Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 2020 10 KW  (läst 2171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rekum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
NIBE 2020 10 KW
« skrivet: 15 december 2008, 15:59:55 »
Hej !
Har varit i kontakt med NIBE innan jag köpte i våras och efter att jag fått den monterad.
Hade tidigare en vp av märket Markus/Thoren inköpt för 12 år sedan och som jag bytt kompressor på5 gånger, som jag hade dockad likvärdigt.
Förstår inte vilket dockningsalternativ jag skall ha. Har fått olika besked från NIBE. Kan inte använda SMO elkasett före alt efter växlingsventil. Tillsatsvärmen går in. Vill endast att tillsatsvärmen går i när vp stannar med anledning av för låg utelufttemp ( - 20°C). Kan inte vara riktigt att använda SMO oljepanna.
Skall jag byta benämning på shunt grupp så att shuntgrupp 1 styr stegmotorn.
Mycket svårt att reda ut begreppen med den nödtorftiga informationen som anges i handhavande/instruktionsböckerna.

Hade i dag:
Tute= +3,7 °C
T 1 fram= 47
T 1 retur= 32                                                              400/ 44- 47 = 400/ 3 = 133 minuter till start
T 2 fram=36
T 2 retur=31
T 1 bör=44
T 2 bör=36°C
ΔT= 4,8
GÃ¥ngtid= 1200 H
Antal starter= 335

Vänligen !
Ulf

Kan tyvärr inte kopiera in principshema

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 2020 10 KW
« Svar #1 skrivet: 15 december 2008, 22:08:54 »
Mycket svårt att reda ut begreppen med den nödtorftiga informationen som anges i handhavande/instruktionsböckerna.

Och inte mycket mer info fÃ¥r man ut av ditt inlägg.  ;)

Har du din VP dockad mot en oljepanna? Vad för sort i så fall?
Hur värms varmvattnet?
Kan du ange vilket principschema som är mest likt din inkoppling i denna länk?

http://www.nibe.se/Produkter/Luftvatten-varmepump/Utokad--Avancerad-information-/Luftvatten-varmepumpar/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rekum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 2020 10 KW
« Svar #2 skrivet: 16 december 2008, 20:09:15 »
Hej !
Har åter försökt lägga i principchema, men förgäves.
NIBE 2020 är dockad till en 1500 l acctank med värmepatroner och 4 utgångar:
Golvvärme källare
Golvvärme markplan
Radiatorer
Värmeväxslare för varmvatten till 300 l beredare med värmepatroner.(Inte styrd från SMO 10. Endast styrd separat från Honywell givare vid tappning )
De båda 3- vägsventilerna för golvvärme är termostatstyrda bulbar ESBE VTA 200.Dessa utgör shuntgrupp 1 med framledningstemp = acc.tanktemp med dykrör och returledningstemp på returrör till acc.tank.
Radiatorerna styrs via en 3- vägsvetil av stegmotor från SMO 12, shuntgrupp 2 via utomhustemp, framledning och retur. (Kommer att kompletteras med rumsgivare)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 2020 10 KW
« Svar #3 skrivet: 16 december 2008, 21:20:02 »
Hmmmm.... Sc:,h

Radiatorerna borde ligga som shuntgrupp 1 och golvvärmen som grupp 2, jag har för mig om att shuntgrupp 2 aldrig kan ha varmare temp än grupp 1 vid flytande kondensering.

Radiatorerna behöver då ingen shunt utan du bör styra temperaturen på acktanken efter värmebehovet till radiatorerna. Du behöver då bara shuntar till golvvärmen.

I meny 9.3.16 väljer du "Inget VV".

I meny 9.3.2 väljer du "Nej".

Ställer du sen in vÃ¥r/höst läge pÃ¥  driftknappen sÃ¥ aktiveras inte elpatron. Men här är jag osäker, det kan vara sÃ¥ att elpatron aldrig gÃ¥r in, inte ens vid -20 ºC men dÃ¥ kan du kanske ställa in auto-läget själv med driftknappen?

Ett alternativ är att tillåta tillsats (Autoläget) och dra upp Startvärde tillsats i meny 9.2.1 till -1000. Låter du sen kuva + fininställningen styra innetemp med så låg temp som möjligt på din acktank så borde du inte få så mycket tillskott.

Jag tror sen att du ska ha "SMO Elkassett Före växelventil" i meny 9.2.3  :-\
« Senast ändrad: 16 december 2008, 21:23:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rekum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 2020 10 KW
« Svar #4 skrivet: 21 december 2008, 11:07:02 »
Hej !
Kommer att ändra så att radiatorkretsen utgör shuntgrupp 1 och styrs av utegivare, framledningsgivare, returgivare och rumstermostat = likadant som jag hade med den gamla VP, men nu styrning från SMO 10.
Skippar shuntgrupp 2.
Golvvärmen styrs ju av bulbarna och håller konstant framledningstemp oberoende av andra faktorer = 20 grader C.
Försöker sedan med några SMO- alternativ för att se hur tillsatsvärmen reagerar.
Är f.b för att NIBE inte svarar på mina frågor.
Vänligen !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!