Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.  (läst 2845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakos

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« skrivet: 07 december 2006, 14:12:07 »
Har tänkt konvertera från direktverkande el till bergvärme, frågan är hur kraftig värmepump samt hur djupt borrhål kommer jag att behöva? Sc:,h
Begärt offert på helentrepenad från företag för 5 veckor sedan, men ingen har svarat, tydligen så har de mycket att göra.

Huset är helrenoverat under -80 talet och har tjocka välisolerade väggar (40cm), även taket
till vindsvåningen är tilläggsisolerad.
Trapphus samt delvis av källaren är i nuläget ouppvärmt men funderar på att värma upp även dessa ytor med vp.

Tot. uppvärmd yta med vp blir 300m² - 350m² (med trapphus+källare).
Energibehovet kommer att öka från 46000kWh till ca. 50-55000kWh (inkl. hush.el) pga. trapphus+del av källare som ev. skall värmas.
Rumstempen bör ligga kring 21-22 grader.

Huset idag:
Finns i den kallare delen av Sverige, DUT -30.
2 plans/familjs med inredd vind samt källare.
Ventilation: självdrag
Uppvärmd yta Tot.300 m² (garage 30m² medräknad).
Fasad: Tegel/panel (vindsdelen)
Vvberedare:Thermia MK300,tillv-Ã¥r 1995, 3 kW el-patron.
Tot. ant. el-radiatorer 18st.
El-Ã¥tgÃ¥ng/Ã¥r med hushÃ¥llsel:  46 000 kWh.
Förbrukning av hushållsel 2 familjer, ca: 11000 kWh.
Ant. Boende: 6 Vuxna varav en tonåring som duschar lääänge och 2 barn.

Källare:
Uppvärmd yta: 20m²
Ouppvärmt ca: 60m²

Plan 1:
Uppvärmd yta : 91m²
5st. 4 glasfönster, tillv.år 1981
7st el-radiatorer

Plan 2:
Uppvärmd yta : 94m²
5st. 3-glasfönster -81
6st el-radiatorer

Vindsvån:
Uppvärmd yta: 51m²
2st. 3-glasfönster -81
3st el-radiatorer

Finns det nÃ¥gon här pÃ¥ forumet som kanske kan hjälpa mig med beräkningen?  :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #1 skrivet: 07 december 2006, 15:04:35 »
Jätteviktigt att du ligger kring 55 grader i framledning vid dut, ju lägre desto större besparing!
Vid konvertering är det lönsamt att satsa på att ha ändå lägre temperaturer.

Burrr inte många som har DUT -30 huhhh

har du oöm tomt eller åkermark i närheten ska du överväga ytjordvärme... Om du väljer bergvärme torde det behövas 2 borrhål!

Det är så att ju större förbrukning desto lönsammare med värmepump.

Kalkyl hoppas vi nÃ¥n annan fixar..  ca 45.000 kwh för värme o varmvatten. du behöver nÃ¥t rejält... 12 helst 15 kw skulle jag tro!? Du skulle spara minst 30.000 kwh!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #2 skrivet: 07 december 2006, 16:41:06 »
Svårt att veta riktigt var du bor även om du anger -30 i DUT, men helt fel kanske det inte blir i alla fall.

Du behöver 2 borrhål med ca 170 meter aktivt för att få 0°C på KB-in.
Hålen bör vara placerade minst 20 meter ifrån varann, eller gradade från varann, men om du gradar hålen bör du ta till lite till på borrdjupet.

Effekten på värmepumpen bör vara 13 - 15 kW vid DUT om du vill ha nästan fullt effekttäckning (15.3 kW effektbehov).

En Nibe 15 kW som jag räknat på ger dig ca 50 W/m2 i värme, du bör alltså när du dimensionerar dina radiatorer se till att radiatorerna ger minst 60W/m2 vid 50 graders framledningstemp och DT30. Gärna 65-70W/m2...

Bifogar bilder på kalkylen.

Du kommer att spara rejält, men det kommer nog att kosta också... Gissar på runt 300 000 kr och tio års payofftid.

Du behöver ju en VVB med mantel också, en 300 liters?

Har räknat med granit som bergart.

Om du dimensionerar radiatorerna som jag föreslår så kommer effekttäckningsgraden och årsmedel-COP att bli större än vad kalkylen visar, i kalkylen har jag räknat med 55°C vid DUT.
« Senast ändrad: 07 december 2006, 16:42:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #3 skrivet: 07 december 2006, 18:16:28 »
Hmm, her ville jeg faktisk sett nærmere på en IVT X15 eller en Nibe 1250. Med såpass stort effektbehov må det da være gunstig ?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad jakos

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #4 skrivet: 07 december 2006, 18:24:39 »
Jätteviktigt att du ligger kring 55 grader i framledning vid dut, ju lägre desto större besparing!
Vid konvertering är det lönsamt att satsa på att ha ändå lägre temperaturer.

Burrr inte många som har DUT -30 huhhh

har du oöm tomt eller åkermark i närheten ska du överväga ytjordvärme... Om du väljer bergvärme torde det behövas 2 borrhål!

Det är så att ju större förbrukning desto lönsammare med värmepump.

Kalkyl hoppas vi nÃ¥n annan fixar..  ca 45.000 kwh för värme o varmvatten. du behöver nÃ¥t rejält... 12 helst 15 kw skulle jag tro!? Du skulle spara minst 30.000 kwh!


Svinkallt, men det ser ut att bli en mild vinter, förhoppningsvis.
Har tyvär en liten tomt på 500m2, hörntomt som tur är. Får borra in mot kommunens marker a:gl


Rickard:
Tack, Thumbsup, precis vad jag behöver för att komma vidare med en ev. vp installation.
Det ser bra ut, förutom priset på 300 laxar, lika hårresande som DUT -30 :)
Kostnaden går väl att få ner en hel del om man gör en del jobb själv.


Ska jag räkna 60-65W/m2 även för små rum (7m2) som har endast en yttervägg?

VVB med mantel, Nibes eller Thermias TWS, är det någon skillnad?

-Tack, än en gång.



Utloggad jakos

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #5 skrivet: 07 december 2006, 18:34:10 »
IVTX15 vore perfekt om den inte vore så förb... dyr.
Nibe 1250 är något billigare men har inte den en vvberedare på bara 200 liter, har jag för mig.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om man jämför Thermias Diplomat TWS och Diplomat (med dubbelmantel) så är TWS betydligt effektivare vid VV-prod. den laddar varmvatten tills hela tanken är varm och inte som på den med mantel som stannar för att mantelvattnet är varmt, men kanske inte vattnet i tanken, och sedan efter en stund fortsätter att ladda v-vatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #7 skrivet: 07 december 2006, 18:47:08 »
IVTX15 vore perfekt om den inte vore så förb... dyr.
Nibe 1250 är något billigare men har inte den en vvberedare på bara 200 liter, har jag för mig.

IVT X15 har ikke vv-bereder så du trenger ekstern. Nibe 1250 har 160 liters bereder, men til dusjing tror jeg ikke det blir noe problem. Jeg har en IVT C9 og når den starter så stiger faktisk vv-temperaturen selv om dusjen er igang. Den lager altså varmtvann til dusjen fortere enn vi klarer å bruke det. En større pumpe som 1250 bør definitivt også klare dette, om du ikke har en dusj som spyr ut enorme mengder vann i minuttet...

Om man bader mye i stort kar kan det kanskje bli problem, men jeg vil tro det løser seg ved å evt. tappe noe saktere etterhvert som temperaturen synker.

Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #8 skrivet: 07 december 2006, 22:39:59 »
Ja, just i detta fall kan en Nibe 1250 vara det billigaste alternativet, frågan är bara om varmvattnet räcker till om två familjer kommer att nyttja tappvarmvatten samtidigt.

Behöver du extern beredare så är förmodligen en annan lösning bättre.

Priset har jag inte räknat fram, det är bara höftat, jag har inte nog kompetens för att räkna fram ett pris.

Säg att pumpen + beredare går på ca 80 000 kr, varje borra på 50 000 och varje radiator på i snitt 1625 kr, det ger då om resterande rör och rördelar kostar lika mycket som radiatorerna (det gjorde det för mig) så slutar själva konverteringen på 60 000.
Tillkommer monteringen.

240 000 kr + installation, gör du den själv till största delen kan du väl komma undan med ca 250 000 kr.

Det skulle ge en payofftid på ca 7 år om mina indata i kalkylen stämmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #9 skrivet: 07 december 2006, 22:59:41 »
Jeg vil tro at 16kW er nok til å holde temperaturen i to dusjer samtidig. Forutsatt at det ikke er ekstremt vannsløsende dusjhoder. Men om man trenger ekstern VVB så kan vel en 1250 kobles om eller ? Vet at IVTs C-modeller som min har blitt tilkoblet ekstern VVB og at man deretter har brukt den interne tanken som arbeidstank. Et annet alternativ er vel å bruke den interne som forvarming til en ekstern elektrisk bereder. Man kan evt. konvertere til en slik løsning senere om den innebygde skulle vise seg for liten.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp med beräkningen av vp och borra.
« Svar #10 skrivet: 07 december 2006, 23:13:42 »
Hmm, det skulle nog gå, men kanske skulle ha kunna använda sin befintliga vvb om han kopplade bort elpatronen och satte in en lite varmvattencirkulationpump som cirkulerade varmvattnet mellan den interna och den gamla externa beredaren om/när behov fanns?

Skulle kunna spara några tusingar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!