Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdragning EKEB  (läst 2345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
Överdragning EKEB
« skrivet: 23 november 2007, 17:22:24 »
Någon här som lyckats med det.

jag har svårt att fatta varför man plötligt börjat prata moment mm.ang kopplingarna på Panasonic.Skitsnack eller ??

(Själv drar jag dom utav helvete fiR: och jag har aldrig haft någon läcka ) Sc:,h

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Överdragning EKEB
« Svar #1 skrivet: 23 november 2007, 17:25:25 »
Lite svårt att använda de orden i en manual.
Vad är problemet? Lite nogranhet kan aldrig skada.
Det finns många som drar sönder grejorna i en slags överambition.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: Överdragning EKEB
« Svar #2 skrivet: 23 november 2007, 17:29:35 »
ja men man kräver ju nu vissa moment och momentnyckel helt "plötsligt" :) (2007-03-12) :)

1/4 18 N.m
3/8 42 N.m
1/2 55 N.m
« Senast ändrad: 23 november 2007, 17:31:48 av Mr.Panasonic »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Överdragning EKEB
« Svar #3 skrivet: 23 november 2007, 21:32:23 »
De som installerar mkt får ju givetvis ett handlag för hur hårt man ska dra anslutningarna.
Men den troligaste orsaken är nog att man har misslyckats med flareningarna och försöker dra xtra hårt som kompensation
Mest kyla men lite värme också

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Överdragning EKEB
« Svar #4 skrivet: 23 november 2007, 23:48:34 »
Hej

Med flareningarna menar han säkert koningen.
Min koppling var så hårt dragen att det blev sprickor i konan.

MVH
Messer

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdragning EKEB
« Svar #5 skrivet: 24 november 2007, 17:06:53 »
Man ska dra med känsla,har man ingen sån så använd momentnyckel istället för att dra utav helvete.Panasonic menar att vid överdragning skadas ventilen och vid den efterföljande vaccumsugningen försvinner det en del gas detta ska vara anledningen till att det fattades gas i massor av maskiner förra vintern.Detta tror jag inte ett dugg på men faktum kvarstår gas fattas o det är en ruggig kontroll på fabriken så att problemet skulle vara där kan nog uteslutas.Läcka i systemet är det inte heller för efter omfyllning så fungerar det perfekt huvuddunk

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Överdragning EKEB
« Svar #6 skrivet: 25 november 2007, 00:03:39 »
Pratar man åtdragningsmoment så bör det också vara angivet om gängförbandet ska oljas ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdragning EKEB
« Svar #7 skrivet: 25 november 2007, 08:13:52 »
.....det har ALLTID angivits i monteringsanvisningen med vilket moment de skall dagas men det är ju som Tolins säger att det gör man med känsla...och lite olja.
Rör som såldes av både Citcop och Onzza till kunder var av mycket dålig kvalitet ett tag. De var för tunna och "spröda" , antagligen dåligt glödgade och de kunde lätt spricka. Jag har varit på ganska många där de fått läkage och "installatören" försvunnit, och jag har bytt ut de rören.
LJ

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Överdragning EKEB
« Svar #8 skrivet: 25 november 2007, 08:54:53 »
Det kom en kund som hade en "fulpump" med tillhörande rör som var färdigkonade och ville att jag skulle korta dem och kona efter hans mått men när man tittade på dem så var det koppar i ändarna där man konat 10cm ifrån hade pressat över till aluminium helt osannolikt dumt.
Med de rören går det inta att göra ngt sa jag, det är bara att hoppas pressen håller för 35bar Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: Överdragning EKEB
« Svar #9 skrivet: 28 november 2007, 09:36:42 »
Man ska dra med känsla,har man ingen sån så använd momentnyckel istället för att dra utav helvete.Panasonic menar att vid överdragning skadas ventilen och vid den efterföljande vaccumsugningen försvinner det en del gas detta ska vara anledningen till att det fattades gas i massor av maskiner förra vintern.Detta tror jag inte ett dugg på men faktum kvarstår gas fattas o det är en ruggig kontroll på fabriken så att problemet skulle vara där kan nog uteslutas.Läcka i systemet är det inte heller för efter omfyllning så fungerar det perfekt huvuddunk

Jag har en in i helvetes känsla  >:D

att ventilen kan öppna och släppa ut gas kände jag till. Brukar faktiskt dra dom lite extra innan jag skruvar på rören.

men det var inte den förklaring som jag har fått ang.överdragning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!