Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump och vad är skillnaden mellan HZ25 UKE eller WKE?  (läst 4103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Keiser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Är inte helt lätt för en nybörjare att reda ut alla siffror så hoppas på lite vägledning från mer insatta personer på forumet. :) Ursäkta alla siffror men svårt att komma ifrån om man ska jämföra.

Sitter med en Mitsubishi FD25VA från 2012 som börjar ge dåligt med värme, framför allt när temperaturen går under 0 grader. Jag står inför valet att provtrycka och eventuellt fylla på med gas (kostnad runt 3-4000 kr?) eller köpa en ny pump. Har tittat på antingen Hero LN25/35VG 2.0 eller Panasonics HZ25. Bor i 1.5 plans villa på 157 m2, pumpen sitter/kommer sitta vid trappen och det har funkat bra att värma båda våningar hittills (när den väl ger värme). Bor i skåne så det blir oftast inte särksilt kallt, lägsta temperatur de senaste tre åren är -8C och normalt ligger det kring -3 till +5.

Mina slutsatser/antaganden så långt: Hero 25/35 ger något lägre effekt än panasonic HZ25, max 6.3/6.6 vs 7.3kW och vid -15C (inte hittat siffra för Mitsubishi vid -7C) 3.2/4.0 vs 4.7kW. Scoop verkar vara jämnbördigt, lite drygt 5.

Ner till -7C verkar det ingen anledning att gå upp till HZ35 för Panasonic, skillnaden är väldigt liten (0.05 kW och Cop samma). Så långt lutar jag något åt Panasonic HZ25. Både wke (nya) och UKE (utgående) säljs nu med en prisskillnad på drygt 2000kr till UKEs fördel, vad skiljer modellerna? Prestandamässigt tycks skillnaden vara liten och funktionerna desamma (wifi, luftrening nanoe etc), bör slutsatsen bli att jag ska köpa HZ25UKE? :)

 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Slutsatsen är att du skall köpa mitsubishin
Heron är helt överlägsen
Man blir lika överraskad varje gång man monterat en HERO hur enkelt det är, hur tyst den är samt hur snabbt den kommer upp i effekt jmf många andra.

utedelen är dessutom betydligt mindre/lägre.

jag har monterat massor av UKE och några TKE och självklart den senaste WKE´n, jättetrevliga pumpar man kan ansluta elmatning såväl ute som inne.
funkar ihop med verisure (ej TKE).
prisskillnaden är inte motiverad men den så kallade snobbeffekten gäller.
hade dessa varit betydligt billigare än HERO så är de ett bra val.
« Senast ändrad: 28 december 2020, 21:31:01 av electroluxaren »

Utloggad Keiser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för input! Faktum är att Panasonicen är billigare (13500 vs 15200kr), jag jämför då HZ25uke mot LN35 då de ligger närmast i effekt. Panasonicen tycks ju ha något högre effekt ändå.

Jag är lite färgad av min senaste Mitsubishi; den har läckage nu efter 8 år (troligen tidigare då vi varit tvungna att komplettera med kakelugnen vid 0gradigt, men det kanske man får räkna med?), det har inte gått att köra på auto med satt temperatur, den reagerar för sent och går upp i fläkthastighet för sent så det hinner bli kallt innan och nu strular också spjällen som ibland inte riktar luften hela vägen upp. Hakar också upp mig på effekten då det hade varit trevligt att få lite mer värme jämfört med den jag har idag (vilket säkert är fallet också för Hero i praktiken men ändå).

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en FD som gått 24/7 sedan 2008 utan problem förutom några byten av fläktlager.

Jag har monterat 100-tals FD, FH som fortfarande går utan reparationer. till och med ett antal FA går perfekt fortfarande.
det finns ju anledning att tro att dina problem med FD´n är relaterade installationen. (utan att förhäva mig själv).

skillnaden mellan 13500 och 15200 är för liten för att välja den billigare i detta fallet inte minst för att UKE är en äldre variant om ändå inte gammal och still going strong,

Det kanske är dax för dig att byta märke? man brukar ju göra det när man är missnöjd,
jag kommer tex. aldrig köpa volvo igen, de är ju rena skitbilar sedan MY2008, bilen tycker mer om volvoverkstaden än mej och de kostar mer i reparationer än drivmedel.

Utloggad Keiser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Absolut, Mitsubishi är ju ett bra märke och jag har säkert haft lite otur här (värmepumpen följde med när jag köpte huset så ingen koll på installationen). Likaså är inte prisskillnaden på något sätt avgörande, köper hellre den bättre pumpen än att spara någon tusenlapp. Ska kolla måtten, utedelen spelar mindre roll men kanske skiljer det något på innerdelen, den kommer sitta relativt nära taket.

Precis som du nämner, den har börjat krångla nu på slutet (både spjället och eventuellt läckage), vilket gör att jag känslomässigt är lite inne på att byta märke, om inte Mitsubishin är klart bättre. Jag tolkar dig som att UKE/WKE fortfarande är ett bra köp och att det inte skiljer något direkt mellan UKE och WKE?!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
det är ett bra köp och skillnaden är försumbar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!