Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten  (läst 4928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Luft/vatten
« skrivet: 27 mars 2009, 16:09:45 »
Har nu kommit fram till att jag vill ha luft/vatten värmepump, men efter att ha fått en del priser undrar jag om det är seriöst, alla, 4 st olika installatörer med olika märken ger samma offert,
Ca 85 kkr för installation, varken mer eller mindre. Är det ingen konkurrens över huvudtaget på denna marknad? Jag är som sagt väldigt ny på detta men börjar verkligen tveka om installation och försäljare av diverse märken inte samarbetar.

Utloggad coolix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2009, 16:48:22 »
Är nog snarare så att priserna är så pressade, och de flesta har i stort sett samma inköpspris och ungefär samma påslag.
Vilket ger ungefär samma utpris på en maskin!

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2009, 21:27:44 »
Hej Nash!
Jag har själv luft/vatten sedan i höstas.
Hade jag vetat då vad jag tror mig veta nu, skulle det blivit djupborrning.
Betydligt dyrare att installera, men driftkostnaden för borrat är mycket
lägre än för luft/vatten.
Räkna med COP 2,5 över hela året för luft/vatten.

/anders h
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2009, 22:24:24 »
Är nog snarare så att priserna är så pressade, och de flesta har i stort sett samma inköpspris och ungefär samma påslag.
Vilket ger ungefär samma utpris på en maskin!

Ditt inköpspris på CTC och Nibe L/V ser du genom att klicka i vänstermarginalen. 33.000kr skiljer sig ganska mycket från 85.000kr.

Pressat kallar jag det inte.
« Senast ändrad: 28 mars 2009, 22:34:15 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2009, 23:49:21 »
Är det frågan om kompletta värmepumpar + innedelar eller är det "bara" värmepumpar som ska dockas mot befintlig panna?

I det första fallet är priset för kompletta värmepumpar (5-6 kW) + innerdelar ca 60 kkr så 85 kkr för en komplett LVVP + innerdel + installation är riktigt billigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2009, 06:34:07 »

Carl, Det innebär att enbart installationen kostar 25kkr eller hur, jag har nämligen inte fått specificerade offerter! Då låter det inte helt orimligt längre. Jag har en gammal kombipanna som jag inte tror överlever så värst länge till så det är inte lönt att docka till den.

Larryd, jag förstod inte vad du menade med att klicka i högermarginalen?

Anledningen till att jag väljer luft/vatten är att dels är trädgården för liten för jordvärme, endast 383 kvm och det är inte tillåtet att borra var som helst i stan längre (för många gruvgångar).
Tacksam för era svar, jag bor i Skåne utmed kusten, närmare bestämt i Höganäs. Det finns ju några "billiga" varianter men vågar nog inte prova nåt sånt, kan för lite själv och behöver seriöst
märke. Eller rättare sagt beprövat märke.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2009, 07:31:16 »

Carl, Det innebär att enbart installationen kostar 25kkr eller hur, jag har nämligen inte fått specificerade offerter! Då låter det inte helt orimligt längre.

Det tillkommer lite rördelar och kopplingar, jag tror att totala materialkostnaden blir uppåt 65 kkr. Men jag misstänker att borttagning av bef panna och oljetank inte ingår?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2009, 14:29:44 »
Jo faktiskt på 3 av "offerterna" skulle det ingå.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2009, 22:45:34 »
"Larryd, jag förstod inte vad du menade med att klicka i högermarginalen? "

Förlåt -- menade vänstermarginalen.....

 Där hittar du tex Ecoair 105 för drygt 33.000kr. Är det nödvändigt att samtidigt byta din panna, ta bort oljetank etc sÃ¥ blir det ju bÃ¥de  mycket mer matriel och arbete.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2009, 08:06:03 »
Hur vet jag/man om kombipannan jag har inte duger att docka till? Är det installatören som tar det beslutet? Pannan jag har är en Diom -83.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2009, 11:57:45 »
Släng ut panna enl. mig.
Om luft-vatten ska installeras ska det göras mot den elpanna som är till respektive märke om det ska fungera enl. mig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2009, 16:04:22 »
Jo faktiskt på 3 av "offerterna" skulle det ingå.

Ja, då har du fått riktigt bra priser, inget att tveka om enligt mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2009, 22:42:05 »
Släng ut panna enl. mig.
Om luft-vatten ska installeras ska det göras mot den elpanna som är till respektive märke om det ska fungera enl. mig

Varför det??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2009, 09:30:37 »
Hade det varit en nyare variant av panna så kan man säkert docka på en LVVP mot denna. Men jag håller med Lucky, har man en gammal kombipanna är det bara en tidsfråga tills den är slut. Då är det bättre att satsa på en kombination LVVP + panna som ger både flytande kondensering och varmvatten med VP:n direkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlenar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 24 april 2009, 20:33:51 »
jag har dockat luft/vattenanläggning till min kombipanna för 53 t.kr inkl allt. Jättenöjd med leverantör och installatören. 5 års trygghetsavtal,
mvh
Karl-Enar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!