Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 läcker via övertrycksventil värme  (läst 919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElCabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
F370 läcker via övertrycksventil värme
« skrivet: 25 oktober 2022, 21:02:49 »
Jag har tidigare haft en trÃ¥d där jag hade problem med att min varmvattenproduktion gick nästan konstant. 
Jag upptäckte att det gick ut väldigt mycket vatten genom övertrycksventilen för radiatorkretsen, FL2 heter den i Nibes värld.

Första tanken var att det är fel pÃ¥ övertrycksventilen, men den är nu bytt, utan resultat. 

Min nästa tanke var att det är fel pÃ¥ pÃ¥fyllningsventilen (QM11) för värmen, den är ocksÃ¥ bytt nu och situationen fortfarande den samma. 
Vattnet som gÃ¥r ut är varmt, sÃ¥ det mÃ¥ste komma frÃ¥n varmvattenberedaren. 
Jag har mycket lÃ¥gt tryck i manometern för radiatorerna sÃ¥ inget tryck verkar byggas upp.   
Värmen är avstängd, sÃ¥ jag gör bara varmvatten just nu. 

Någon idé vad som kan vara fel?
 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2022, 21:16:01 »
Har du kollat säkerhetsventilen för VV , eftersom trycket är bra i systemet så är det ingen läcka i tanken till värmen. På VP brukar det vara samma kopp för avloppet från system och VV. Ibland går det att snurra till på vredet, står säker 9 bar på den lite snabbt så det kan rensa om det sitter skit i den.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2022, 21:27:42 »

Jag har mycket lÃ¥gt tryck i manometern för radiatorerna sÃ¥ inget tryck verkar byggas upp.   


Hur högt tryck?
Jag gissar på att det är hål mellan VVB och manteln i pannan, då trycks varmvatteen över till värmesystemet och ut via säkerhetsventilen.
Om det är sÃ¥ illa sÃ¥ mÃ¥ste pannan bytas ut.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2022, 22:00:06 »
TS har lågt tryck i systemet , så ingen läcka där troligtvis

Utloggad ElCabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2022, 22:44:05 »
Hur högt tryck?
Manometern stÃ¥r pÃ¥ ett halvt kilo.  Men nÃ¥gonstans trycks det uppenbarligen ut via 2,5 kg övertrycksventilen. 

Det läcker inget via 9kg ventilen, och den fungerar som den ska, släpper ut vatten om jag vrider den, och  hÃ¥ller tätt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2022, 22:31:15 »
Manometern stÃ¥r pÃ¥ ett halvt kilo.  Men nÃ¥gonstans trycks det uppenbarligen ut via 2,5 kg övertrycksventilen. 

Det läcker inget via 9kg ventilen, och den fungerar som den ska, släpper ut vatten om jag vrider den, och  hÃ¥ller tätt.

Och denna var bytt?
Visar manometern rätt i så fall?
Flödar det konstant?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ElCabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2022, 21:52:33 »
Och denna var bytt?
Visar manometern rätt i så fall?
Flödar det konstant?
Ventilen är bytt, det flödar konstant.   Nu har jag ju inte rÃ¥d med att det gÃ¥r ut nÃ¥gra hundra liter varmvatten varje dag, sÃ¥ jag har helt enkelt blockat ventilen. Jag kör inte värme det vÃ¥gar jag inte.  Jag har testat lufta elementen och det verkar inte vara nÃ¥got högre tryck i dom. 
Om manometern fungerar vet jag inte, men det verkar ju som om vattnet passerar förbi manometern?

Jag ringde reparationsfirma idag, men dom hade inte tid innan den 11 november.   
« Senast ändrad: 27 oktober 2022, 21:54:18 av ElCabo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2022, 22:12:51 »
Jag tror ju fortfarande det är hål mellan VVB och manteln så att varmvatten trycks ut i rdiatorsystemet så att säkerhetsventilen öppnar.
Om manometern är trasig så kan trycket bli lika högt som inkommande vatten, ca 6 bar i normala fall, i så fall kan det sluta med att det går hål i radiatorsystemet också.
Jag skulle ringa runt och försöka hitta nån som har tid imorgon, detta är lite akut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Markus-F370

  • Gäst
Markus-F370
SV: F370 läcker via övertrycksventil värme
« Svar #8 skrivet: 08 november 2022, 10:46:07 »
Har du kollat expansionskärlet? Funkar inte det så trycker den ut vatten varje gång den värmer.
Expansionskärlet sitter längs ner till vänster, knacka på det. Är det vattenfyllt är det trasigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!