Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det någon sanning i den här artikeln?  (läst 6880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #30 skrivet: 03 februari 2021, 12:35:14 »
Tror inte på några 7 grader i egenvärme vintertid, skulle jag stänga av min värmepump vid 15 grader inomhus för att andra ”värmekällor” skulle värma dom sista 7 graderna så skulle jag nog snarare frysa ihjäl  ;)

2-3 grader som max är min teori och kanske även det lite mycket med tanke på hur energisnålt allt är nuförtiden.
Visst ger varmvatten vid tex dusch lite värme men oftast ventileras den rakt ut och spisen ger värme men många använder spisfläkten så den värmen försvinner mer eller mindre rakt ut och extra kallare luft sugs in i huset som ska värmas eller att det går plus minus noll.

Ärligast vore att sätta 0 grader som standardvärde i alla kalkyler men då blir det väl inte lika fina besparingar på pappret men slutkunden får åtmindstånde kalkyler med samma förutsättningar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #31 skrivet: 03 februari 2021, 13:16:44 »
Tror inte på några 7 grader i egenvärme vintertid, skulle jag stänga av min värmepump vid 15 grader inomhus för att andra ”värmekällor” skulle värma dom sista 7 graderna så skulle jag nog snarare frysa ihjäl  ;)

2-3 grader som max är min teori och kanske även det lite mycket med tanke på hur energisnålt allt är nuförtiden.
Visst ger varmvatten vid tex dusch lite värme men oftast ventileras den rakt ut och spisen ger värme men många använder spisfläkten så den värmen försvinner mer eller mindre rakt ut och extra kallare luft sugs in i huset som ska värmas eller att det går plus minus noll.

Ärligast vore att sätta 0 grader som standardvärde i alla kalkyler men då blir det väl inte lika fina besparingar på pappret men slutkunden får åtmindstånde kalkyler med samma förutsättningar.
Jag förstår fortfarande inte varför du skall vända på det till att säga "stänga av värmen vid 15°C inne". Det är ju inte alls så som "egenvärme" fungerar.
Egenvärmen bidrar såklart hela tiden, så värmenpumpen kan såklart aldrig regleras ned i praktiken förrän önskad temperatur inne är uppnådd! Detta är bara en beräkningsmässig korrigering för att den delta-temp som värmesystemet måste tillföra värme-effekt för sänks av att värme från annat än just värmesystemet bidrar med effekt som inte värmesystemet måste tillföra.

Visst är det så att mycket av energin i varmvattnet vid dusch försvinner ut med avloppet och mycket av den värme som ger avdunstat vatten vädras ut med fläkten. Likaså mycket av värmen från matlagning försvinner direkt ut genom köksfläkten. Men detta är för de flesta inte de stora hushållselförbrukarna i fråga om egenvärme, i vart fall inte i vårt hushåll (som har låg hushålls elförbrukning). Vår varmvattenberedare original drog mer effekt i snitt över dygnet för att hålla temperaturen än vi förbrukar i varmvatten vid dusch med mera per dygn. Då är vi snåla med varmvattnet, säkert så. Matlagningen står för en förvånadsvärt liten del av vår hushålls-el. Belysningen står för en större del av elförbrukningen trots att allt är LED, men det lyser ju överallt. TV och datorer står för en stor del av förbrukningen, likaså kyl och frys är stora förbrukare. Det mesta av vår hushållsel ger värme till huset som inte direkt vädras ut.

Men okej? Du skulle alltså frysa ihjäl vid 18°C inne, om vi antar att 2-3°C egenvärme är rätt för ditt hushåll?

Som sagt...
2-3°C egenvärme kanske stämmer för ditt hus och ditt hushåll, men bevisligen inte för vårt och inte för Rickards (med flera).
0°C egenvärme får du bara i ett obebott hus med all el avstängd i Lappland när solen inte alls når över horizonten, vilket knappast är relevant för de flesta som skaffar en luft/vatten- eller bergvärmepump. Gör man den investeringen så bor man helt säkert i sitt hus och har säkert i de flesta fall fler än 2 personer i hushållet.

Självklart borde alla gå en utbildning i byggnads- och energiteknik innan de får lov att ta del av och potentiellt luras av något företags reklam eller marknadsföring. Jag är absolut för att folk skall utbildas och sluta vara fårskallar som låter sig i brist på bättre vetande luras av försäljare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #32 skrivet: 03 februari 2021, 13:30:19 »
Därför att det står så i nibes kalkyl som bifogades tidigare  ;)
Troligen lite märkligt skrivet

Vi har 22-23 grader och skulle nästan ”frysa ihjäl” vid 18 så det stämmer.

Angående varmvattenberedare så sitter dom i mitt hus och i dom flesta hus runt mig i ett mindre pannrum och överskottsvärmen sugs ut hos dom flesta då det inte är någon återvinning.

På dagarna i troligen minst 8 timmar så är dom flesta hus ”obebodda” då folk är på jobbet och i skolan och tvivlar på att folk lämnar allt påslaget hemma.
Inte så värst många timmar på ett dygn som det är fullt hus och alla armaturer och datorer och allt som ska ge värme slås av för att man ska sova.

Visst är det helt klart olika mellan hushåll så det blir skillnader.
Är i mina ögon ändå ärligast mot slutkund vid olika offerter med kalkyler att man har låg eller ingen egenvärme så det blir samma förutsättningar.

Helt klart finns det olika åsikter och så får var och en bilda sig en egen uppfattning  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #33 skrivet: 03 februari 2021, 13:38:50 »
Nä, det är din tolkning av vad Nibes kalkyl säger.

Min tolkning är just att det är temperaturen ute över vilken värmen kan stängas av.

OM värmen skulle stängas av vid +15°C inne så kan rumstemperaturen aldrig nå 22°C när det är kallt ute såklart, oavsett 2 eller 7°C egenvärme. Men det måste väl även du förstå att det inte är det som Nibe påstår.
Stäng av värmen och temperaturen inne blir ute-temp plus delta-temperaturen av egenvärmen.

Rörande pannrummet, så har vi inget. Men om vi hade haft ett så hade vi såklart strypt ventilationen i samma stund som vi satt in en värmepump istället för gamla pannan. Nya hus, som artikeln handlar om har sällan något kraftigt ventilerat pannrum i ordets historiska mening.
« Senast ändrad: 03 februari 2021, 13:51:29 av Perfa76 »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #34 skrivet: 03 februari 2021, 13:46:32 »
Oavsett den texten som jag möjligen tolkar fel så har det diskuterats om ”egen värme” på 7 grader vintertid och då är det inga 15 grader ute.

Mitt lite tokiga inhopp i en tråd som handlar något som är märkligt med Panasonics reklam kanske borde var i Nibe delen på forumet så får be om ursäkt för detta
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #35 skrivet: 03 februari 2021, 14:01:36 »
Ärligast vore att sätta 0 grader som standardvärde i alla kalkyler men då blir det väl inte lika fina besparingar på pappret men slutkunden får åtmindstånde kalkyler med samma förutsättningar.

Då kan kunderna få för klena värmepumpar, om man ska ange 0° egenvärme i kalkylen.

Om kalkylen innehåller tidigare förbrukning, så är det den som bestämmer hur mycket energi som värmepumpen ska ersätta. Detta oavsett hur mycket egenvärme som anges.

Det som blir problem, är om kunden blivit lovad en värmepump som inte kräver tillskott och den ändå aktiveras på grund av den högre rätta effektbehovet vid kall utetemperatur d.v.s. energin kommer delvis från tillskott istället för borrhålet.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #36 skrivet: 03 februari 2021, 14:07:46 »
Äkta egenvärme skall inte ändras så mycket med årstid, eftersom solinstrålning inte behöver vara del av det hela för att nå 7°C på ett nybyggt hus med bra isolering och normal boendeverksamhet. Egenvärmen kan faktiskt förväntas öka på vintern, då är man statistiskt sett mer inomhus och har fler lampor tända många fler timmar per dygn.

Om man skall ta in solen i beräkningen och räkna den som "egenvärme" (vilket den inte är) så måste man ta hänsyn till faktorer som fönsteryta, fasaders vädersträck, skuggning från träd och takutformning samt husets breddgrad.
Soliga dagar på våren kan vi nog stänga av värmen vid +7°C ute i dygnsmedel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #37 skrivet: 03 februari 2021, 15:05:44 »
Oavsett den texten som jag möjligen tolkar fel så har det diskuterats om ”egen värme” på 7 grader vintertid och då är det inga 15 grader ute.

Mitt lite tokiga inhopp i en tråd som handlar något som är märkligt med Panasonics reklam kanske borde var i Nibe delen på forumet så får be om ursäkt för detta

Den enda och första diskussionen om 7 grader egenvärme är från dig. Det är du som har tolkad detta fel och argumenterat kring det. Ingen innan dig har påstått något om 7 graders egenvärme.

15 grader hänvisar till utomhustemperaturen vid vilken värmedrift stoppas.
Det anses att solinstrålning e.t.c. räcker till att få upp temperaturen inomhus till dräglig nivå.

D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #38 skrivet: 03 februari 2021, 15:54:22 »
Det var precis det jag skrev att jag kapade tråden då jag såg uppgiften som jag hänvisade till, har inte påstått att någon annan startar den !,

Om det är som så att den uppgiften är att värmen stoppas vid 15 grader ute så är det inte så märkligt, går tydligen att tolka den fel.

Diskussionen hamnade mycket på om huruvida 7 grader var mycket som egen värme och där tyckte nog några att det var rimligt men inte jag som tycker det är för mycket.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #39 skrivet: 04 februari 2021, 07:26:56 »
"Start av värmeproduktion" vid 15 grader utetemp innebär att man har egenvärme på ca 7 grader vid den årstid när dygnsmedeltempen håller sig över 15 grader (det finns ju tidsfördröjningar som gör att värmen inte skall hoppa igång även om det blir kallt på natten).
Kroppsvärme, belysning, kyl, frys, matlagning men framförallt solinstrålning gör att man under vår och höst när detta scenario inträffar som regel klarar sig utan värme rätt länge. För vår del behöver vi som sagt var inte starta värmepumpen (går manuellt enbart mot poolen under sommarhalvåret) innan det börjar bli kallare än 12-13 grader ute under dagtid. Dygnsmedeltempen är då alldeles säkert ännu lägre.
Jag brukar plocka ur luftfönstret från sovrummet när det börjar bli nattfrost ute.

Undantaget är väl om det är riktigt mulet, regnigt och blåsigt en längre period, då kan det behövas lite värme, och det bidrar värmepumpen med om gränsen + tidsfördröjningen så tillåter.

Hur stor egenvärmen är vintertid vet jag inte, men utan solens värmande strålar så är det antagligen ett antal grader mindre, och anger man rätt värde för detta så kompenserar beräkningsprogrammen alltså för detta (Som lexus förklarar) så att det finns kapacitet hos värmepumpen även på vintern.
Skulle man smeta ut allt energibehov utan att ta hänsyn till egenvärmen och solenergin under vår och höst skulle nog många få onödigt klena värmepumpar monterade. De skulle inte klara vintern helt enkelt.
« Senast ändrad: 04 februari 2021, 07:29:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #40 skrivet: 04 februari 2021, 08:09:10 »
blir väl snarare tvärtom
Sätter du 0 grader i egenvärme så räknar beräkningsprogrammet ut vilket effektbehov som behövs utan hjälp när det är som kallast.
I tex lagerlokaler som är "obebodda" bör man sätta 0 grader som hjälp

Solinstrålning tror jag inte är inräknat som värmekälla när man anger vilka grader som är "egen värme" då man knappast kan räkna med att alla fastigheter får hjälp av solen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #41 skrivet: 04 februari 2021, 09:50:39 »
Tja, du får tro vad du vill så tror jag vad jag vill.  ;)
I ett vanligt hus så hjälper i alla fall solen till rätt mycket, och effektberäkningen vid DUT blir fel om man anger 0 grader i ett bebott hus, men visst, i en lagerlokal kan det vara skäl att justera den siffran.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #42 skrivet: 04 februari 2021, 12:50:35 »
En villa med fjärrvärme och en förbrukning på 22 000 kWh varav 4 500 kWh är till varmvatten. Villan har 22° med 5° egenvärme från kroppsvärme, hushållsel samt solinstrålning.

Villaägaren vill byta fjärrvärmen mot bergvärme.

En kalkyl med 0° egenvärme och en kalkyl med 5° egenvärme.

TS....finns det något att anmärka på kalkylerna?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #43 skrivet: 04 februari 2021, 13:38:03 »
antar att TS är till mig ?
Anmärka vill jag inte göra utan är nyfiken på hur andra beräkningsprogram fungerar  tummenupp

Nu är ju kruxet där det står "uppvärmning stängs av" vid 17 eller 22 som du uppgivit och det var väl om jag förstått tidigare inlägg vad utetemperaturen är som tex Daikin skrev.
"egen värme" ändrar du väl någon annanstans när du lägger in alla uppgifter och syns kanske inte i slutberäkningen ?

Om jag som slutkund skulle få en kalkyl från ett beräkningsprogram så skulle jag önska att det inte är en glädjekalkyl där det är för mycket "gratisvärme" inräknat så tex elpatronen får gå in för mycket då det i verkligheten inte tillförs så mycket från annat håll så värmepumpen går med brist.

Hoppas någon förstod vad jag menade  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #44 skrivet: 04 februari 2021, 13:56:46 »
Nu är det nära att jag citerar Stenmark.  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!