsar Anders
Skrivet av: ace
« skrivet: 07 november 2009, 15:34:31 »

Max returtemp bör vara 50 ºC
har du givarfel hade 5.14, och 5.15 sett konstigt ut ! (du svarade bara att det var bra, så jag förutsätter att du vet vad bra är)

Har du kvar meddelandet "hög returtemp" ?
Det var så att kommunikationen mellan 2010 och VVM240 var inte helt utvecklad.
vissa av larmerna i 2010:an kan inte överföras till VVM:n i klartext....och inte heller larmet "summalarm VP" finns i VVM:en.
Om man får ett larm i 2010:an som inte kan överföras till VVM:en ,kommer meddelandet "hög returtemp" upp i displayen på VVM:en.
man får då helt enkelt gå och skruva av locket på 2010:an och kolla larmkoderna i dennes display.

Lycka till...och återkom med resultatet.
mvh. ACE
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 07 november 2009, 12:12:08 »

Hej !

Väldigt värdefull information - Tack. Vad tycker du returen skall stå på ? Vilken effekt får det om den står på 40, 50 eller 60 grader C ?

Har checkat allt du skrev och det ser bra ut. Du skrev ngt om givarfel ... tell me moore plus vad finns det mer att kolla ...

Tack som sagt för mycket bra info.

Skrivet av: ace
« skrivet: 06 november 2009, 21:57:42 »

Hög returtemp betyder att tempen på returen till 2010 överstiger inställt maxvärde.
maxvärdet är inställt i menu 9.1.13
du kan avläsa tempen i menu 5.14 (samt kolla att värdet i menu 5.15 är ca 0 när 2010:an inte går, och mellan 5-10 ºC när den går)
kan mycket väl vara givarfel ,vilket är vanligt på dessa pumpar.

fungerar det fortfarande inte ,så återkom....det finns ett par saker till att kolla.

Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 06 november 2009, 20:18:59 »

Hej !

I afton är det ca 6 grader varmt ute. Har ca 36 grader i framledningen. Värdet inställt på 11 och sedan -2.
Problemet är att det inte blir varmt. VVM240 släpper varmvatten ca 30 sek, för att sedan i 10 min mata ut 20 grader varmt vatten eller lägre.
Samtidigt får jag felmeddelande "hög returtemp (04)", vilket visar på att det finns varmt vatten i VVM240:n men det matar inte ut detta ...


// A
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 05 november 2009, 06:25:55 »

Blir dina radiatorer varma över hela ytan? Dvs något kallare i bottnen är ok man brukar säga ca 6 ºC mellan framledning och retur bör man ha.vad är din fram ledningstemp vid som du skriver ca 5 ºC utetem?

//AndersA
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 04 november 2009, 23:02:02 »

Hej !

JA båda går bra och det är inget fel med dom.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 04 november 2009, 10:56:12 »

Tycker det låter som cirkulationsfel, går cirkpumpen som den skall?

/A.
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 01 november 2009, 16:38:09 »

Hej. Har en Nibe VVM240 kopplad till en Nibe Fighter 2010.

Bakgrund:
Byggde om källaren och monterade ner hela systemet och bytte samtliga rör i hela huset. Tog loss samtliga element (11 st) och sköljde rent dessa ordentligt. (Detta var antagligen aldrig gjort då det kom mycket svart sörja från dom). Satte ihop hela systemet igen och började ta systemet i bruk.

Felkoder:
Nästan på en gång blev det felkoder.  Det första flemeddelandet vi fick var "för hög framledning". Laddflödet är justerat (enligt råd från Nibe själva). Så då är detta felmeddelande borta.
Nästa felmeddelande är: "hög returtemp (04)".

Samtidigt blir det inte riktigt varmt - främst i källaren en dag som denna (har varit mellan +5 till +7 grader c ute). Jag har ställt in pannan på "Höst/Vår" vilket gör att patronerna inte slår in utan det är enbart Fighter 2010 som arbetar - vilket är som det ska. Om jag sätter VVM 240 på Auto (vinter) så går patronerna in nästan direkt vilket jag tycker är märkligt. Dvs både Figher 2010 och elpatronerna på VVM

Kan tilläggas att jag vedeldar ganska mycket på övervåningen vilket gör att det är varmt däruppe.  

Slutsats:
Så - värmen ut till elementen kommer inte som de ska. Det blir inte speciellt varmt i rummen och det verkar inte som om systemet fungerar optimalt. Daglig elförbrukning (inkl hushållsel) ligger på ca 40 kw/h / dygn just nu.

Fråga:
1) Vad kan jag göra får att få VVM 240 att börja värma mina rum bättre ?
2) Vad kan jag göra för att få systemet att fungera mer optimalt ?
3) Hur kan jag ställa in AUTO (vinter) utan att elpatronen slår till nästan direkt ?

Jag har läst igenom en hel del frågor och även en hel del svar. Känner att mitt problem är en blandning av vad många upplevt.

Tacksam för hjälp från Er som är betydligt bättre på detta än vad jag är.

Mvh
// Anders

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!