Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASYB12LDC  (läst 5958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ASYB12LDC
« skrivet: 12 oktober 2010, 20:33:10 »
Ska bli med luftvärmepump tänkte jag och har kollar runt på det mesta men det bara snurrar i huvudet på mig. :-\

Jag har en gammal kåk i Sörmland på 80kvm med öppen planlösning (1plan) men den är väldigt dåligt isolerad så jag vill ha en pump med lite drag i som klarar kalla vintrar.
Har just nu direktverkande el och kamin.

Har kollat på FD35WABH och tyckte den verkade bra, men när jag ringde en återförsäljare sa dom att dom hade haft dålig erfarenhet av Mitsubishis support på reservdelar osv så han tyckte jag skulle välja nått annat märke.

Dom hade just nu erbjudande på Fujitsu ASYB12LDC som dom tyckte skulle passa mig jag skulle få ge 20000 efter ROT med installation och eldragning.
Eller Panasonic NE9 för 22000.

Vad Säger ni??
Vad tror ni passar mig och hur är det med Mitsubishis support osv??

MVH// Plogbil
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Pelleman78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ASYB12LDC
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2010, 10:04:30 »
Ska bli med luftvärmepump tänkte jag och har kollar runt på det mesta men det bara snurrar i huvudet på mig. :-\

Jag har en gammal kåk i Sörmland på 80kvm med öppen planlösning (1plan) men den är väldigt dåligt isolerad så jag vill ha en pump med lite drag i som klarar kalla vintrar.
Har just nu direktverkande el och kamin.

Har kollat på FD35WABH och tyckte den verkade bra, men när jag ringde en återförsäljare sa dom att dom hade haft dålig erfarenhet av Mitsubishis support på reservdelar osv så han tyckte jag skulle välja nått annat märke.

Dom hade just nu erbjudande på Fujitsu ASYB12LDC som dom tyckte skulle passa mig jag skulle få ge 20000 efter ROT med installation och eldragning.
Eller Panasonic NE9 för 22000.

Vad Säger ni??
Vad tror ni passar mig och hur är det med Mitsubishis support osv??

MVH// Plogbil

Vet precis hur det var när jag skulle välja nu i höstas, man var väldigt kluven och alla
säljare har så klart det absolut bästa.....

Mitt val föll på Fujitsu ASYB12LDC som du funderar på, tyckte det var bra pris i förhållande till prestanda som angavs och hyfsat känd tillverkare.. Den är installerad för fyra veckor sedan och har inte satts på prov än mer än 2 raka fuktiga nätter med minusgrader.
Tror du kan få betydligt bättre pris än 20.000 efter ROT, betalade själv betydligt lägre inkl komplett installation.

Mvh
Pelle

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYB12LDC
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2010, 16:55:40 »
Jag är 99% säker på att det får bli en FD35VABH från TS Comfort istället Thumbsup

Jag tyckte också att det lät dyrt med 20 för fujitsun. Får man fråga vad du gav för den??
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Pelleman78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ASYB12LDC
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2010, 17:14:44 »
16.500 var näst sista erbjudandet jag skulle betala med komplett installation efter ROT.
Mvh
Pelle

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ASYB12LDC
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2010, 19:13:14 »
DÃ¥lig reservdelssupport pÃ¥ ME.FD   Sc:,h
Har han så mycket reklamationer på dessa pumpar ska han nog rannsaka sina installationer...
Mig veterligen har vi 1st reklamation pÃ¥ minst hundra sÃ¥lda pumpar av denna modell  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYB12LDC
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2010, 19:37:36 »
DÃ¥lig reservdelssupport pÃ¥ ME.FD   Sc:,h
Har han så mycket reklamationer på dessa pumpar ska han nog rannsaka sina installationer...
Mig veterligen har vi 1st reklamation pÃ¥ minst hundra sÃ¥lda pumpar av denna modell  ;)

Det känns skönt att höra.
Jag tror han svamlade. Han hade nog för många Fujitsu över som han ville bli av med helt enkelt.

Men det känns som Mitsubishin är ett klart bättre val. :)
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Pelleman78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ASYB12LDC
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2010, 08:55:49 »
DÃ¥lig reservdelssupport pÃ¥ ME.FD   Sc:,h
Har han så mycket reklamationer på dessa pumpar ska han nog rannsaka sina installationer...
Mig veterligen har vi 1st reklamation pÃ¥ minst hundra sÃ¥lda pumpar av denna modell  ;)

Det känns skönt att höra.
Jag tror han svamlade. Han hade nog för många Fujitsu över som han ville bli av med helt enkelt.

Men det känns som Mitsubishin är ett klart bättre val. :)

Vad är det som gör att du känner att Mitsubishin är ett bättre val?

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYB12LDC
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2010, 13:12:30 »
Det vet jag inte riktigt  :D
Men Mitsubishin har väl lite högre COP, går tystare samt verkar klarar kylan bättre då den har sjukt bra COP vid minus grader.

Jag menar inte att Fujitsun är en dålig maskin på något vis men jag fick känslan av att Mitsubshin var bättre helt enkelt.
Men detta är min högst amatörmässiga bedömning så lyssna inte så mycket på mig ;D
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Pelleman78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ASYB12LDC
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2010, 14:23:00 »
Det vet jag inte riktigt  :D
Men Mitsubishin har väl lite högre COP, går tystare samt verkar klarar kylan bättre då den har sjukt bra COP vid minus grader.

Jag menar inte att Fujitsun är en dålig maskin på något vis men jag fick känslan av att Mitsubshin var bättre helt enkelt.
Men detta är min högst amatörmässiga bedömning så lyssna inte så mycket på mig ;D

Det var nästintill omöjligt att välja så jag gjorde så att jag kontaktade 4 olika företag för att se vad de sa och vad de var intresserade av att sälja. Och de jag köpte pumpen av gjorde ett seriöst intryck och kunde ge ett i mitt tycke bra pris.
Hur man än gör så blir man väl ändå lite blåst :)

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYB12LDC
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2010, 19:46:33 »
Jag gör som så att jag försöker lära mig så mycket som möjligt om LVpumpar i allmänhet innan jag ringer nån så man fattar vad dom säger.

Men nu har jag bestämt mig och skickade nyss en beställning till Thomas på TS COMFORT.

Nu är det nästan så man vill ha lite kyla ute nu när man vet att man inte kommer behöva elda i kamin dygnet runt.

TS COMFORT kändes seriöst och Thomas var snabb att svara på de frågor jag haft så han får mitt förtroende i detta fall och jag vet att många andra har varit nöjda med hans pumpar.

MVH.
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ASYB12LDC
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2010, 14:38:50 »
Bra val..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!