Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??  (läst 3204 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag fick en Daikin XRH40 installerad för några veckor sedan. Den ska värma upp ca 75 kvm med enligt många ganska optimal planlösning och luftförflyttare mellan två av rummen. Ett våningsplan. Ingen större match för en XRH40 kan tyckas. Första veckan hade jag en förbrukning i huset (vi var inte där) på totalt 14-15 kWh per dygn med en varmvattenberedare och avfuktare igång, så säkert mer ner mot 10 kWh om dom
hade varit avstängda. Det var då ca 5-6 grader ute. Jag har haft den på 16 grader underhållsvärme och full fläkt. Nu har den helt plötsligt börjat dra över 42 kwh och då har jag ändå varit där och stängt av varmvattenberedare och avfuktare. Visst temperaturen ute har gått ner ute, till ca 0 grader. Men hur är det möjligt?? Den ska alltså dra ca 1750w per timme dygnet runt, det är väl typ bara när den avfrostar den ska kunna dra så mkt?? Det är ju knappt minusgrader ute!! Tacksam för input!!
« Senast ändrad: 23 november 2020, 14:01:53 av vaklagärdan »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Stänger man av en VVB som man inte tappar vatten ur så tjänar man inte många kr per dygn. Dels för den drar inte så mycket ca 2-3 kWh/dygn och all den energin kommer ju huset till godo. Så stänger man VVB får någon annan värmekälla kompensera för det. Hur mycket en avfuktare drar är ju lite svårare att säga men en som sitter inne i ett hus drar kanske 3-5 kWh/ dygn medan en krypgrundsavfuktare kan dra uppemot 10 kWh/dygn. Mest drar dom på sommaren för att i kallaste vintern knappt dra nått alls.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svenska kocken...
Vi tappar vattnet i VVB för att vi inte har värme i källaren, så inte rören fryser när vi inte är där. Avfuktaren i källaren är nu avstängd för vintern. Men min fråga handlar om pumpens förbrukning. Från 14 till 42 helt plötsligt! Då var 14 KWh med VVB och avfuktare på. Nu 42 KWh med dessa avstängda. Enda skillnaden är några grader kallare ute, annars samma förutsättningar. Jag undrar om denna skillnad är rimlig eller om det är fel på pumpen!

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #3 skrivet: 23 november 2020, 14:15:01 »
Hej vaklagärdan,

Tolkar det som att förbrukningen som anges är för huset totalt är mätt enligt husets elmätare?

Helt klart låter det som att något är galet med din XRH40 om förbrukningen har ökat till 42 kWh/dygn, för att underhållsvärma den lilla yta du anger. Det är mer än jag vid samma temperatur behöver för att värma hela vårt hus med våra tre värmepumpar tillsammans inklusive VVB och hushållsel.

Som "svenske kocken" skriver så ger värmeförlusten från VVB bidrag till värmen i huset, men den har ju bara COP 1, varför förbrukningen totalt ändå borde sjunka om du stänger av VVB och värmer upp motsvarande med XRH40.

Om du är vid huset där XRH40n sitter, så borde du kunna avgöra om den går på max eller om den avfrostar mest hela tiden eller något annat dumt.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag pausar denna tråd ett par dagar för att utreda om något annat varit på som jag inte känner till. Har varit i kontakt med eon som ska ge mig förbrukningen timme för timme. Återkommer!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #5 skrivet: 23 november 2020, 15:46:40 »
Inga värmekablar på, lätt att glömma, drar mer ju kallare det är. Normalt 10 W/m finns 5 W/m med.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #6 skrivet: 23 november 2020, 15:52:32 »
Inga värmekablar på, lätt att glömma, drar mer ju kallare det är. Normalt 10 W/m finns 5 W/m med.
Många meter värmekabel blir det för att förklara skillnaden mellan 14-15 kWh och över 42 kWh per dygn.  ::)

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det blir väl typ 2,5 km värmekabel, det har jag inte någonstans vad jag vet ;)

Som sagt återkommer när jag vet mer!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #8 skrivet: 26 november 2020, 11:40:41 »
Ja det blir väl typ 2,5 km värmekabel, det har jag inte någonstans vad jag vet ;)

Som sagt återkommer när jag vet mer!

Med denna förbrukning skulle du ha typ 30 grader i huset. Maskinen drar 2 kW vid full effekt vid -25 C. Då energi inte kan förgöras så skulle även en trasig maskin värma upp ditt hus. Du måste nog göra en noggrann analys tillsammans med EON.

/D

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #9 skrivet: 26 november 2020, 12:26:04 »
Ja det blir väl typ 2,5 km värmekabel, det har jag inte någonstans vad jag vet ;)
Nä, riktigt så mycket krävs inte.

Förbrukningen har ökat från 14 till 42 kWh/dygn, så en extra förbrukning på 28 kWh/dygn eller en extra effekt på 1,17 kW.
Det ger 117 meter värmekabel med 10W/m eller 233 meter värmekabel med 5W/m.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #10 skrivet: 26 november 2020, 17:15:24 »
Är hos dottern och deras XRH40 har senaste veckan dragit mellan 7 och 13 kWh/dygn och deras hus är 170 kvm. Yttertemperatur mellan +2 till +10.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #11 skrivet: 29 november 2020, 22:11:45 »
Lite osannolik utveckling på detta... Jag installerade för 10 år sen en vippbrytare kopplad till elkassetten som gör att jag kan styra elkassetten och värmen (vattenburna element) via GSM nätet. När vipparmen ställs på ”manuell” styrs systemet av termostaten i vardagsrummet. När vi åker därifrån ställer vi vipparmen på ”fjärr” och då styrs elkassetten istället via en Ontech GSM- enhet. Har en bra bit till stugan, men åkte dit nu i veckan för att se vad som försiggick. Brytaren stod på fjärr vilket den skulle göra (jag kom ihåg rätt). Och ontechen var avstängd vilket också var rätt eftersom jag har inte gett nåt kommando att den skulle sätta igång systemet. Men elpatronen var ändå igång på full kräm. Det måste vara nåt fel med omkopplaren, konstigt bara att den då övergått till ”manuell” styrning och inte bara la av. Stängde av elpatronen helt och dom senaste dagarna har jag haft en total förbrukning på mellan 6-10 kwh som avser luftvärmepumpen och en frys. 16 grader underhållsvärme inne och mellan +2 till -7 ute. Klockrent! Tyckte hela grejen var märklig eftersom jag har stenkoll på vad som är på och inte i stugan och över 40 kwh kändes orimligt även om pumpen typ bara skulle avfrosta hela tiden. Den höll i 10 år men nu får jag fixa en ny omkopplare helt enkelt! Inte hela världen!

Mysteriet löst, sorry att jag tog upp er tid:-)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #12 skrivet: 29 november 2020, 22:19:29 »
Lite osannolik utveckling på detta... Jag installerade för 10 år sen en vippbrytare kopplad till elkassetten som gör att jag kan styra elkassetten och värmen (vattenburna element) via GSM nätet. När vipparmen ställs på ”manuell” styrs systemet av termostaten i vardagsrummet. När vi åker därifrån ställer vi vipparmen på ”fjärr” och då styrs elkassetten istället via en Ontech GSM- enhet. Har en bra bit till stugan, men åkte dit nu i veckan för att se vad som försiggick. Brytaren stod på fjärr vilket den skulle göra (jag kom ihåg rätt). Och ontechen var avstängd vilket också var rätt eftersom jag har inte gett nåt kommando att den skulle sätta igång systemet. Men elpatronen var ändå igång på full kräm. Det måste vara nåt fel med omkopplaren, konstigt bara att den då övergått till ”manuell” styrning och inte bara la av. Stängde av elpatronen helt och dom senaste dagarna har jag haft en total förbrukning på mellan 6-10 kwh som avser luftvärmepumpen och en frys. 16 grader underhållsvärme inne och mellan +2 till -7 ute. Klockrent! Tyckte hela grejen var märklig eftersom jag har stenkoll på vad som är på och inte i stugan och över 40 kwh kändes orimligt även om pumpen typ bara skulle avfrosta hela tiden. Den höll i 10 år men nu får jag fixa en ny omkopplare helt enkelt! Inte hela världen!

Mysteriet löst, sorry att jag tog upp er tid:-)
Ta-da......!!!
 tummenupp

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #13 skrivet: 30 november 2020, 11:36:20 »
Mysteriet löst, sorry att jag tog upp er tid:-)
Be inte om ursäkt för att du upptog vår tid, det är bara skönt att det inte var fel på din maskin.  tummenupp

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: XRH40 som drar över 40 kWh per dygn med underhållsvärme??
« Svar #14 skrivet: 30 november 2020, 11:50:11 »
Och vi som tillhör ”Riskgrupperna” törsch ju inte göra så mycket mer än
hänga på forum.  ;)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!