Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIbe 1225 var sitter smutsfiltret  (läst 3123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
NIbe 1225 var sitter smutsfiltret
« skrivet: 07 november 2018, 20:43:10 »
Hej, tänkte rengöra smutsfiltret på min Nibe 1225-6, är det frigolitlådan som sitter helt utanför pumpen, eller var sitter filtret?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIbe 1225 var sitter smutsfiltret
« Svar #1 skrivet: 07 november 2018, 21:58:39 »
Menar du smutsfilter i köldbäraren så sitter det i frigolitlåda utanför värmepumpen..
Stäng kranarna så kan du lätt få ut filtret.
« Senast ändrad: 07 november 2018, 22:06:02 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: NIbe 1225 var sitter smutsfiltret
« Svar #2 skrivet: 08 november 2018, 22:07:38 »
Tack, bopakoster! den var det !
(Jag som lossade de andra 2, på andra sidan av filtret :-)

Det vita exp kärlet var visst tomt såg jag, undrar om man kan fylla på själv ?....

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIbe 1225 var sitter smutsfiltret
« Svar #3 skrivet: 08 november 2018, 23:03:37 »
Varför ville du göra rent filtret?

Sök med forumets sökfunktion information om hur och vad man fyller på i expansionskärlet.

Jag har inte behövt fylla på mitt exp.kärl på 10 år, men det har minskat en del (bild). Väldigt lite alltså. Om ditt är tomt så har du en läcka eller har råkat tömma kärlet nu när du letade efter filtret?

Som jag läst det så finns det en förr vanlig källa till läckage, nämligen en klämmutter till en slang för köldbäraren inne i värmepumpen, som kan vara spräckt.
Sök även efter den informationen, det finns beskrivet fler ggr, vill minnas att en snabbfix kan vara en rostfri slangkämma runt muttern.

Om du inte hittar med sökfunktionen, skriv ett meddelande till Rickard så har han säkert svaret på dina frågor.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: NIbe 1225 var sitter smutsfiltret
« Svar #4 skrivet: 08 november 2018, 23:26:55 »
Hej, tack för svar !, uppskattas !
Jag har ett LP larm, då skulle man kolla smutsfiltret, men det var helt rent (11år gammal Nibe 1225).
Har sökt men verkar krångligt att fylla på brine, med nipplar och tryck...
Verkar ej läcka nånstans...

Sökfunktionen har jag ej blivit vän med, den söker på hela forumet, jag skulle vilja gå in under Nibe och söka där, men där finns ingen sökruta...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIbe 1225 var sitter smutsfiltret
« Svar #5 skrivet: 10 november 2018, 16:42:05 »
LP-larm har du troligen fått för att du har för lite KB-vätska, cirkpumpen suger luft.
OM du har nivåkärlet på högsta punkten i systemet kan du bara ta bort säkerhetsventilen på toppen och fylla (sprit + vatten) där tills det blir fullt till ca 3/4-delar.

Kolla sedan om du kan se om det läcker någonstans inuti värmepumpen.
Det är vanligt både att muttrarna som ansluter KB till värmeväxlaren rallar upp och att det kan spricka muttrar på utgående KB efter värmeväxlaren.
OM en mutter spruckit kan du prova göra som Bopakloster skriver, lossa muttern ca 1 varv, dra sedan ett rostfritt slangklammer runt muttern så du "drar ihop sprickan" i muttern, dra sedan igen muttern.
Det borde bli tätt om du lyckas få slangklamret tight.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!