Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörssystem i souteränghus?  (läst 4523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enrörssystem i souteränghus?
« skrivet: 20 maj 2013, 09:55:17 »
Hej, har plöjt igenom aktuella strängar inför min kommande installation av bergvärme och hittat en del oroande om enrörssystem och dimensionering av VP.
Huset: 1 1/2 plan med souterängkällare, 300m2 uppvärmd boyta byggt -78 med tre slingor, en per våning med 6 radiatorer på varje. Ursprungligen för olja 80/60 men nu är alla element dubblerade med nya termostater och vedeldning med keramikpanna.
Prisolrör 15 mm i alla slingor. Pannan blir kvar och dockas in manuellt med kranar.
Vid 0 ute har jag ca 40/30 fram/retur, TA schuntautomatik. Fungerar bra.

Det som oroar mig är att jag ska få ljud i elementen p.g.a. för högt flöde.
Har flera liknande offerter mellan 10 och 13kW VP, runt 200m borra, har fastnat lite för Thermia Optimum som då har varvtalsstyrda cirkpumpar och "kanske bättre" ur förbrukningssynpynkt sägs det!

Är det så att en starkare VP i allmänhet ger mera ljud i huset av kompressorn och i synnerhet i elementen beroende på att det krävs högre flöde i enrörssystem.

P.g.a. detta tänker jag välja bort 13 kW. Kanske jag t o m ska välja en mindre än 10an och godta lite ved/eltillsats för att i framtiden slippa störande susljud.
På våren är det bara i källarn jag behöver värme, på de övre våningarna är ju termostaterna stängda p g a solvärmen, hur påverkar det anläggningens funktion?

Tänker jag rätt, oroar jag mig i onödan? Tips o förslag tas tacksamt emot.
Bonazera

 
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2013, 10:17:29 »
Hej!
Svaret på alla dina frågor är att installera en arbetstank, den bör vara på uppåt 300 liter.
Med en sån kommer du kunna ha en värmepump med högre energitäckningsgrad utan att riskera varken korta gångtider eller sus i radiatorerna eftersom man då justerar flödena över VP och radiatorer för sig.
Dessutom kan du då även köra värme i källaren sommartid med övriga radiatorer avstängda.

Vid installationen rekommenderar jag även att du sätter dit injusteringsventiler på alla slingorna för att kunna optimera flödena (om det inte redan finns).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2013, 21:27:32 »
Är det med andra ord stor risk för susljud, korta gångtider och svårreglerad källarvåning för mitt system?

Kan du förklara arbetstank?
Hur är den gjord, utan eller med slinga?
Jobbar VP enbart mot tanken?
Har jag min nuvarande CP och reglerutrustning kvar då till elementen?

Det finns strypventiler på sista radiatorn i varje slinga
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2013, 21:45:23 »
Med arbetstank så laddar VP till en tank och värmen till elementen tas ur tanken, man använder VP reglerutrustning men måste ha en extra CP.
I princip en tank med till och från VP, samt till och från element med volym från 100 liter och uppåt. (Den kan även ha anslutningar och slingor för andra funktioner.)
Ja VP arbetar mot tanken.
Reglerutrustningen behöver du inte men CP behövs.
På enrörs system brukar det sitta strypventiler som man stryper hela slingorna i stället för på elementen, men även här är det lite olika byggt. Och det har ingen avgörande betydelse om det bara är rätt konstruerat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2013, 22:12:05 »
Jag har enrörssystem och har haft VP sedan 2005 och har fungerat utmärk.
Jag har tvÃ¥  slingor en för varje vÃ¥ning och Cp:n gÃ¥r pÃ¥ max utan oljud. 
Mina koppel finns det strypning till radiator men inte för genomföringen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51576.msg526395#msg526395

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2013, 10:26:51 »
OK, tror jag förstår men finns det nåt schema på inkoppling kanske det underlättar för mig att begripa funktionen.

Remo:
Det låter ju bra, har du varvtalsstyrd CP i den?
Antar att det är det som är orsaken till susljudet.
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2013, 11:06:03 »
Om CPn är varvtalsstyrd eller inte spelar ju ingen roll.  Det är ju ett högt flöde som orsakar ev. susljud och det kan du uppnÃ¥ med vilken CP som helst, bara flödet är tillräckligt stort.

Själv har jag ettrörssystem och har satt in en varvtalsstyrd A-klassad CP, fast jag kör den pÃ¥ högsta varvtal hela tiden.  Har inga som helst problem med susljud och systemet fungerar alldeles utmärkt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2013, 12:04:58 »
Har ocksÃ¥ enrörssystem och när jag körde pellets sÃ¥ hade jag en rejäl Grunforspump som dundrade ut vattnet i rören sÃ¥ det var ett enormt irriterande ljud i hela värmesystemet konstant. När bergvärmen kom pÃ¥ plats sÃ¥ blev det dödstyst! Vi brukar ibland stänga av ljudet pÃ¥ TV:n och bara njuta av tystnaden  tummenupp
Har du dessutom gamla grova rör så kan du köra cp på lägsta hastighet så blir det ännu tystare och låga kostnader.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2013, 13:10:30 »
Inga problem här heller med ettrörs!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2013, 13:42:02 »
Om du har 40/30 vid 0°C utetemp så innebär det troligen att du måste vara lite uppmärksam på vilken värmepump du väljer.
Om du sätter in en pump som bara tillåts värma vattnet upp till max 55 grader så klarar du bara att värma huset med kompressorn ned till ca -22 grader:


Med en värmepump som kan producera 65 grader varmt vatten klarar du att värme huset med kompressorn ned till under -30°C.

Arbetstanken kopplas in enligt nedanstående bild:


MEN, om du idag har ett flöde som ger dig 10 graders deltaT så ligger du ju på det värde som rekommenderas av värmepumpstillverkarna, detta innebär i princip att du så länge du har alla termostater öppna kommer att kunna köra med samma flöde som nu, störs du inte av ljudet idag så borde det alltså vara lungt.

Behöver du köra värme i källaren sommartid så är dock arbetstanken en bra lösning, det gör att du kan säkerställa ett adekvat flöde över värmepumpens värmeväxlare, även om det bara går ett litet flöde i radiatorkretsen.

Till ett högflödes, högtemp-system skulle jag nog inte rekommendera en CTC värmepump, men i övrigt så funkar nog alla maskiner som du kan köra upp till åtminstone 60°C bra i ditt system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2013, 14:21:09 »
Hur bra ettrörsystem funkar direktkopplad till en VP beror på antal slingor och rördimensionen.
Jag bedömer att 3 st 15 mm prisolrörsslingor inte är tillräckligt för en 10-13 kW VP.

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2013, 19:26:57 »
Det låter positivt med alla era ettrörs, tack för det!

Rickard: bra schema och diagram, i vintras hade vi som kallast -21 grader en natt och vi har -23 som köldrekord för några år sedan, vi bor ganska högt jämfört med omgivningen, bara 3 kilometer ner mot stan kan det vara upp till 10 grader kallare.
Hoppas det fortsätter så så jag kan ha en 10:a.

Pratade med två olika installatörer idag och dom tror inte att det ska bli problem med susljud.
I värsta fall får man väl komplettera i efterhand.
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enrörssystem i souteränghus?
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2013, 19:54:44 »
Remo:
Det låter ju bra, har du varvtalsstyrd CP i den?
Antar att det är det som är orsaken till susljudet.

Nej jag har vanlig 3-hastighets Cp och har körd på läge 3 hela tiden. Det hörs inget i radiatorer.
Jag klar mig precis som Rickard skriver till -21 grader och då är inkommande bara +0.7 grader
det gäller att ha tillräkligt djup brunn också, men klarar inte alla dagens pumpar upp till 60-65 grader?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!