Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Strömförbrukning Daikin XRH 25  (läst 8187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #45 skrivet: 17 februari 2020, 13:29:00 »
En tångamperemeter som inte mäter True RMS kommer troligen att visa lite för hög ström om det är mycket övertoner vilket det kan vara i anslutning till switchad kraftelekronik som invertern i värmepumpen.

Man får väl ändå formoda att elektriker använder tångamperemeter med True RMS eller är det så få tillfällen detta behövs i deras bransch så dom inte har det normalt ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #46 skrivet: 18 februari 2020, 07:59:45 »
@Purjo: Ja, om det är att tänja på gränserna, så vitt jag kan förstå är det installatören som ansvarar för att göra den bedömningen i varje enskilt fall.
Jag har talat med vår elektriker, och han menar att det skall vara väldigt speciella förhållanden (långt till transformatorstation + långa kablar) för att det skall vara någon anledning till oro för att man bryter mot lagen, han håller med mig, rör det sig om ny kabeldragning (13A säkring) så drar vi 2.5 mm2, gäller det t.ex. ett utbyte av värmepump så kollar vi bara så att det ser OK ut med tidigare kabeldragning, håller det sig under typ 20 meter från central så finns det ingen anledning att byta ut kabeln.
Sen ingår det självklart att informera om att tillverkaren rekommenderar 16A säkring (Märkning på utedelen på alla Solo och Caldo) - så får kunden själv bestämma om han vill uppgradera säkringarna och kablarna till det, även om det baserat på erfarenhet inte behövs.

Med detta sagt så finns det ytterligare en anledning att dra grövre kabel, och det är att man får mindre energiförluster, och troligen en värmepump som ger lite högre uteffekt om man drar grövre ledningar - det kan röra sig om en besparing på upp till ca 100 kr/år i en normal installation, med riktigt långa kablar som hela tiden går med hög belastning kan det bli ännu mer.

Att en elektriker som inte vet hur mycket ström maskinen kan dra kräver att få sätta dit 16A säkringar och 2.5 mm2 kabel kan även jag förstå, men om samma elektriker skulle kräva det med vetskap om att vi som installatörer mätt upp kanske 100 maskiner utan att en enda av dem kommer upp över 12.8A ,och då bara i några få minuter, skulle kräva samma sak skulle jag ersätta honom med någon annan.

Som vanligt är det bästa om man som installatör vet vad som gäller, informerar kunden, och låter kunden vara delaktig i beslutet.
Vill kunden ha 16A säkring och 2.5 mm kabel, och är beredd att betala för det, även om det inte behövs - så ser vi självklart till att installationen görs på det sättet.

Att Daikin påstår att 10A räcker till XRH40 har jag lite svårt att förstå baserat på de mätningar vi gör, men jag skall inte svära på att det skulle kunna fungera då värmepumparna bara ligger på den effekten i några få minuter, det kanske hänger på säkringarnas karaktäristik huruvida det fungerar eller ej.  dontknow
« Senast ändrad: 18 februari 2020, 08:04:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #47 skrivet: 18 februari 2020, 08:28:06 »
Tror ni inte dom menar att en 10A är ok om man kör med ”power savings” läget som kapar topparna, men håller med att det skulle vara tydligare, själv kör jag full fräs och har 16A med 2.5 mm2 kabel  tummenupp
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #48 skrivet: 18 februari 2020, 08:40:24 »
Kan tillägga att vi driftsatt maskiner på skarvkabel som är säkrad med 10A (I väntan på att kundens elektriker skulle komma) utan att säkringarna gått så länge vi varit där.
Sen kan jag ju inte vara säker på att kunden hör av sig till oss även om säkringarna SKULLE gått, med tanke på att de är medvetna om att den risken finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #49 skrivet: 18 februari 2020, 08:58:57 »
Rickard
Provkör ni på skarvkabel då i Powerful-läget, eller driftsätter ni bara i normalt driftläge för att värma upp det hus där värmepumpen satts till normala temperaturer?



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #50 skrivet: 18 februari 2020, 09:39:06 »
Full fläkt och 30 graders börvärde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #51 skrivet: 18 februari 2020, 11:17:21 »
Kör du full gas det första du gör när du köper ny bil också  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #52 skrivet: 18 februari 2020, 12:00:54 »
Nä, det gör man när man provkör en lika dan bil.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #53 skrivet: 18 februari 2020, 12:26:21 »
Ha ha ja det stämmer  tummenupp
Var inget elakt menat till dig Rickard men lät bara så kul och jämförelsen med en kall motor vid -10 eller vad ni har däruppe poppade upp i mitt huvud  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #54 skrivet: 18 februari 2020, 14:28:48 »
Kanske lite lite off-topic, men vad kostar det extra per meter att dra in en 2,5-millimeters (?) kabel istf en 1,5-dito? Min gissning är kanske helt fel, men det kan väl knappast vara materialet som kostar när man tar hem en elektriker? Det gäller förstås bara om man drar ny el, men i så fall kan man väl "lika väl" välja en något grövre kabel som klarar eventuella framtida uppgraderingar?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #55 skrivet: 18 februari 2020, 14:40:01 »
Jag tror inte man väljer mellan 1,5 och 2,5 när man drar nytt. Problemet är om man ska använda en befintligt matning kontra att dra en helt ny från centralen. Då kan det en lösning vara att bara byta säkringen till en på 13A så blir det billigare gör kunden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #56 skrivet: 18 februari 2020, 14:43:11 »
Själva kabelpriset kan du nog räkna med ca 10kr för enkelhetens skull.
Hur mycket jobb och material det går åt i elcentralen beror på hur det ser ut med tex plats .
Kanske även blir som så att det blir lite snebelastning och det behöver korrigeras.

Ett ”normalt” pris för själva jobbet i skåpet om det finns plats och inget extra behöver göras kan nog elektriker svara på här i tråden.
Men är inte bara jobbet på plats som kostar utan man måste tex även ta sig till kunden och tillbaka .
En kylmontör med rätt behörighet för ”allt” är billigast då det bara är en reskostnad  tummenupp

Antog nu att det handlar om helt ny dragning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #57 skrivet: 18 februari 2020, 18:04:11 »
Ha ha ja det stämmer  tummenupp
Var inget elakt menat till dig Rickard men lät bara så kul och jämförelsen med en kall motor vid -10 eller vad ni har däruppe poppade upp i mitt huvud  ;)

Nu tar det ju minst 10 minuter innan den går på max effekt, så kompressorn borde vara varm när den går på full effekt. Det finns ju få andra sätt att kontrollera om maskinen fungerar som den ska - så alternativet vore att lämna maskinen utan att säkert veta att den går som den borde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #58 skrivet: 18 februari 2020, 18:52:57 »
Ja dom smyger ju upp från uppstart så någon skada borde dom inte ta även om det blir ordentlig kallstart då inte spänning varit på så länge, härnere är det inga -10 eller vad ni har utan rena midsommarvärmen så vi har nästan varmstart  tummenupp

Sällan vi maxar den vid installation, tycker man får rätt bra uppfattning om allt lirar med lite ”snällare” drift.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #59 skrivet: 19 februari 2020, 10:39:39 »
Den här vintern får man väl testköra på full kyla istället?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!