Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska  (läst 3370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cazet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Vad ska
« skrivet: 04 januari 2005, 15:00:01 »
man börja med ?
Jag har precis börjat att fundera på VP men har inte den minsta aning om vad/hur jag ska börja med.
Är det bara att ringa några leverantörer eller något annat att tänka på innan.
 Nu har jag olje-eldning ca:3kubik per Ã¥r i sthlms omrÃ¥det.

Utloggad Antis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ingenting är bara svart eller vitt!
Re:Vad ska
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2005, 15:18:50 »
Jag skulle ringa en eller helst flera vvs installatörer som kom hem till dej för att se vilka förutsättningar du har och dimensionera anläggningen för just ditt behov och på så sätt kunna lämna offerter.

Fördelen som jag ser det med en installatör som utför hela entreprenaden (dimensionering, borrning, demontering av gammla pannan och ev tank samt installatin av VP:n) är att det bara finns en ansvarig för anläggningen och som du ev behöver bråka med om något skulle vara fel.

Beställer du där emot borrningen, VP, installation, mm separat så kan det vid problem bli pajkastning mellan aktörerna och du sitter mitt emellan.
Sen krävs det även en ganska stor förkunskap som du visserligen kan skaffa dej på detta utsökta forum.

Just av den anledningen valde jag att anlita en installatör som utförde hela jobbet.

Hoppas att deta kan hjälpa dej en bit på vägen?
IVT Greenline HT Plus C7, 135m, tegelvilla -73 125m²+125mm² källare.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Vad ska
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2005, 15:24:38 »
Är du nöjd med resultatet?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Antis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ingenting är bara svart eller vitt!
Re:Vad ska
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2005, 15:58:38 »
Ja, jag är mycket nöjd med installationen den gick enligt planerna.
Däremot har injusteringen av anläggningen tagit på tok för lång tid. Delvis mitt eget fel som inte jagat installatören tillräckligt.
När det nu är gjort så hoppas jag att man kan sköta finliret själv.
IVT Greenline HT Plus C7, 135m, tegelvilla -73 125m²+125mm² källare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2005, 20:28:03 »
Nästan viktigaste uppgiften till lev är vilken framledningstemp du behöver vid en viss temp ute (svinkyla).
Kom sen ihåg att 3 m3 är nog i underkant eftersom det varit varma vintrar sista åren...

En annan svår sak är att gissa vilken verkninsggrad din bef panna haft. Det är faktiskt rena gissningar även för en expert säger dom nåt annat då ljuger dom.
Man brukar ofta räkna med 80% årsverkningsgrad på en bef. oljeanläggninganläggning.

Börjar dom prata om att din hade nog bara 70% årsverkningsgrad då riskerar du att få en för klen värmepump. Det finns flera här som åkt på den niten...

En rejält tilltagen pump och ännu viktigare rejäl borra (där kommer gratisvärmen) ger dig absolut billigaste totalkostnaden på sikt.
Köper man för klent blir det massor av svindyr tillskottsel det gör ingen glad.

Supergrov gissning 3- 3,5 kbm *80% verkningsgrad ger 24 -28.000 kwh7år för värme o varmvatten.
Då borde nåt kring 7- 8 kw passa bra!!???

Bra att du kollar runt lite innan affär!!
Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad ska
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2005, 20:32:19 »
Och som Bertil säger, hellre en snäppet för stor pump en en ett snäpp för liten. De dagar man knusslade med storleken av olika skäl är förbi!!!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:Vad ska
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2005, 07:55:09 »
Börja med att kolla olika alternativ, bergvärme är ingalunda så självklart som föregående bergvärmefixerade inlägg tar för givet. Med din förbrukning kan även luft/luft eller luft/vatten vara väl så bra.

Om du gÃ¥r in pÃ¥ Bentones hemsida och gör en egen besparingskalkyl, sÃ¥ finner du att för en villa i stockholmsomrÃ¥det med en oljeförbrukning pÃ¥ 3 m3 per Ã¥r, sÃ¥ är skillnaden i besparing 3.500 kWh per Ã¥r mellan bergvärme och luft/vatten.  Merinvesteringen i bergvärme kan du knappast räkna hem, pay-offtiden blir väl närmare 15 Ã¥r.

Är dessutom din nuv panna i gott skick så att du kan använda den för tillskott, så är en bergvärmeinstallation idiotiskt i ditt fall.

Läste någonstans att 25% av alla bergvärmeinstallationer sker i onödan...

Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2005, 09:50:31 »
Fast bygger inte dessa uträkningar på att hela installationen skall vara avskriven på typ 10 år med nuvarande elpris?

Personligen anser jag att borrhålet har en betydligt längre avskrivningstid än så, och vilka här tror att elpriset kommer att ligga kvar på nuvarande nivå?

Om inte annat kommer elpriset att dra iväg när allt fler installerar värmepumpar eller annan uppvärmning som minskar elbehovet. Det brukar vara så att en konstant summa pengar skall levereras in, i detta fall till elbolagen och staten (skatter), och om förbrukningen minskar, ja då återstår väl bara att höja priset per kWh, eller hur?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2005, 19:55:26 »
Citera
Är dessutom din nuv panna i gott skick så att du kan använda den för tillskott, så är en bergvärmeinstallation idiotiskt i ditt fall.

Mycket svårt/oekonomiskt att spetsa med olja!!!
Jag lovar och svär.....    finns i stort sett inget vettigt sätt!!

Har man vattenburen värme av lågtemptyp, då ska man inte välja luft luft. Det tror jag att vi är överens om?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:Vad ska
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2005, 10:41:04 »


Mycket svårt/oekonomiskt att spetsa med olja!!!
Jag lovar och svär.....    finns i stort sett inget vettigt sätt!!

Oljan kostar väl ca 1 kr per kWh, inte mycket dyrare än el. Frågan man bör ställa sig om det är värt att investera i en ny panna för att tjäna nån 10-öring på tillskottet om bef anläggning fungerar bra.

Att det är svårt kan jag inte hålla med om efter att ha kört luft/vatten kopplat till en oljepanna från 1983 tills nu i dec, då allt åkte ut, pannan började läcka.

Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2005, 11:59:05 »
Det svåra är att inte få helt orimliga "tomgångsförluster" pga varmhållning och litet effektutnyttjande.
Att få pannan att spetsa utan att det negativt påverkar värmepumpens drift ( kanske lättare med en luft som ev helt stannar vid kyla). Men med en berg eller ytjord som skall gå kontinuerligt även om det blir -40 grader ute då är det svårt.

Vi har en anläggning med 25 kw VP meningen var att oljepannan på ca 150 kw skulle spetsa, Vp är enl min mening för liten så oljepannan skulle varmhållits stor del av vinten.
Jag är rätt övertygad om att kostnaden för spetsen nu (elpanna) är mindre än en tredjedel. Detta pga tomgångsförlusterna och problemet med en oljepanna som lätt "släcker" VP pga av för höga temperaturer och för litet flöde till VP.

Men ev med en luft/vatten pump som helt stannar kanske det kan va ok!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad ska
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2005, 13:16:02 »
Det svåra är att inte få helt orimliga "tomgångsförluster" pga varmhållning och litet effektutnyttjande.

Beror på vart "tomgångsförlusterna" tar vägen. Bidrar dom till uppvärmningen av källaren är det helt ok och egentligen ingen förlust.

Citera
Att få pannan att spetsa utan att det negativt påverkar värmepumpens drift ( kanske lättare med en luft som ev helt stannar vid kyla). Men med en berg eller ytjord som skall gå kontinuerligt även om det blir -40 grader ute då är det svårt.

Om du tänker efter är det där inte riktigt sant. Om du spetsar med el eller olja eller gas eller... är betydelselöst. Det som spelar roll är vilken temperatur det är på returen. Stiger den över max så pumpen stannar på det eller för hög uttemp så stannar den. Även en bergvärmepump stannar om tillskottet på säj 9kW trycker upp tempen så returen blir för hög. Och så länge 9kW orkar hålla framledningen kommer pumpen att stå. Men orsaken till detta är egentligen inte spetsens fel utan ett felaktigt dimensionerat radiatorsystem som behöver så hög framledning vid stark kyla.

Att spetsa med olja, eller egentligen en kombipanna så det kan vara el eller nånting annat, fungerar utmärkt så länge driftsförutsättningarna är riktiga. Vår pump kroknar vid en retur på 38-39 grader. Det ger oss ~10 grader att dra på med pannan som spets innan pumpen stannar. Och då är det vargavinter ute. Fast då räcker oljebrännarens 25kW gott och väl.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2005, 13:28:28 »
Jorå i en villa kan man styra detta helt manuellt....
Men om oljepannan varmhålls långa tider med litet effektuttag då blir verkningsgraden enormt dålig, ungefär som med VV produktion på sommaren med en oljepanna. det mesta går ut via skorstenen.

Flera byggen jag kollat pÃ¥ har dessutom varit byggda sÃ¥ att ett delflöde tagits in i oljepannan vid behov av spets det gör att flödet till vp sjunker dÃ¥ ökar temperaturen med (onödigt) VP  stopp som följd.

Men med schuntatomatik som alltid har fullflöde genom VP och schuntar ett delflöde genom oljepannan sÃ¥ visst funkar det.  Men har man automatik sÃ¥ varmhÃ¥lls pannan ca 1 timme innan schunten öppnar och även länge efter behovet... pga av oljepannan inte trivs om tempen ofta tillÃ¥ts gÃ¥ frÃ¥n varm till kall....

25 kw anläggningen har den möjligheten ändÃ¥ ser jag en stor vinst i att köra elpannan istället....  varmhÃ¥llningen och lÃ¥gt effektutnyttjande (eftersom vp ger 25 kw) i en redan för stor oljepannan ger mycket dÃ¥lig verkningsgrad....
Tacka vet jag elpannan på 25 kw! dessutom är väl jag färgad av att vi har ett mycket lågt elpris här uppe (kommunalägt elbolag)

Men som sagt i en villa om man bedriver lite "handpåläggning" kan det vara ok med olja som spets, men då ska det va få dagar/år.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad ska
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2005, 17:50:01 »
Jorå i en villa kan man styra detta helt manuellt....
Men om oljepannan varmhålls långa tider med litet effektuttag då blir verkningsgraden enormt dålig, ungefär som med VV produktion på sommaren med en oljepanna. det mesta går ut via skorstenen.

Precis. "Ditt" system gÃ¥r inte att jämföra med ett villasystem. Du baserar din Ã¥sikt om oljespets pÃ¥ hur ett system som vanliga människor inte har fungerar. Vem f.n har en 150kW oljepanna i en villa!  ::)

Citera
Men med schuntatomatik som alltid har fullflöde genom VP och schuntar ett delflöde genom oljepannan sÃ¥ visst funkar det.  Men har man automatik sÃ¥ varmhÃ¥lls pannan ca 1 timme innan schunten öppnar och även länge efter behovet... pga av oljepannan inte trivs om tempen ofta tillÃ¥ts gÃ¥ frÃ¥n varm till kall....

Beror ju helt och hållet på hur styrsystemet är konstruerat. På CTC stänger shunten när det uppstår tillskottsbehov, samtidigt som brännaren eller elpatronen startar. Pannan värms då upp från vad VPn orkade till den maxtemp som kommer att behövas och det är nödvändigtvis inte 80-90 grader... under tiden öppnas shunten efterhand tills framledningen får rätt temperatur. VPn går hela tiden.

Citera
Men som sagt i en villa om man bedriver lite "handpåläggning" kan det vara ok med olja som spets, men då ska det va få dagar/år.

Nix, ingen handpåläggning. Automatiken sköter allt.
 ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2005, 01:17:31 »
Men visst hÃ¥ller du med  ;)  Ã¥rsverkningsgraden pÃ¥ en oljepanna är starkt beroende av "belastningen. LÃ¥gt effektuttag under lÃ¥ng tid ger mera förluster. BÃ¥de rökgasförluster men aven spillvärme till rummet.

Helt ok som du har det med fullflöde genom VP, delshuntning in i oljepannan för att uppnå rätt temp...

Men jag har sett en hel del usla lösningar...  Bla pÃ¥ den anläggning jag pratade om, tidigare var det inte fullflöde genom VP vid kyla utan ett delflöde togs in i oljepannan. Helt vansinnigt för dÃ¥ släcks VP snabbt pga av lÃ¥gt flöde/hög temp...

Har man enbra oljepanna och schunt då kanske man kan överväga oljespets
Men det är oftast bra mycket bättre/enklare med elspets.
Eftersom spetsbehovet i en normal villa ofast inskränker sig till några få KW, det ger ingen optimal (årsmedel-)verkningsgrad.
Med andra ord onödigt stora förluster...
jag natar att ditt inte heller liknar en "standardvilla"  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!