Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intern vattenläcka????  (läst 3019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intern vattenläcka????
« skrivet: 04 april 2019, 09:45:53 »
Hej!
Har ett problem med min NIBE 360P (ca 15 år gammal)
Det försvinner vatten internt i VP - ca 3-5 liter/dygn
Vi trodde först det var en läcka på något annat ställe i huset, men det visar sig, när man stänger av ingående kallvatten till VP, så slutar det läcka. Detta är konstaterat
En servicekille var här och bytte ut säkerhetsventilen som sitter vid kallvatten-matningen, men det hjälpte inte - han trodde väl att det förmodligen var denna ventil som släppte ut vatten pga högt tryck eller tryckstötar på inkommande vatten från gatan. Det var det inte.
Nu vet jag inte var jag ska leta efter fel?
Har någon annan en bra teori om vad det kan läcka internt i en VP?
Man kan alltså INTE se att det kommer något vatten i avlopps eller spill-ledningar från VP
Mystiskt!
Mvh
Tommy

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #1 skrivet: 04 april 2019, 09:53:00 »
vad innebär internt läckage?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #2 skrivet: 04 april 2019, 10:00:51 »
När man stänger av inkommande vatten till VP, så slutar det "förbrukas" vatten (enligt vattenmätaren - som också är utbytt) - det är vad jag menar med internt läckage.
Det verkar ju försvinna vatten internt i VP - kan inte beskriva på annat sätt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #3 skrivet: 04 april 2019, 12:05:24 »
Hej!
Det är inte ovanligt att påfyllnadsventilen till värmesystemet (49) läcker.
Men då borde du se detta på att manometern konstant ligger på 1,5 bar och att det droppar ur säkerhetsventilen (52).
Vattnet hamnar i spillkoppen (inte nån av slangarna utan från ett rör).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #4 skrivet: 04 april 2019, 12:14:45 »
Har skruvat av röret ut från säkerhetsventilen och spillkoppen - för att just kunna se eventuellt spillvatten som då skulle hamna på golvet, och dessutom lagt en bit hushållspapper där under rörkopplingen - inget vatten kommer ut ur den kopplingen

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #5 skrivet: 04 april 2019, 12:31:08 »
Läcker det mellan beredare och värmesystem?

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #6 skrivet: 04 april 2019, 13:08:54 »
Verkar inte så
Värmesystemet består av en enda rörslinga som går in i en Alig 250L-manick som försörjer hela huset med varmluft - inga vattenradiatorer eller vattenburen golvvärme.
Alla rörledningar till kompletta värmesystemet finns inom grovkökets ramar

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #7 skrivet: 04 april 2019, 15:01:05 »
har du kollat alla varmvattenkranar i huset/garaget?  Droppar nÃ¥gon av dem vatten?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #8 skrivet: 04 april 2019, 15:17:29 »
Samtliga kranar och toalettstolar plus diskmaskin och tvättmaskin kollade flera gånger
Anticimex varit här och kollat efter fukt i krypgrund och samtliga tänkbara ställen i huset

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #9 skrivet: 04 april 2019, 15:22:55 »
Hej!
Det är inte ovanligt att påfyllnadsventilen till värmesystemet (49) läcker.
Men då borde du se detta på att manometern konstant ligger på 1,5 bar och att det droppar ur säkerhetsventilen (52).
Vattnet hamnar i spillkoppen (inte nån av slangarna utan från ett rör).

Har du kollat säkerhetsventilens tryck? Har du tappat ur vatten....och alltsÃ¥ sänkt trycket?  Har det sedan ökat till 1,5?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #10 skrivet: 04 april 2019, 15:29:47 »
Säkerhetsventilens märktryck är 9 bar enligt skylt på själva ventilen - utbytt till likadan av serviceman häromdagen
Har inte tappat ur något vatten - förstår inte riktigt varför jag skulle göra det?
Manometern på VP panel visar konstant tryck på 1,0 bar som den har gjort i 15 år

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #11 skrivet: 04 april 2019, 17:29:24 »
Rocas!
Jag förstår inte riktigt din tanke kring detta förslag med att tappa ut vatten?
Var vänlig förklara så att jag kan följa dina tankegångar

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #12 skrivet: 04 april 2019, 18:12:28 »
Du har två säkerhetsventiler, kommunalt inkommande vatten( max 9 bar) samt trycket i radiatorsystemet( max 1,5 bar).

Det ser bra ut att radiatorsystemets  tryck är 1 bar hela tiden, sÃ¥ läckage mellan kommunalt vatten och radiatorsystemet finns ej.

Hade mätaren visat 1.5 hela tiden....så kan ske det hade läckt in in vatten...i samma takt som ventilen öppnat ut.......men så sker ju inte nu.

När du öppnar påfyllandsventilen till vvb.....så börjar vattenmätaren snurra......men vi har väl uteslutit internt läckage...till värmesystemet, eller hur?

Återstår att kolla rören, kopplingarna till varmvattenkranarna....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #13 skrivet: 04 april 2019, 19:21:24 »
Rören och kranarna är kollade
Nya Grohe-kranar med keramiska tätningar överallt och nya vägghängda toaletter som är täta
Diskmaskin och tvättmaskin kollade med respektive avstängningskranar kollade
Allt utom VP är kollat minutiöst i minsta detalj, och jag vet inte vad på VP jag ska kolla mer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intern vattenläcka????
« Svar #14 skrivet: 04 april 2019, 21:45:36 »
Funderar på hur vattenmätaren funkar?
Går den baklänges om vatten trycks tillbaka?
Om inte så är det backventilen på inkommade vatten till värmepumpen som är trasig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!