Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?  (läst 2788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« skrivet: 22 november 2021, 08:12:32 »
Hej!
Nu på morgonen vaknade vi till kalla - 6 ute men +22.5 inne och väldigt varma element. Kollade på pumpen och insåg att den gått in med en omgång tillskott vilket gav jättehöjningen på innevärme.

Det här hände ofta första Ã¥ret i huset innan vi hittade en ny kurva, ställde in längre  tid pÃ¥ rillskottstimern och nÃ¥got Ã¥r senare installerade rumsgivare.

Min fundering nu är om jag borde höja eller sänka kurvan (eller kanske knäcka vid minus 5?)?
För jag har ju för varmt inne vilket blir sänka kurvan, men värmen kommer av tillskottets skjuts vilket ger att jag borde höja kurvan sÃ¥ det värmer mer tidigare utan tillskott? 😕   

Kurva 4.8 och finjustering 2.5 och en rumsgivare inställd på 20grader.

Är ju mån om att slippa dessa onödiga korta tillskott med Göteborgs Energis nya sätt att räkna på...

Signatur:
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2021, 08:18:20 »
Är inte expert på IVT:s värmepumpar, men jag skulle nog öka tillskottstimern ännu mer.
Vilken tid har du på den nu?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2021, 08:35:49 »
Jag funderar på din kurva....
En finjustering på 2.5 är högt om du vill ha 20 C inne.
Blir det verkligen 20 C inne när det är varmare ute?
Hur kom du fram till denna inställning?

Jag skulle börja om med rumsgivaren inaktiverad (1.11 = 0)
Kör så en månad i vinter och få till en kurva som ger hyfsat OK innetemp vid flera olika utetemperaturer.
Om man typ justerar till det så det funkar OK vid ett begränsat intervall av utetemp så är man absolut inte klar.

Sen kan man aktivera rumsgivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2021, 09:49:33 »
Värmekurva 4.8 plus finjustering 2,5 ger höga temperaturer på radiatorvattnet. Vad är det för typ av radiatorer? Jag har 45/55 radiatorsystem och kör med värmekurva 3.9 och finjustering 0,8. Det ger 21 grader inne. Det kan vara så att det finns radiatorer som kortsluter flödet vilket betyder att pumpen får arbeta vid onödigt höga temperaturer.

Håller med Carl. Börja med att inaktivera rumsgivaren och försök hitta lämplig kurva. Har man kommit fram till en kurva som ger rätt innetemperatur vid några plusgrader behöver den knäckas så att börvärdet vid -15 ute är ca 3 grader lägre än vad en rak kurva ger. Sen får man anpassa vid mellanliggande temperaturer.

Ställ inte in för högt värde på rumsgivarpåverkan, tre brukar fungera bra. Ett högt värde kan ge onödigt många starter på pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2021, 10:02:50 »
Kolla här https://www.abc.se/~m5938/ för inställningar jag hade på mitt hus. Där finns även ett Excelark som visar hur temperaturen ändrar sig när du ändrar respektive inställning.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2021, 10:05:59 »
Jag funderar på din kurva....
En finjustering på 2.5 är högt om du vill ha 20 C inne.
Blir det verkligen 20 C inne när det är varmare ute?
Hur kom du fram till denna inställning?

Jag skulle börja om med rumsgivaren inaktiverad (1.11 = 0)
Kör så en månad i vinter och få till en kurva som ger hyfsat OK innetemp vid flera olika utetemperaturer.
Om man typ justerar till det så det funkar OK vid ett begränsat intervall av utetemp så är man absolut inte klar.

Sen kan man aktivera rumsgivaren.

Kurvan hittade vi under vinterarna 2016 och 2017 och då utan rumsgivare inkopplad, och då hade vi bra temperatur vid både -17 och +5. Så länge det inte stormade för då blev huset utkylt, rumsgivare har fixat det.
Under vintrarna förde jag bok över innetemp i 3rum vid olika tider på dagarna och check mot utetemperaturer.

När vi flyttade in var kurvan 6 och mycket tillskott och temperaturer på 23-24 grader inne.

Värmekurva 4.8 plus finjustering 2,5 ger höga temperaturer på radiatorvattnet. Vad är det för typ av radiatorer? Jag har 45/55 radiatorsystem och kör med värmekurva 3.9 och finjustering 0,8. Det ger 21 grader inne. Det kan vara så att det finns radiatorer som kortsluter flödet vilket betyder att pumpen får arbeta vid onödigt höga temperaturer.

Håller med Carl. Börja med att inaktivera rumsgivaren och försök hitta lämplig kurva. Har man kommit fram till en kurva som ger rätt innetemperatur vid några plusgrader behöver den knäckas så att börvärdet vid -15 ute är ca 3 grader lägre än vad en rak kurva ger. Sen får man anpassa vid mellanliggande temperaturer.

Ställ inte in för högt värde på rumsgivarpåverkan, tre brukar fungera bra. Ett högt värde kan ge onödigt många starter på pumpen.

Radiatorerna är baserade på gamla oljesystemet med 60-70grader i framledning. I ett rum har vi bytt radiatorerna (inför vintern 2017) då det rummet alltid var kallare än övriga rum. Vilket nu funkar bra.

Rumsgivare är inställd på 4
Tillskottstimer 180min
Ramptid öppna 60min
Ramptid stänga 5min
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2021, 10:16:23 »
Radiatorerna är baserade på gamla oljesystemet med 60-70grader i framledning. I ett rum har vi bytt radiatorerna (inför vintern 2017) då det rummet alltid var kallare än övriga rum. Vilket nu funkar bra.

Rumsgivare är inställd på 4
Tillskottstimer 180min
Ramptid öppna 60min
Ramptid stänga 5min

Det var inga roliga radiatorer. Då har jag större förståelse för värmekurvan. De inställda tiderna är inget att säga något om.

Men jag förstÃ¥r inte varför det blev sÃ¥ varmt inne. Om det är 22,5 grader inne, börvärdet är 20 grader och rumsgivarpÃ¥verkan 4 ska börvärdesjusteringen ge en sänkning pÃ¥ 4 x (22,5-20) = 10 grader. BÃ¥de elpatron och värmepump borde ha stängts av. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2021, 13:20:43 »

Men jag förstår inte varför det blev så varmt inne. Om det är 22,5 grader inne, börvärdet är 20 grader och rumsgivarpåverkan 4 ska börvärdesjusteringen ge en sänkning på 4 x (22,5-20) = 10 grader. Både elpatron och värmepump borde ha stängts av.

Nä det är märkligt. när jag tittade på pumpen gick den, utan tillskott (trots att det var varmt inne). Tyvärr är vår egna mätare trasig så jag har inte exakt tid för när tillskottet gick in utan får vänta till imorgon när det syns hos Göteborgs energi.

 FÃ¥r kanske avvakta och se vad som händer nästa gÃ¥ng det blir en kall morgon. 🤔
Eventuellt ta hit någon som serverar pumpen och se så inget hände när det var glapp i elkabeln i gatan och en säkring i pumpen löste ut fler gånger pga ostadig eltillförsel

Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2021, 13:39:21 »
Kan du gå in i installatörsmenyn och kolla kopplingsdifferansen (1.4)?
Om detta värde är för högt så kan det bli såna här konstiga effekter, tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2021, 19:32:35 »
Kan du gå in i installatörsmenyn och kolla kopplingsdifferansen (1.4)?
Om detta värde är för högt så kan det bli såna här konstiga effekter, tror jag.

Kopplingsdiff (1.4) står på 5grader. Är det normalt?
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #10 skrivet: 22 november 2021, 19:51:38 »
Det är fabriksinställningen så den är nog OK, så då har jag ingen mer idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #11 skrivet: 24 november 2021, 09:23:10 »
Visar rumsgivaren rätt värde? Om 22,5 grader lästes av på en annan termometer och rumsgivaren till pumpen visar ett par grader för låg temperatur så att pumpens reglersystem utgår från en felaktig temperatur blir det för varmt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #12 skrivet: 25 november 2021, 12:01:49 »
Visar rumsgivaren rätt värde? Om 22,5 grader lästes av på en annan termometer och rumsgivaren till pumpen visar ett par grader för låg temperatur så att pumpens reglersystem utgår från en felaktig temperatur blir det för varmt.

När vi satte in rumsgivaren hade jag en termometer i närheten för att jämföra under några dagar och då diffade det upp till en halv grad mellan dem där givaren var varmare än termometern.
Men är en bra idé att testa igen.

Nu har vi haft varmväder igen och jämn inne temperatur. Får helt enkelt avvakta lite
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #13 skrivet: 26 november 2021, 06:17:47 »
Om styrningen i övrigt fungerar bra skall en fördröjning av tillskottet på 4 timmar aldrig hinna märkas av på innetempen anser jag.
Jag skulle öka tiden på timern.
I övrigt håller jag med Roland och Carl i deras förslag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ändra kurvan för att slippa tillskottet?
« Svar #14 skrivet: 15 december 2021, 08:53:41 »
Nu när Göteborgs området fick vinter ett tag och jämna minusgrader, kopplade jag ur rumsgivarpåverkan och började mäta temperaturer.

Rumsgivaren visar 0.5-1grad över vad andra termometrar visar och vi höll en temperatur mellan 20-21grader inne enligt termometrar i olika rum (21-22 om jag kollade i displayen)
Förutom när det plötsligt gick in tillskott och vi hade 24grader inne...

När det blev +6 ute igen har tillskottet slutat gå in.

Hade igår en tekniker här för att kolla, allt ser bra ut. Förutom lite glapp i displayen...

Så nu ställde vi in att begränsa tillskottet så det inte går in om utomhustemperaturen är över -5.

Får avvakta och se vad som händer.
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!