Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatteninstallation i kök  (läst 4626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Vatteninstallation i kök
« skrivet: 15 juni 2016, 11:17:28 »
Det här platsar ju kanske inte riktigt pÃ¥ värmepumpsforum, men har finns ju sÃ¥ mycket kunnigt folk som ger bra svar (till skillnad mot andra forum...  :o)

Jag håller på och bygger ett kök och det börjar bli dags att dra in vatten. Hur planerar man lämpligen sin installation?
Det är väl rör-i-rör med PEX som gäller antar jag?
Hur ska man tänka med ledningarna? Ska man dra separata ledningar till varje förbrukarställe så man kan stänga av var för sig, eller ska man dra en ledning och grena av den?
Diskmaskinerna ska väl ha en avstängningsventil? Sätter man lämpligen en separat sån i bänkskivan vid maskinerna, eller kopplar man från diskblandaren och ser till att den har avstängningsventil?

Nedan en bilaga med en skiss på köket där jag lite schematiskt har ritat in hur vattenledningen är tänkt att gå. Givetvis ska det vara både kall och varmvatten till båda hoarna.

Avloppen har jag tänkt dra rakt genom golvet ned i krypgrunden som är lätt åtkomlig. Vad jag har förstått så är det inga problem att det kan bli frysgrader där nere. Det kommer ju inte att stå något vatten i avloppsrören, och som extra säkerhet kan man ju isolera avloppsrören.

Tacksam för råd!




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2016, 11:23:43 »
Inget svar på dina frågor kanske, men om du har ett utrymme mellan skåpen och ytterväggen med dålig luftväxling så kan det bli för kallt där när det är som kallast mitt i vintern. Jag råkade själv ut för det när jag byggde en 'låda' runt några rör som gick synligt i vardagsrummet på en yttervägg...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2016, 11:51:19 »
Diskmaskins avstängning sitter ju i blandaren så det bör vara enklast att dra därifrån så slipper du ytterligare avstängning som ska sitta synligt på bänken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2016, 12:21:14 »
Inget svar på dina frågor kanske, men om du har ett utrymme mellan skåpen och ytterväggen med dålig luftväxling så kan det bli för kallt där när det är som kallast mitt i vintern. Jag råkade själv ut för det när jag byggde en 'låda' runt några rör som gick synligt i vardagsrummet på en yttervägg...

Bra påpekande! Jag har golvvärme hela vägen in till ytterväggen. Kan det bli problem ändå?
Jag kan iofs se till att ta upp några ventilationshål från utrymmen bakom stommarna vid fönstret, eftersom fönstret blir "nedsänkt" i diskbänken.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2016, 12:26:44 »
Diskmaskins avstängning sitter ju i blandaren så det bör vara enklast att dra därifrån så slipper du ytterligare avstängning som ska sitta synligt på bänken.

En fundering jag hade var att det blir en bit mellan diskbänksblandaren och diskmaskinerna så att det skulle kännas mer naturligt med en avstängning i anslutning till diskmaskinerna.

Finns ju även elektriskt styrd ventiler. Då kan man ha manöverknappen lite var man vill.
http://www.smarthem.se/10633/p/diskmaskinsavstangningar/elektronisk-diskmaskinsavstangare-damixa-edma-borstad-krom/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2016, 13:01:48 »
Lite off-topic, men måste man ha en avstängning till diskmaskin?
Vi har det, men stänger ALDRIG av det utom när vi åker på semester.
Så, är det ett krav för att installationen skall vara "fackmannamässigt" utförd?
Som jag ser det så ökar det många gånger risken för vattenskada, man får två dolda kopplingar och en komponent till i systemet för inkommande vatten i huset som det kan bli läckage i.

Kan bara påminna mig en enda person som jag känner som använder den där ventilen. Superpedant med allt...
« Senast ändrad: 15 juni 2016, 13:03:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2016, 13:06:56 »
Eftersom man naturligtvis har en kran med anslutning till diskmaskinen så blir det inte fler skarvar och det är mycket enkelt att vänja sig med att stänga av vattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2016, 13:17:59 »
Det beror väl lite på hur installationen ser ut, i vårt fall sitter en stam med avstick från både kall och varmvatten just nedanför diskhon, väl synligt när man öppnar dörren i inredningen.
Jag har avstängning på alla avstick där (det var det inte när vi köpte huset) så i vårt fall är det inga problem att stänga av under skåpen när vi åker bort.
Som jag ser det så blir det alltid två extra dolda kopplingar extra om man nödvändigt skall ha avstängning i kökskranen.
Det kanske är lätt för vissa att lära sig öppna/stänga, men i vår familj med 4 olika som startar och tömmer maskinen skulle det ALDRIG fungera.
Min fråga var väl egentligen dock om det är nödvändigt för att uppfylla kraven.
Det jag tänker är, att om  man vet med sig att man aldrig använder den där kranen dagligdags sÃ¥ är det ju bara en onödig risk.
« Senast ändrad: 15 juni 2016, 13:26:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #8 skrivet: 15 juni 2016, 13:30:05 »
I mitt fall vill jag nog ha en diskmaskinsavstängning oavsett om det är krav eller inte.

Hur ska jag tänka med ledningarna? Räcker 15mm till att mata alla förbrukarna? Det kommer ju knappast att vara fullt flöde i alla samtidigt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #9 skrivet: 15 juni 2016, 13:58:47 »
Det skall inte bara finnas en avstängning, den skall dessutom vara lättåtkomlig.

http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha avstängningsventil
med manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk
och lätt åtkomlig."


Visst, säkervatten är ju inget tvingande regelverk i klass med BBR, men försäkringsbolagen brukar använda det som referens för 'fackmannamässigt utförande'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2016, 14:05:17 »
Min oras kran har automatisk avstägning efter 4 eller 6 timmar. Fungerar med batteri, finns en liten lampa som blinkar på kranen.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2016, 14:16:27 »
Hur funkar det sätter den pÃ¥ vattnet själv när diskmaskinen startar  Sc:,h Vi har blandare med avstängning men stänger aldrig av vattnet men känner 1 person som gör det och det är troligtvis inte samma som Rickard nämner sÃ¥ det finns i alla fall 2 st som använder avstängningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #12 skrivet: 15 juni 2016, 15:00:29 »
Hur funkar det sätter den pÃ¥ vattnet själv när diskmaskinen startar  Sc:,h Vi har blandare med avstängning men stänger aldrig av vattnet men känner 1 person som gör det och det är troligtvis inte samma som Rickard nämner sÃ¥ det finns i alla fall 2 st som använder avstängningen.

Timerstyrd med tryckknapp, se:
http://www.smarthem.se/10633/p/diskmaskinsavstangningar/elektronisk-diskmaskinsavstangare-damixa-edma-borstad-krom/
Själv använder jag alltid avstängningen i befintligt kök.

Åter till rördragningen, hur ska jag resonera kring dimensionering av ledningar? Finns det nåt speciellt att fundera på kring förläggningen av rör/slang?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #13 skrivet: 15 juni 2016, 17:09:43 »
15 mm bör räcka bra du använder knappast allt samtidigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Vatteninstallation i kök
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2016, 21:09:32 »
Jag måste sätta på den manuellt, med ett knapptryck. Då kan jag välja tiden den skall vara på.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!