Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Villa Classic 55  (läst 6311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Problem med Villa Classic 55
« skrivet: 25 december 2009, 12:34:25 »
Några år sedan jag var här och skrev men nu är det dags igen.
Det gäller en Villa Classic 55 från 2001, dvs snart i drift i 9år i januari med följande problembild:
* Kan hitta pumpen i normal drift men den går endast med TS inkopplad, dock lyser dioden för pump i drift.
* Inga larmar eller andra indikationer
* Har gjort pumpen spänningslös och även provat att köra den manuellt när detta inträffar. Kan då höra att kontaktor slår till men kompressor startar inte.
* Lämnar då pumpen och när jag senare kollar den så snurrar den som vanligt med kompressor igång.
* Det som också avviker är att inkommande brine visar givaren 5-6 grader mot vanliga 3 (filter rengjort), och jag tycker att pumpen ger sämre effekt. Den tryckte till TS tidigare nu när det var 5-15 minusgrader.
* Har också fått för mig att felet dyker upp när/efter det att pumpen gjort varmvatten, dvs arbetat med högre vattentemperaturer. Har kollat växelventilen med verkar arbeta normalt och givarna för värme/vv visar normala värden.

Har varit lite orolig för kompressorn, men att den skulle fungera ibland verkar konstigt.
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #1 skrivet: 25 december 2009, 22:23:51 »
Inuti kompressorn finns ett s.k. termiskt skydd som löser ut om det blir för varmt i kompressorn. Det finns inget larm på detta, och mäter men med en voltmeter har du spänning på komp. men mäter du med en amperemeter drar den ingen ström.
Att det skyddet löser ut beror oftast på att säkerhetsventilen som sitter inut komp har börjat ge sig. Den släpper tillbaks hetgas till lågtryckssidan om det blir för högt tryck. Gör den det så slutar det med att komp går varm och löser på termiskt skydd. Då är det dags för ett kompressorbyte...
Detta kan du kolla genom att strypa rad helt under drift. Antagligen kommer vp INTE att lösa på HP, utan strax innan kommer du höra ett väsande ljud inifrån komp. Då släpper säk.vent. igenom hetgas...
Vid vv produktion jobbar komp hårdare och i högre tryck. Så även vid höga framled.temp. Allt hänger ihop...
« Senast ändrad: 25 december 2009, 22:26:06 av tobocop »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #2 skrivet: 27 december 2009, 09:34:31 »
Tackar för det svaret.
När du säger att strypa "rad" så tolkar jag det som radiatorkretsen. Är det lämpligt att göra det med ventilen som sitter tillsammans med filtret där returen går in i pumpen?
Och kan även detta ha något med att brinetempen nu ligger på 5-6grader mot tidigare normala 3 grader? Kan tyvärr inte se värdet på utgående temp då den givaren är trasig.
Inte så kul om det nu skulle visa sig vara kompressorproblem. Är det någon som bytt en nyligen och vet vad en sådan reparation hamnar runt?
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #3 skrivet: 27 december 2009, 12:45:22 »
Ursäkta om jag lägger mig i.... men att döma ut kompressorn direkt är lite hårt. Överkurs kanske.

I ditt fall ligger driftpressostaten säkerligen öppen. Tryck på pil-tangenten till Service. Tryck där plus för att öppna service-menyn. Tryck på pil-tangenten tills du hittar VVPress 0/1
I ditt fall står det säkert 0. För att kompressorn skall få gå skall det stå 1.
Det är arbetspressostaten som avslutar varmvattenproduktion/stänger av kompressorn som "hängt sig" i öppet läge. GÃ¥r att knacka pÃ¥ den om sÃ¥ är fallet, annars byts den till en kostnad av nÃ¥gra hundra-lappar istället för ett kompressorbyte  *vinkar*

Bra va!?

Skall tilläggas att säkerhetsventilen öppnar vid en diff mellan förångning och kondensering på 27 +/- 3 bar.
Om nu inte pressostaten ligger öppen kan den gå med jäkligt låg förångning/hög kondensering? om en säkerhetsfunktion gör sitt jobb behöver den väl inte vara felaktig...

Men som sagt, pressostaten behöver nog bytas.


God jul.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #4 skrivet: 29 december 2009, 08:11:55 »
Kollade, men VVpress står i 1 när pumpen stannar.
Tycker att den trycker upp högre temperaturer nu när den producerar VV innan den slår ifrån och återgår till Värme.
Senaste tillfället var FramL 60 grader och FrånL 57 grader när den avbröt VV-produktion och gick över till Värme, och då tvärstannar pumpen direkt. Och det var inte Legionellavärmningen för den är satt till 65 grader.
Blir nog att låta VVS-firman att kolla på den.
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #5 skrivet: 29 december 2009, 09:42:58 »
När värmepumpen stannar efter VV finns det ingen fysisk,praktisk,teoretisk chans att det står 1 där. Du kolla i så fall när den stanna efter värmekörning.
Om det står 1 där hela tiden skulle kompressorn aldrig stanna efter varmvattenkörning = högtryckslarm

Over and out
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #6 skrivet: 29 december 2009, 19:30:09 »
Har kollat och den står i VVpressostat 1 oberoende om den producerar VV eller Varmvatten. Så det är kanske här som det finns ett problem?
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #7 skrivet: 30 december 2009, 20:00:58 »
Lite uppdatering efter en första felanalys. Problemet finns i Köldmediekretsen.
Man kan se att det "bubblar" i kontrollfönstret och att det är en större tempdiff över Torkfiltret.
Så pumpen arbetar inte optimalt under kompressordrift och därför så har även inkommande brinetemp ökat och jag har som mest 1,5 grad skillnad mellan inkommande och utgående, vilket resulterar i att TS går in tidigare.
Fortsättning följer..................
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2010, 16:36:07 »
Felet var då åtgärdat. Byte av torkfilter och expansionsventil. Pumpen rullar nu på nytt igen, men kompressorn har fått rulla med ganska höga temperaturer så framtiden får visa om det nagga något på livslängden.
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2010, 18:33:02 »
Det är bra att logga/skriva upp värden för fram och retur på kalla och varma sidan samtidigt som inne o utetemp.
Osså skriva av timräknarna för kompressor varmvatten och tillskott regelbundet.
Då ser man rätt snabbt om kompressorn börjar tappa stinget!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2010, 19:57:16 »
Lånar tråden lite för info.
Jag har exakt samma bekymmer som Anders. Märker att pumpen har helt plötsligt stannat och går på TS med dioden för kompressor lysande. Inga larm, händer direkt eller i samband med VV drift. Dessutom har kompressorn börjat låta mer och mer, ändrar sitt ljud med oregelbundenhet (svårt att förklara). Fenomenet med att komp. stannat har inte berott på för hög retur. Utan den har bara stannat och ett väsande ljud hörs efter stop. Det har hänt en gång tidigare i vinter då det var ca 15°-20° kallt. Trodde först att det berodde på att den har gått under för lång tid eller nått sånt. Nu händer det mer och mer ofta. Samt att jag märker att den har börjat stötta mer och mer på TS

Idag så tog jag hit den lokala Thermia återförs/rep och han konstaterade att kompressorn var slut som artist.
Jo just det det är en EKO Classic 75 från nov -02.

Surt sa räven.
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2010, 23:38:01 »
Huff min är 10 år... inge kul med ras!
Byter dom kompressor? vad kostar det ungefär
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Villa Classic 55
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2010, 11:00:23 »
Nä inte alls roligt. Reparatören sa att det var längesedan han hörde en kompressor låta så högt och vibrera så mycket.
Jag har iof inte fått fakturan ännu, inte ens fått den utbytt ännu. Första raporten var att kompressorn skulle komma till den lokala Thermia återförs. igår och bytas idag (fredag) men så igår ringde han och sa att den skickas från Thermia den 12 feb. vilket innebär att den monteras in i slutet av nästföljande vecka. Rep. uppskattning är att det kommer att kosta ca 15-16 tusen (med arb. och delar)
Har anmält det till mitt försäkringsbolag så dom får väll bidra med lite...men alla vet ju att det är som det är med försäkringsbolag. Dom är snabb på att skriva ner värdet. Enligt mina beräkningar kommer det i slutändan att kosta mej ca 10 000.
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!