Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 310P med temperaturdropp  (läst 1353 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mavin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 310P med temperaturdropp
« skrivet: 20 december 2021, 16:53:01 »
Hej
Jag har en rejält gammal Nibe Fighter 310P från -98, en ny är beställd men det är tyvärr brist på värmepumpar så det dröjer. Försöker köra damage limitation tills den kommer.
I och med att det blev så kallt och priserna steg så noterade jag att vår pump nyttjade elpatronen titt som tätt och typ var 7-10:e minut trots att det bara var -2 ute.
Det fick mig att blockera elpatronen och märkte då att temperaturen skönk rejält fort i pannan, cirka 10 grader på en timme, ibland lite mer.
Vårat hus är 109 Kvm i två plan från -98 och vi är 4 pers varannan vecka annars 3. Radiatorer i de flesta rummen och golvvärme i badrum uppe och nere (dock avstängd)
Allt detta har föranlett till lite frågeställningar som jag hoppas någon finner intressant att svara på. Även om jag lärt mig en del så har jag inte koll på allt.

Fråga 1.
Med ovan iaktagelser, kan man påstå att kompressorn börjar ge vika eller är det något annat som kan föranleda temperaturdroppet eller ska inte pannan klara av att hålla temperaturen någorlunda utan elpatron så ofta?
Fråga 2.
Om jag låter elpatronen vara av så håller pannan cirka 33-35 grader, är det sunt för panna (väldigt sunt för elförbrukningen)?
Fråga 3.
Vi har även en luft/luft AC som kan värma med 3,5Kw är det ett bra komplement om man skulle låta patronen vara av nu ett tag, med tanke på att hålla värmen och även ekonomiskt?
det är inte så enkelt att räkna på det är så många parametrar.

Vår förbrukning ligger på cirka 12000Kw/år

//Tobias

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #1 skrivet: 20 december 2021, 16:58:54 »
1. Traditionella frånluftsvärmepumpar som 310P har bara en värmeeffekt på ca 1,7 - 2,0 kW. Det räcker för att klara värmen i ett hus ner till omkring +6°. Sedan krävs el-patronen allt mer.

2. El-patronen måste vara aktiverad på vintern, åtminstone om man inte har en annan kompletterande värmekälla.

3. Om er LLVP är en riktig värmepump och inte bara A/C så är den ett bra komplement till en äldre frånluftsvärmepump. Sätt ner termostaten på radiatorerna i alla rum dit värmen från LLVP når.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mavin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #2 skrivet: 20 december 2021, 20:37:51 »
Ok, tack för tydliga svar
En följdfråga är dock om det blir mer ”ekonomiskt att stötta med luft/luft än att köra elpatronen?
Det känns som att elpatronen drar sjukt mycket el. Jämfört med luft/luft som bara dessutom är säkrad med 10a

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #3 skrivet: 20 december 2021, 21:02:43 »
En följdfråga är dock om det blir mer ”ekonomiskt att stötta med luft/luft än att köra elpatronen?
Det känns som att elpatronen drar sjukt mycket el. Jämfört med luft/luft som bara dessutom är säkrad med 10a
Ja det är det - det är det om är hela grejen med luft/luft - billig drift. En hävarm.

1 kWh el ger 1 kWh värme med elpatron oavsett årsmodell på elpatronen.
1 kWh el ger 2-4,5 kWh värme beroende på utomhustemperatur med luft/luft.

Gör som Josth sa för att begränsa elpatronens användning. Elpatronen kompletterar bara den saknade värmen. Går tanken ner i temperatur blir snart varmvattnet kallt. Det blir även risk för legionellabakterier eftersom de trivs i ljummet vatten.
Sätt luftluft en grad över vad du vill ha och stryp elementen tills det blir lagom inne.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mavin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #4 skrivet: 20 december 2021, 21:11:33 »
Tack, ska prova det.

Utloggad Mavin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #5 skrivet: 22 december 2021, 11:42:20 »
Har kört med luft/luft nu på övre våningen och stängt av radiatorerna. Så nu är det väldigt behaglig temp uppe.
Dock så hjälper inte det att hålla flvp från att köra med elpatronen utan den tappar temp. Dock inte lika fort om jag slår av elpatronen utan då kan den hålla cirka 42 grader.
Men sen kommer ju avfrostningen och förstör för få tappar fvlp mer temp och orkar inte komma upp till 42 igen.
Avfrostning sker ganska ofta känns det som vilket sägs kan indikera på igensatt filter men jag har rengjort och även beställt nytt som inte kommit än.
Kan det vara något annat som gör att avfrostning sker ofta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #6 skrivet: 22 december 2021, 11:51:29 »
Hur ofta avfrostning sker beror delvis på vilken modell av LLVP det är. Nyare modeller har blivit bättre på att optimera längden mellan avfrostningarna medans äldre kan gå med avfrostning var 30:e eller 40:e minut enligt klocka. Sitter innerdelen på övervåningen bidrar den något mindre till värmen i huset än om den hade suttit på nedervåningen. Men om den klarar hela övervåningen måste det märkas tydligt på hur mycket mindre el-patronen behöver jobba. Man kan ha en LLVP per våning om man vill och har utrymme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mavin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #7 skrivet: 22 december 2021, 12:08:08 »
Vår FLVP är ju 24 år så det kanske inte är så mycket man kan göra innan ev. Byte sker.
LLVP sitter uppe då den primärt är till för att kyla på sommaren men bevisligen så klarar den att värma galant också. Det ska bli intressant att se gårdagens förbrukning som jag hoppas kommer imorgon.
Under dagtid när det är som dyrast så får det bli elpatron av just nu. Byter elavtal på måndag så då gör det mindre skillnad kostnadsmässigt mot nu att ha elpatronen på efter det. Nattetid får den vara på.
Vet inte hur ”lätt” legionella uppkommer och om det är mer säsongsbetonat?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #8 skrivet: 22 december 2021, 12:32:17 »
Så länge kompressorn går spar den energi. Kan motsvara vara 7000-8000 kWh/år. Jag har dock fått byta kompressor tre gånger då de inte håller så länge med R290 propan i systemet. Legionella är väldigt sällsynt i privata småhus. Vill man kan man ju sätta på "Extra varmvatten" någon timme eller två varannan vecka. Då värms vattnet till 60°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #9 skrivet: 22 december 2021, 12:40:01 »
Legionellakörningar görs på moderna pumpar var 14:e dag där temperaturen sjunker ner mot 40-44 grader innan det fylls på till drygt 50 grader. Legionellakörning brukar ha höjd sluttemperatur till 60 grader.

Man ser tydligt att det blir ett problem under 40 grader. Så ligger du i en vecka i 35 grader så kan det gott hända du till tillväxt, eftersom det är gynnsamt förhållande. Detta händer bara vid experimenterande i stugorna eller trasiga husanläggningar. Legionella bör tas på allvar eftersom den alltid kommer leva med dig livet ut.

Sänk värmen bara tills det blir kallt, sen höjer du tills det blir lagom bara där det blev kallt. Allt kommer fungera på liknande sätt när du ersatt 310P.
Under de kallaste dagarna kommer du sannolikt få höja elementen, eftersom luft/luft klarar inte ge tillräckligt med värme kallaste dagen. Beror på modell och var huset ligger förstås vissa har full teckning, speciellt med två luft/luft.

Om du spolar varmvatten blir uppvärmningen väldigt lidande via radiatorerna utan elpatron när den både ska värma och komma ikapp med varmvattnet samtidigt.

Y-axeln ska tolkas som tid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mavin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #10 skrivet: 22 december 2021, 13:19:38 »
Visst blir det lite experimenterade med temperaturen nu då den pendlar en del under 40 sen går den tillbaka till 50 när jag aktiverar elpatronen igen. Det var ett tag sedan jag körde extra varmvatten så det får väl bli här någon dag när kW-priser dyker lite.
Det duschas minst en gång om dagen så vattnet står ju inte så stilla iaf.
LLVP är en Inova från Ahlsell. Känns helt ok kvalitetsmässigt men man vet inte hur länge den håller.
Har lite snålt om plats för att kunna sätta en på nedervåningen så att den skulle ge bra spridning.
Om man dock skulle ha en till nere hur ska man tänka då med flvp ska den bara agera varmvattenberedare då?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #11 skrivet: 22 december 2021, 13:28:22 »
Ja FLVP får då sköta varmvatten och värme i badrum, klädkammare, ev. grovkök och när man har dörrarna stängda till sovrummen. I övrigt står LLVP för värmen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mavin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P med temperaturdropp
« Svar #12 skrivet: 26 december 2021, 16:43:32 »
Har kört i några dagar nu och måste säg att det hjälper bra att köra med LLVP. Dock så är det inte så effektivt att flvp inte skulle nyttja elpatronen.

Då jag fått bra svar här passar jag även på att fråga rekommendationer ang. Ny flvp.

Vi har beställt en 370P men funderar nu på om man inte skulle välja en 730. Men vårt hus är bara 109kvm i två plan så det kanske inte blir så effektivt. Det kanske är blir överdimensionerat.
Firman som vi anlitat säger också att 730 har mer barnsjukdomar än 370P
Den största nackdelen som jag ser det är att vi kommer få vänta ett bra tag till innan vi skulle få tag i en 730.
Har ni några tankar/rekommendationer?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 486
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!