Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med uträkning av pump  (läst 5988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Hjälp med uträkning av pump
« skrivet: 10 mars 2010, 22:23:15 »
Hejsan, måste börja med att säga att detta forum verkar verkligen vara kanon. Många trevliga och hjälpsamma människor.
Jag är nybörjare i dessa kretsar men har de senaste dagarna spenderat många timmar här på forumet.

Jag har som smått börjat fundera på att byta upp mig, från min nuvarande lösning: Aquaes 480A frånluftsvärmepump, varmvattenberedare och inbyggd elpanna, till ett bergvärmesystem.

Det som jag tycker är svårt, och som jag förstår många tycker är svårt, är hur man ska dimensionera sin VP och sitt borrhål.

Lite fakta om hushållet:
125m2 enplans souteränghus med torpargrund av märket gullringshus byggt 1991 efter då gällande byggnorm får man anta. Till detta ett garage på ca 30m2. Huset ligger i sävar utanför umeå (postnummer 918 32).
Nuvarande årsförbrukning ink hushållsel: ca 24000 kwh
Familjen består av 2 vuxna och 2 barn (1 och 4 år gamla).

Jag vet inte om mer info behövs för en eventuell uträkning men säg till isåfall.

Min fråga är väl egentligen, hur "stor" VP kan jag tänkas behöva för att värma min villa på billigast möjliga vis, och hur djupt kommer jag ungefär att behöva borra ?
Jag har ännu inte tagit in offerter på några värmepumpar men har hört via en bekant (som ej sett huset osv) att det kan räcka med en 6KW VP.

Vad tror oraklen på detta forum?

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2010, 23:04:29 »
Kollade lite snabbt med IVT's konsumentprogram och där hamnade din toppeffekt på 5,3 kW med garaget fullt uppvärmt. Du gör klokt i att göra noggranna toppeffektsberäkningar i dessa tider när det hotas med timdebitering på elmätaren. Då vill man inte gå på elpatron! Därför måste du kontrollera din tänkta pumps effekt vid din högsta framledningstemperatur. Med en NIBE 6Kw lämnar den tex. 5,1 kW vid 50 grader fram vid KBin 0 grader.

Förutsatt att en 6kW pump räcker vilket kan bli knappt, beroende på märke och modell, så bör du nog borra en 120 meter aktivt iaf.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2010, 09:02:10 »
Kollade lite snabbt med IVT's konsumentprogram och där hamnade din toppeffekt på 5,3 kW med garaget fullt uppvärmt. Du gör klokt i att göra noggranna toppeffektsberäkningar i dessa tider när det hotas med timdebitering på elmätaren. Då vill man inte gå på elpatron! Därför måste du kontrollera din tänkta pumps effekt vid din högsta framledningstemperatur. Med en NIBE 6Kw lämnar den tex. 5,1 kW vid 50 grader fram vid KBin 0 grader.

Förutsatt att en 6kW pump räcker vilket kan bli knappt, beroende på märke och modell, så bör du nog borra en 120 meter aktivt iaf.

Hej och tack för ditt svar, garaget behöver inte vara fullt uppvärmt, en 10 grader eller kanske 15 räcker gott och väl då jag mest använder det som förvaring samt parkerar bilen där under vintrarna. Men kan man ställa in på något vis så att garaget blir mindre uppvärmt? stryper man bara på termostaterna där då eller?.
Sen undrar jag lite vad du menar med
Citera
Med en NIBE 6Kw lämnar den tex. 5,1 kW vid 50 grader fram vid KBin 0 grader.
vad betyder KBin 0 grader?
Utifrån erfarenhet från dig och andra, vad skulle ni rekommendera utifrån mexitegels beräkningar, ska man ta en 7KW VP för att på bästa sätt undvika att gå på elpatron? Jag hade innan detta inlägg en fundering på att borra en 145-150m så där verkar jag ligga ganska rätt i mitt tänk iaf.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2010, 09:21:06 »
Tycker du tänker rätt, mina siffror liknade dina. Lite större yta men samma förbrukning, ca 24000kWh på två personer än så länge. vattenburen el då förvisso. Skulle rekommendera 7kW och som du tänker, borra djupt! Jag valde 160m men pga att 9kW bergvärmepump endast kostade 500kr extra valde jag den.. lite väl overkill kanske, skulle gärna vilja ha ännu större radiatorvolym..

KBin 0 grader innebär alltså att köldbäraren du tar från berget är 0 grader in till värmepumpen. Har du högre temperatur än så på KBin (jag har t.ex. 4 grader in och 1 grad ut) får kompressorn jobba mindre för att krama ur värme ur köldbäraren. Nackdelen är att så långt norrut är nog berget så pass kallt att du som bäst kan räkna med 0 grader in - det vet de mer luttrade rävarna här på forumet. Normalt sänker värmepumpen köldbäraren med tre grader på utgående. Framåt senvintern har borrhålstempen normalt sjunkit några grader, då kanske du har -2 in och -5 ut.

Hoppas det hjälpte nÃ¥got  *vinkar*

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2010, 09:35:36 »
tack för infon srick.
Jag har också ett vattenburet system idag och jag känner mig osäker på om det är låg eller högtemp? kan man på något enkelt sätt kolla detta? Jag har 2 rör som går in i varje element och dom är av varierande storlek, vissa är väl 1,5m långa medans vissa, på tex toa är väl bara ca 50-70 cm långa, men det kanske inte ens har att göra med elementens storlek?

Ang KBin så får man nog anta att den kommer ligga på 0 då vi har relativt kallt här uppe i norr.
Kan man på något sätt använda mitt frånluftssystem för att hjälpa pumpen på traven? Jag tror mig veta att det finns pumpar med frånluftsmodul eller liknande, har man något att vinna på att prova någon sån lösning?
Jag ser helst att elpatronen aldrig går, men jag inser ju att det är i det närmaste omöjligt, men jag vill välja en pump som ger mig en bra möjlighet till att elpatronen går så lite som möjligt

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2010, 10:54:52 »
Mja, två rör till varje element har alla, frågan är hur det är kopplat tidigare i slingan? Enrörssystem som jag har har en enda lång slinga där varje radiator sitter i serie och får ett delflöde av det totala flödet. De sista radiatorerna i slingan får då ett något kallare flöde. Vid tvårörssystem har du ett enskilt rör till och från varje element. Jag har två enrörsslingor - en för varje våningsplan.

Storleken på elementen har viss betydelse, ju högre effekt de är specade med desto lägre framledningstemperatur behöver du för att hålla en viss inomhustemperatur. Men det hänger även mycket på vilken typ av radiator du har. Ju större och klumpigare desto bättre för värmepump är väl en liten tumregel, även om det inte är hela sanningen :).

Du kan kolla när du har som kallast vilken temperatur på framledningen som din värmepump producerar för att hålla temperaturen inne. Kommer inte ihåg exakt men om du måste ha över 50 grader framledning vid "svinkyla"(dvs DUT, dvs "Dimensionerande UteTemperatur" som är den lägsta temp man dimensionerar systemet för) så är det ett högtempsystem, annars ett lågtempsystem. Jag misstänker att jag har ett högtempsystem så jag köpte en Bosch, som är samma som IVT's HT+ serie. De pumparna (och Nibes 1x50-serie bl.a.) klarar att leverera 65 grader på kompressorn (lite förenklat, har fått förklarat att det egentligen inte är så men de klarar åtminstone högre temperatur än andra värmepumpar). Det kan du se om du behöver efter du utvärderat framledningstemperaturen.

De flesta tillverkare säljer en frånluftsmodul till sina bergvärmepumpar. Men det enda den modulen gör är att ta reda på lite av värmen i frånluften och skickar ned den i borrhålet. I borrhålet i sin tur har du viss omsättning (mer eller mindre) av vatten vilket gör att du värmer upp grundvattnet som sedan byts ut och du får inte någon direkt nytta av värmen du pumpar ned. Du betalar bara ca 15k mer för en sak i installationen som jag är rätt säker på inte ger någon förbättring av driften (andra här på forumet är av samma uppfattning, surfa runt lite!). Om du vill behålla en frånluftsmodul är det nog då bättre att satsa på ett FTX-system i samband med installationen men iom att uppvärmningen med bergvärme blir så billig lönar sig det nog inte - det är nog framförallt en uppfräschning av inomhusluften som är resultatet då.

Om du har plats och vill slippa tillskott i största möjliga mån, välj en 9kW och en stor ackumulatortank - 200L eller större och borra 180m (eller mer). Jämför det åtminstone prismässigt med en installation som du tänkt dig med 7kW och 150m borra. Skillnaden i pris borde inte bli väldigt stor med rotavdraget men med 9kW klarar du riktigt låga temperaturer utan tillskott. Min klarade -17 i vintras som kallast och det var långt kvar tills eltillskott. Även om en 9kW blir för dig ett ganska rejält overkill men du kan nu bygga ut och ha bastu i garaget om du vill :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2010, 11:04:07 »
Ang KBin så får man nog anta att den kommer ligga på 0 då vi har relativt kallt här uppe i norr.
Kan man på något sätt använda mitt frånluftssystem för att hjälpa pumpen på traven? Jag tror mig veta att det finns pumpar med frånluftsmodul eller liknande, har man något att vinna på att prova någon sån lösning?

Det är bättre att lägga de pengarna på djupare borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2010, 11:09:04 »
Jag hittade nåt papper, som jag inte vet om det stämmer, men där står "Värmesystem - Utförs som 2-rörs lågtemperatursystem 55 - 45oc.

Jag har idag en stor acc-tank som står brevid min panna, det är en Borö 500L, den användes förr när nattariff (eller vad det kallades) fanns, men jag vet inte om den kan användas till ett nytt bergvärmesystem?

Jag skulle behöva ta hit någon som kan kolla upp dessa saker till mig, kanske en säljare från IVT eller liknande?
Någon som kan rekommendera någon duktig i umeåtrakten?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2010, 11:15:13 »
Det lÃ¥ter ju lysande, Borö-tanken kan du med största sannolikhet använda! DÃ¥ slipper du där ca 4000kr i materialkostnad, de kan du (tillsammans med frÃ¥nluftsmodulpengarna) lägga pÃ¥ en biffigare pump och djupare borra  >:D. En väl injusterad 9kW med den ack-tanken ger nog bra gÃ¥ngtider. En mindre pump kanske rentav inte kan värma upp den stora volymen till rätt temperatur utan att ta till tillskottsel om det blir kallt ute, men nu gissar jag lite sÃ¥ där fÃ¥r nÃ¥gon kunnigare gärna fylla i.

Tvårörssystemet låter också väldigt bra, då är det nog lite lättare att justera in.

Tyvärr har jag inga tips i trakterna där, bor ju lite söderöver själv.. :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2010, 13:04:16 »
Tack för ditt engagemang i min tråd srick!
Svärfar ska få besök av den lokala nibe åf'en så jag ska be honom skicka killen till mig också, sen ska jag kolla upp med en thermia återförsäljare också om dom inte kan komma hit och sen ge mig en offert.
Det är inte bara ett med detta, puh, det känns som att ju mer jag grottar in mig i det, ju mer nojig blir jag över att fÃ¥ till allting rätt  :)

Det lutar i alla fall mot att det blir antingen en nibe eller en thermia då min far troligtvis kan skaffa mig en sådan VP till ett billigare pris, sen får man bara fixa med installation och injustering osv.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2010, 13:21:42 »
Bara kul att underlätta för någon annan, vet hur tung uppförsbacken är :)

Båda är bra märken så det spelar ingen större roll, det viktigaste är att installatören är duktig och ger dig bra support sen. Thermia har väl fördelen att kunna producera mycket varmvatten medan Nibe väl har den 65-graderskompressorn jag nämnde. Vet inte om Thermia har någon liknande, det borde de väl ha men jag vet inte.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2010, 09:22:50 »
Tack för ditt engagemang i min tråd srick!
Svärfar ska få besök av den lokala nibe åf'en så jag ska be honom skicka killen till mig också, sen ska jag kolla upp med en thermia återförsäljare också om dom inte kan komma hit och sen ge mig en offert.
Det är inte bara ett med detta, puh, det känns som att ju mer jag grottar in mig i det, ju mer nojig blir jag över att fÃ¥ till allting rätt  :)

Det lutar i alla fall mot att det blir antingen en nibe eller en thermia då min far troligtvis kan skaffa mig en sådan VP till ett billigare pris, sen får man bara fixa med installation och injustering osv.
Hej Savar!
Du har kanske studerat motsvarande frågor och svar som behandlats av Forumet tidigare men jag påminner om några råd som jag tycker att du bör överväga.
Be att få kopior av de dimensionerande beräkningar som de olika tillverkarna har gjort.
Ta kontakt med kommunens energirådgivare och gör motsvarande beräkningar i deras oberoende program "Prestige".
Montera en separat el-mätare för värmepumpen. (nätleverantörerna säljer ut även digitala mätare för ca. 300kr).
När installationen är klar och överlämnat lägg ner lite tid på att göra dygnsvisa avläsningar (helst senare på vintern t ex under december/januari). Notera ute-temperaturen, antal timmar som vp går, timmar för el-tillsats 1&2, varmvatten tid, brine In/Ut, samt förbrukad energi per dygn. (Inga lösa lappar utan ett snyggt ifyllt formulär) Efter några år om du börjar tvivla på att värmepumpen fungerar som den skall har du möjlighet och jämföra med dem avläsningar som du gjorde när vp var ny. Det är lite trist att ha det här besväret under en månad men det kan visa sig vara väl värt mödan. Lycka till!
sansun  *vinkar*

 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2010, 10:21:06 »
Kloka råd sansun!

Jag begärde separat elmätare till pumpen och noterar inte så noggrannt som du utan bara datum, elmätarställning och utetemperatur. De andra parametrarna borde jag också skrivit upp så här i efterhand men jag kunde mindre då helt enkelt och tänkte inte på att det kunde vara intressant..

Jag har faktiskt skrivit för varje dygn sedan pumpen var ny, och det var 10:e oktober... det har underlättat väldigt att avgöra om installatörerna gjort ett bra jobb t.ex. Jag kunde direkt se om deras förändringar påverkat elförbrukningen eller så. Mycket användbart!

 Thumbsup
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2010, 10:46:26 »
Hade dem gjort det då ?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uträkning av pump
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2010, 11:31:23 »
Antar att du menar mig VP Oraklet? :)

Ja när de kopplade om tanken fel så endast en liten del av volymen använders var det ju tydligt att värmepumpen startade oftare och drog ca 30% mer el på ett dygn med snarlika temperaturer. Bara där känns det som att det var värt den tusenlappen de tog för den.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!