Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Ecodan - Vanligt "skitfel" med ESBE-trevägsventil?  (läst 1917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Säkert ingen nyhet för många men vill ändå dela med mig:

Märke av att det gick ut lite värme på värmesystemet när min Ecodan/W85YAA gjorde varmvatten. Inte så mycket utan bara till de närmsta radiatorerna, och inte alltid, men väldigt ofta.. Ibland kunde jag känna lite ledvärme första rörmetern, men oftast var det som sagt längre rörsträcka på värmesystemet som blev väldigt varm. Pratar givetvis inte om tillfället då VV-laddningen är klar och växelventilen slår om, utan under själva VV-laddningen.

Misstänkte så klart att ventilen inte höll tätt och pratade med lite olika personer. Generellt tycker folk att ESBE är skit, så jag kontaktade Mitsubishi för att höra hur de resonerade.
ESBE är tydligen den enda tillverkaren som kan garantera täthet enligt Mitsubishi, vilket LK och andra fabrikat inte gör lustigt nog. Det negativa är då att ESBE också är känsligare för smuts i systemet vilket LK, mfl inte är lika känsliga mot.

Efter samtalet tog jag loss ventilmotorn och motionera ventilen fram och tillbaka med en böjd näbbtång vilket löste problemet direkt. Kvällens VV-laddning gick kanon och nu man kan bara känna lite ledvärme på värmesystemets rör första metern, sedan var de svala. Tidigare har de alltså varit mycket varmare och längre rörsträcka pga smygflödet..

Jag gjorde även rent det lilla enkla stålfiltret som finns i Ecodanen, och mätte diametern på filtret till 25mm.

Därefter beställde jag en 22x11mm gummiklädd neodymmagnet som kommer agera magnetitfilter. Magneten är ju bara 11mm bred så den kommer inte kunna påverka flödet eftersom det finns mycket mer utrymme, men förhoppningsvis fånga upp en del magnetit.

Beställde det här
https://www.magnordic.se/gummi-magneter-22x11-mm?gclid=EAIaIQobChMIlMnOraWZ7QIVDZCyCh2cegBjEAQYASABEgJKtPD_BwE&fbclid=IwAR2UYCvAyKHvfMWB96VEC3qn0DZQUtYCfDPSjTHZCTjJWqQ-lYgBixEg90M
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad joakim.linzie@gmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipset, funkade klockrent..

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Säkert ingen nyhet för många men vill ändå dela med mig:

Märke av att det gick ut lite värme på värmesystemet när min Ecodan/W85YAA gjorde varmvatten. Inte så mycket utan bara till de närmsta radiatorerna, och inte alltid, men väldigt ofta.. Ibland kunde jag känna lite ledvärme första rörmetern, men oftast var det som sagt längre rörsträcka på värmesystemet som blev väldigt varm. Pratar givetvis inte om tillfället då VV-laddningen är klar och växelventilen slår om, utan under själva VV-laddningen.

Misstänkte så klart att ventilen inte höll tätt och pratade med lite olika personer. Generellt tycker folk att ESBE är skit, så jag kontaktade Mitsubishi för att höra hur de resonerade.
ESBE är tydligen den enda tillverkaren som kan garantera täthet enligt Mitsubishi, vilket LK och andra fabrikat inte gör lustigt nog. Det negativa är då att ESBE också är känsligare för smuts i systemet vilket LK, mfl inte är lika känsliga mot.

Efter samtalet tog jag loss ventilmotorn och motionera ventilen fram och tillbaka med en böjd näbbtång vilket löste problemet direkt. Kvällens VV-laddning gick kanon och nu man kan bara känna lite ledvärme på värmesystemets rör första metern, sedan var de svala. Tidigare har de alltså varit mycket varmare och längre rörsträcka pga smygflödet..

Jag gjorde även rent det lilla enkla stålfiltret som finns i Ecodanen, och mätte diametern på filtret till 25mm.

Därefter beställde jag en 22x11mm gummiklädd neodymmagnet som kommer agera magnetitfilter. Magneten är ju bara 11mm bred så den kommer inte kunna påverka flödet eftersom det finns mycket mer utrymme, men förhoppningsvis fånga upp en del magnetit.

Beställde det här
https://www.magnordic.se/gummi-magneter-22x11-mm?gclid=EAIaIQobChMIlMnOraWZ7QIVDZCyCh2cegBjEAQYASABEgJKtPD_BwE&fbclid=IwAR2UYCvAyKHvfMWB96VEC3qn0DZQUtYCfDPSjTHZCTjJWqQ-lYgBixEg90M

Satte du magneten i filterbehållaren bara?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!