Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borra snett under huset  (läst 3559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Borra snett under huset
« skrivet: 04 oktober 2011, 14:08:10 »
Försökte söka lite på forumet men hittade inget om detta så det blir ett nytt ämne. Jag ska upprätta en borrplan för en radhuskropp då jag är först med att borra. Jag bor på gaveln och har en relativ stor tomt för att vara radhus, mittenhushållen har en mycket mindre tomt. Huset har "pannrummen" på framsidan och det är gjuten platta under hela huset, så önskvärt är att man borrar alla hålen på framsidan och vinklar (för att slippa synliga rör inne i huset).

Det jag undrar är om man kan grada hålen genom husen så att borrhålet är på framsidan vid pannan och att borrcentrum blir på baksidan av huset?




Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borra snett under huset
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2011, 16:49:05 »
Det finns trådar om detta. Testa och sök med google då forumets interna sökfunktion är värdelös.

Så vitt jag kunnat förstå är det helt klart möjligt att grada hålen. Det tvistas väl lite om huruvida det går att vara säker på exakt vart det hamnar. Rekommendationen är väl också att borra lite djupare än vanligt då man kan anta högre påverkan från grannar än normalt sett.

Det finns även några som beskrivit risker med borrning under hus men det vågar jag inte uttala mig om. Så vitt jag kunnat förstå är förfarandet hyfsat vanligt, med borrning som går in under fastigheter. Ju mindre gradning desto mindre eventuella problem för huset så vitt jag kan bedöma.

Hoppas någon fler kommenterar eller att du hittar rätt på trådarna från forumet via google
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Borra snett under huset
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2011, 21:06:38 »
Det var inte så lätt att hitta men det jag fått fram sammanfattningsvis:

1, man kan borra under huset, gärna då med litet gradantal.
2, Risken är vid själva borrningen då ett 30 bars tryck med vatten ligger på konstant, och att detta vatten kan leta sig upp under huset
3, Se till att det företag som utför borringen har försäkringar som täcker eventuella problem.

Under drifttiden har jag inte fått fram att det ska föreligga några risker.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borra snett under huset
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2011, 23:24:56 »
Jag tror det gradas in under hus ganska friskt i tätbebyggda områden. Är det nära till berg så ska det nog inte vara några problem. Bra försäkring hos borraren är ju alltid ett plus! :)

Finns det något närliggande kvarter med villor etc som du kan fråga om hur borrningen blev etc. Man kan ju hitta alla registrerade borrhål på SGU siten! Sen knackar man på och tar en kaffe och frågar runt lite :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Borra snett under huset
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2011, 10:43:26 »
Vi verkar ha ca 0,5-1 m ner till berg så det är ju bra då om man ska grada under hus. Hittar en del som borrat i närheten, dock verkar inte alla hål vara redovisade. Ja, jag får ta en runda och prata med dem.

Utloggad mubert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Borra snett under huset
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2011, 22:46:17 »
Närheten till berg har inte någon större betydelse, men det finns alltid risk att man påverkar husets grund. På grund av detta bör man inte borra närmre huset än 4m, vilket också ofta är gränsen för brunnsborrarens försäkring.

Att sedan grada borrhålet under huset ökar inte risken att påverka grunden.

Men som föregående sagt, blir det trångt mellan borrhålen, öka djupet på dom.


//Mvh Robert

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borra snett under huset
« Svar #6 skrivet: 17 november 2011, 16:49:11 »
Grada under ett hus är inga problem men det tar längre tid och kostar mer iom man måste borra med reducerat tryck tills man kommit ner i stabilt berg för att inte riskera trycka ut luft under huset.
Det kan gå åt mer foder rör med för det är vanskligt att borra med fullt tryck om man har ytliga sprickor som inte inte tätats bort med foder rör.
Det går även att borra kloss på en husväg utan risk om borraren iakttar försiktighet.

Det viktiga när man borrar kloss på en vägg eller gradar under huset är att borraren kör med kraftigt reducerat tryck tills han når stabilt berg och fodrar bort ytliga sprickor.
Busar man på med luften kan det gå riktigt illa.
Men det kan även hända om man borrar 20 meter bort och driver rör med fullt lyft tryck.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!