Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: L/V Till befintligt pellets/ved + acktank system, frÃ¥gor o funderingar  (läst 7513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Har nyss köpt hus, och kommit på att vara sjöman och vedeldning inte går så bra ihop. Planen att min fru skulle elda när jag var ute till sjöss var väl kanske lite naiv, och pellets som var alternativet kräver lite väl mycket skötsel/underhåll.

Vill gärna fortsätta elda när de går, då jag har ved billigt/gratis. Det är väl även bra för huset.

Systemet jag har är en liten panna (pelletspanna som dock används för vedeldning) euronom p20, som med en laddomat laddar en euronom acctank med solslinga och tappvattenslinga. Dock så är inget kopplat på solslingan.
Värmen går ut i huset via en ERA 10 (termostatshunt?), det går både till nyare golvvärme och till gamla fina termostatlösa radiatorer som är lika gamla som huset (runt 1945, dvs dragspelsradiatorer?)
Framledningstemperaturen i radiatorsystemet vet jag inget om än då tidigare ägare alltid eldat med ved o de har räckt till.
Panna/tank/golvvärme är från runt 2003


GÃ¥r det pÃ¥ nÃ¥got sätt att ha en L/V pump som bÃ¥de värmer radiatorvattnet och ordnar med tappvatten? 

Att koppla vp på solslingan har jag lyckats läsa mig till att de inte är något att rekommendera. Men då huset är nyligen och ganska väl isolerat så gör det inte så mycket att de inte är en fruktansvärt stor sänkning av elkostnaden. Enl energideklarationen så går de åt 20500 kw för uppvärmning o 4700 för varmvatten per år. Så länge jag kan komma i närheten av en halvering jämfört med att bara köra med elpatron så är jag nöjd.

Vill ha ett system som jag kan elda med ved när jag är hemma och det behövs, samt övrig tid få all värme/varmvatten från en l/v pump med värmepatronsstöttning vid extrem utetemp.

Är detta möjligt eller än sÃ¥ länge bara en trevlig ide?  Sc:,h

Bor i närheten av Alingsås, medeltemp runt 8 ºC de sista 8 åren, -20 ºC som lägst enl temperatur.nu


Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Inga problem att docka en LVVP mot din acktank.
Här är principen (det funkar med andra märken än Nibe också).

http://www.nibeonline.com/pdf/M10561-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hmm, jo sÃ¥där hade jag tänkt mig, saknar bara lite anslutningar dÃ¥, har iofs en avtappning i botten som kan användas för kallt vatten ut, men dÃ¥ligt med ingÃ¥ngar pÃ¥ överdelen.  Acktanken är kopplad precis som pÃ¥ denna bild med samma panna, minus pellets o sol.

http://www.pellets.info/forumbilder/ronskog/ronskog.jpg

Att låta VP o vedpanna dela på samma ingång går väl inte så väldigt bra? kanske med några backventiler?
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Att låta VP o vedpanna dela på samma ingång går väl inte så väldigt bra? kanske med några backventiler?

Det är nog så du får göra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
OK, får börja fråga omkring hos installatörer när jag kommer hem. Helst skall det väl till någon styrning.

Kan värmepumpen ta skada av att stå stilla när de är riktigt kallt ute o det eldas med ved?

Har sett att de skrivs nÃ¥got som kallas "Shuntat tillskott", bosch tror jag.   NÃ¥gon som har nÃ¥gon erfarenhet om hur detta fungerar?
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om man ska ha en VP tillsammans med Vedpanna så funkar det bäst med fast kondensering. De flesta L/V värmepumpar klarar detta med den inbyggda styren.

Cirkpumpen till VP:n bör gå hela tiden om det är minusgrader ute.

Shuntat tillskott används bara med flytande kondensering, då krävs antingen en elpanna som är avsedd för värmepump (typ bosch CC 160) eller en avancerad reglering och elpatron i acktanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Varför skulle fast kondensering funka bäst med ved?

Jag skulle inte köra ngt annat än flytande, och detta är inga svårigheter att fixa i kombination med en LV pump.
Det handlar bara om hur du vill att ditt system ska fungera. Fullt automatiskt (du bara eldar) inga problem.

Om du får tag i en installatör som tycker detta verkar svårt så kanske du ska leta vidare

Lycka Till *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Varför skulle fast kondensering funka bäst med ved?

Det är enklast och billigast att koppla ihop om man redan har en vedpanna + ack. Men visst finns alternativ om man är beredd att betala...
Jag anser det dock inte vara värt det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
om man har tankarna så behövs bara en shunt, den är inte dyr. De flesta pumpar kan nog styra den.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
om man har tankarna så behövs bara en shunt, den är inte dyr. De flesta pumpar kan nog styra den.

Hur ser det principschemat ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ett STD system   flytande och det shuntar ur den tank du eldat upp vid behov via 0-10v.  Inga konstigheter alls. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett STD system   flytande och det shuntar ur den tank du eldat upp vid behov via 0-10v.  Inga konstigheter alls. 

Jo, hehe, det enda som krävs är ett litet larm som piper och meddelar att nu orkar inte VP:n längre, dags att elda!
Om acktanken skulle råka vara kall när det är dags för tillskott och shunten öppnar så blir det inte så kul, då kyler acktanken ner radiatorerna istället.

Och att elda så att acktanken är varm utifall det skulle behövas och det sen inte behövs tillskott är kanske inte så jättekul eller?
När man eldar så vill man väl att värmen kommer ut i huset oavsett om tillskott behövs eller inte, tror jag?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Inga problem att fixa ett sÃ¥nt larm.  Och skulle tanken vara kall sÃ¥ startar ju elspets,  sÃ¥klart.

Då funkar allt som man vill och vill man elda så är det bara att göra det. Barnlek.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Ett STD system   flytande och det shuntar ur den tank du eldat upp vid behov via 0-10v.  Inga konstigheter alls. 

Kan inte säga att jag är helt med där, har garanterat att göra med att jag är totalt nybörjare på de här ;)

Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Med STD  sÃ¥ menar jag bara att det är en standard inkoppling.  Inga konstigheter av ngt slag. Jag sysslar mest med en viss tillverkare av värmepumpar. Och en av deras STD lösningar för detta är att.  Koppla en LV mot din tank, köra med flytande kondensering ( du mÃ¥ste ha en VVB för varmvatten, om du inte köper en vp med inbyggd sÃ¥dan) fast är inte att rekommendera.
Sedan så eldar du upp din tank vid behov, skulle du glömma eller inte orka så startar elspets Thumbsup

De flesta tillverakre borde ha en liknande STD lösning,

Sedan finns det många andra alternativa lösningar, beroende på vad du vill ha och vad det får kosta.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Blir det inte en enorm tröghet i systemet då, om först tanken ska upp i temp för att ge varmare radiatorer? Eller löser det sig med skiktningen, att de varma vattnet från LV går in där uppe och går direkt till shunten ut på systemet? (Vid LV drift)

Om jag har en separat vvb, sÃ¥ gÃ¥r de ju inte att koppla den till ackumulatortanken, dÃ¥ skulle ju patronen i vvb även värma ackumulatortanken som ligger pÃ¥ lägre temp.  Men om man kör inkommande vatten till vvb via tappvattenslingan, o sÃ¥ att säga förvärmer vattnet till vvb? skulle ju göra att jag kan använda en del av vedeldnignsvärmen till tappvattnet med. Värmen bör väl inte sprida sig sÃ¥ mycket genom stillastÃ¥ende vatten när inget tappvattenutag görs?


vilda ideer? :)
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Alltid bra med idéer Thumbsup

Man kan göra pÃ¥ mÃ¥nga sätt.  VP kan ladda VV eller du kan ha en el VVB med förvärmning via slingan. Eller kombinera bÃ¥da.  Trögheten behöver du inte bry dig om ;)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Om du bestämmer dig för fast kondensering är bla Airwell som gjord för fast kondensering mot tank  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Om du bestämmer dig för fast kondensering är bla Airwell som gjord för fast kondensering mot tank  ;)

Ser ut att vara ett enkelt system som går hyffsat lätt att koppla in. Vilka mer finns de som gör liknande system? Då med "split" dvs att inget vatten går på utsidan huset, om jag nu förstått de rätt. Gärna någon som är hyffsat tyst utomhus.

Hur hög temp kan man köra innan de börjar bli allt för liten besparing?  kör 60 ºC med patron men de är väl mest för tappvattnets skull, att dra ner de till 50 ºC borde nog gÃ¥ fint.

Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
effekten sjunker med utetemperaturen med en L/V.
så det är helt beroende på hur du dimensionerar.
50 ºC är inte realistiskt vid kallt ute.
45 ºC vid kallt ute och hög förbrukning är möjligt med en L/V dimensionerad för detta.... kräver kraftig (läs riktig) dimensionering.
det låter som om förutsättningarna finns med ditt distrubitionssystem...men för att vara säker så ta dit en seriös installatör, och kräv funktionsansvar även gällande framledningstemp kontra utetemp vid ett ev köp.
PS: hur stor är fastigheten?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Givetvis får jag ta dit en installatör, tycker bara att de känns bra att veta lite om hur de fungerar och kan fungera när han väl står där och förklarar.

Huset är ett 40-tals hus med grova rör och radiatorer, golvvärme 40% av nedervåning. tvåplans med källare, fyrkantigt med kuverttak, 70m2/våning, så ca 140 uppvärmt + 70 källare (sitter dock en radiator i ett av källarrummen), håller 15 grader där nere året om enl förra ägaren.
Ny fasad med mer isolering 2003, tätare väggar än ett nybygge enl. besiktningsman med värmekamera. Även tak bytt och isolerat vind med ca 25-30cm spån.

Att köra tanken så varm som radiatorerna kräver och sedan koppla på en vvb kanske är de smartaste? Om man förvärmer vattnet till vvb med runt 40-45 ºC ºC så borde väl inte själva vvb behöva vara så stor? räcker med 100-150l? Två personer nu men fler framåt i tiden, badkar som kommer användas mer framåt i tiden.

Vad kan man prata om för kostnader med en pump som klarar detta, + vvb ?  Kommer fortfarande elda med ved sÃ¥ mycket jag kan o har lust med. Därav pararellkoppling med vedpannan (som är en pelletspanna, liten vattevolym o förhÃ¥llandevis snabb om jag förstÃ¥tt de rätt.)
Sitter även en ME L/L pump på ovanvåningen, 25 vabh kanske den heter, installerad tydligen på grund av att de blev för kallt på ovanvåningen när man eldar kamin o köksspis på nedervåningen.
« Senast ändrad: 29 september 2010, 22:53:08 av johan_paz »
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Efter mycket funderingar så får vintern inväntas. Köpa lite termometrar o labba med max framledningstemp på ERA:n. Funderar på en sfinx om jag klarar mig med hyfsat låg temp.

Frun har dessutom visat lite intresse för vedeldning o kört pÃ¥ de i över en vecka, hoppas de hÃ¥ller i sig  ;)

« Senast ändrad: 07 oktober 2010, 13:54:26 av johan_paz »
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Jag funderar på varför du släppte idén att koppla VP på solslingan?
Det som behövs extra är ett expansionskärl och en säkerhetsventil.
Då kan du köra med glykol i slingan och låta cirkulationen stanna av
om VP inte skall hjälpa till. Enklaste möjliga VP duger fint.

Men om det visar sig att du har ett högtemperatursystem så skall du
troligen inte tänka L/VVP alls. Mät speciellt tempen i botten av tanken
där solslingan ligger....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!