Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krock med befintligt system?! HJÄLP!  (läst 808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andymetal83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Krock med befintligt system?! HJÄLP!
« skrivet: 25 oktober 2018, 10:09:52 »
Hej!

Vi har idag en Nibe Fighter 360p. Återvinningspanna med solfångare på taket som värmer varmvatten och vattenburen golvvärme i hela huset. 1-plans 150kvm.

Funderar på att sätta in luft luft värmepump som komplement på vintern. Men även kyla då vi kan få väldigt varmt i köket 35 gr på sommaren.

Vi har termostater i alla rum och jag undrar om det kan krocka med nuvarande system om vi köper en luft luft? Vad rekommenderar ni?

Blir ju ingen vidare cirkulation på sommaren då systemet ligger på vila idag och jag tänker att systemet kommer även ligga på vila i halva huset under vintertid om man kör luft luft? Samtidigt vill jag inte att mitt nuvarande system skall gå in på elpatronen på vintern.

Vad säger ni som har jobbat med dessa typer av system?

Mvh
Andreas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Krock med befintligt system?! HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2018, 10:15:22 »
Inga problem att köra en luft luft där men jag skulle nog valt att gå på en lösning mot det vatten burna systemet men det blir en dyrare lösning som inte ger kyla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Krock med befintligt system?! HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2018, 11:32:50 »
Det är många som kompletterar motsvarande frånluftsvärmepupar med en luft/luft värmepump, inga problem.
Du bör köra frånluftsfläkten konstant, även om värmepumpen inte behövs hela tiden.
Så låt grejerna vara på hela året även om du har sol för varmvattnet sommartid och kompletterar med luft/luft värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 220
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!