Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: nytt "klimatsystem" med radiatorer tillsammans med befintlig golvvärme  (läst 9147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
jag har Vp + acktank och ett golvvärmesystem.

nu vill jag koppla på några radiatorer på övervåningen samt i badrummet.

jag vill kunna köra samma framledningstemperatur som golvvärmen och antar alltså att jag ska dimensionera efter DT30? s

totalt blir det 6 radiatorer om jag ska montera ett under varje fönster.
det är ca 55 m2 totalt varav ca 49 m2 pÃ¥ övervÃ¥ning. vad ja kommit fram till dÃ¥ är att det krävs ca 2800W till övervÃ¥ning och 700 watt till badrummet  totalt ca 3500W alltsÃ¥ (50W/m3 bottenplan 25W/m3 övre plan)

jag TROR att detta kräver en separat cirkpump till just detta system.
ansluten med 22mmCU rör från tanken som blir stammen eller vad det kallas.
avstick 15mm till badrum 700W
avstick 15 mm till 2 radiatorer pÃ¥ totalt 600W  (lÃ¥ga 30cm)

efter avsticket på 15mm går man från 22mm till 18 på stammen.
till 2 radiatorer på 1600w (800 w styck)

efter detta går man från 18mm på stammen till 15mm till sista radiatorn på 600W


har jag tänkt någotsånär eller är det helt galet?


hur breda ska radiatorer vara,  ska man tänka lika breda som fönsterrutan, karmen, eller lika breda som utkanten pÃ¥ fönsterfoder? eller har det inte sÃ¥ stor betydelse?



Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
radiator + eventuell termostat bör rymmas inom fönsterbrädans bredd tycker jag.
I övrigt ser det väl OK ut, men 50% effektbehov på övervåningen är ju lite av en chansning, det beror mycket på hur konvektionen i huset är, och hur övervåningen är isolerad, och om där finns fönster.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tack för snabbt svar!

hur mycket bygger en standard termostat + radiatorkoppel, 1dm?
ser man radiator+ termostat som en enhet och placerar den centralt under fönstret,  eller ser man själva radiatorn som en enhet och den ska placeras centralt under fönstret, förstÃ¥r ni skillnaden,  vid alternativ 1 blir ju den vita radiatorn lite förskjuten Ã¥t motsatt sida där termostaten sitter..
detta kanske var en ickefråga...

jag läste att det är ungefär 50% av behovet pÃ¥ övervÃ¥ning,  tror faktiskt du skrivit det i det inlägget som handlar om DT50 / DT30 mm. jag kanske missuppfattade detta, men fattade det som att källare och övervÃ¥ning kan man räkna halva effekten...
och där man ska beräkna ca 40-45w per m3,  och jag tog dÃ¥ 50w per m3 och räknade hälften av detta.

EDIT: här läste jag det...https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67653.0

detta blir dÃ¥ nÃ¥got minimikrav som jag utgÃ¥r frÃ¥n, jag kommer sätta in sÃ¥ stora ratiatorer som passar under fönstren,  de flesta ställen blir det alltsÃ¥ lite större.

hur mycket effekt skulle man kunna koppla på en sån här slinga med 1 cirkpump?
tänkte om jag ska göra stammen grövre för att sedan kunna ansluta vidbyggt garage...

« Senast ändrad: 07 december 2020, 09:28:18 av Rickard »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min effektsiffror var nog/m2 inte m3...

Husets isoleringsstandard avgör dock.
Nytt modernt ca 30 W/m2, äldre ca 50 W/m2, och gammalt timmerhus 100 W/m2 typ.
Takhöjd, antal fönster och antal ytterväggar spelar in.
Sen är ju min "lathund" precis en grov uppskattning, det är inget facit.

Runt 5 kW på en 22 mm stam skall inte vara nåt problem.
Hur mycket total effekt skall huset tillföras?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
såg du att jag redigerade och la till länken dit jag läste det?
står iaf m3.

dåligt isolerat timmer/plankhus.
de utrummen jag pratar om har 2,3 meters takhöjd. 2 normalstora fönster samt 3 låga fönster under snedtak

jag har ingen aning om hur stor effekt huset skall tillföras. det var nog 30 år sedan allt var uppvärmt samt att nedervåningen är totalrenoverad med golvvärme.
ca 100+100 m2 totalt själva boningshuset.
hela nedervåningen + sovrum ca 25 m2 ÖV har idag golvvärme på en matarslinga med fördelare till 5 golvvärmeslingor totalt.

sedan har jag 2 vidbyggda garage som ska fÃ¥ sig lite underhÃ¥llsvärme. 1 pÃ¥ 55m2 med 2,5 meters takhöjd och 1 pÃ¥ 135m2 med ingjuten golvvärme och 4,5 meters takhöjd+ övervÃ¥ning pÃ¥ detta garage pÃ¥ 50m2 som ska  bli som en liten lägenhet...
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej igen!

sÃ¥ fort jag nämner uppvärmning av garagen verkar svaren utebli  Sc:,h

Rickard du får gärna kommentera igen, jag är lite nyfiken på din undran över totala effekten?

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För att veta hur grova stammar du behöver så måste man veta totala effekten och antalet stammar.
Har inte tid att kommentera mer just nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej!

jaa men precis, golvvärmen har ju en egen stam och förser bottenplan + delar av övre plan.

jag skall med denna nya stam i första hand förse 55 m2. (49 m2 överplan och 6 m2 badrum utan fönster på nedreplan)

går det att även förse mer delar som tex garagen i framtiden med den nya stammen så vore det ett plus.
krävs det då 28mm för att kunna förse garagen så kan det vara bra att dra stammen med 28 mm från början istället för 22 tänker jag.


krävs det en 3:e stam till garagen så kanske jag nöjer mig med 22mm på "radiatorstammen" till boningshuset.

dragningen är gynnsam sÃ¥ det är inga problem att dra ytterligare en stam,  däremot är anslutningspunkter pÃ¥ acktanken begränsad,  men det kanske gÃ¥r bra med förgreningar nära acktanken?


Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Tar du ut 28 från tanken så går det förstås bra att grena önskat antal 22 stammar strax efteråt, inga problem.
Varför inte beräkna effektbehovet mer exakt genom att använda programmet här?:
http://www.purmo.com/se/purmo-master.htm
I programmet får du även reda på hur mkt effekt Puroms olika radiatormodeller ger, och det är inte värre än att du kan räkna med att motsvarande modell av annat fabrikat har liknande effektavgivning. Om du vill kan du även få fram beräknat flöde o välja rör o komponenter för hela systemet.
Kör med minst C22 och så höga du tycker ser snyggt ut under resp fönster. Jag har "std"-höjd under alla fönster så jag valde 500mm höga.
Och ska sätta dem mitt på väggen mellan fönster i golv. Sätt elementen centrerat mot fönstret, och låt koppel/ev termostat sticka ut åt sidan.
Min beräkning slumpade sig så att jag behövde samma effekt för alla de 3 element jag skulle komplettera med (också övervåning med färdig bv med gv) Beställde ett 4e element i samma storlek som jag nu satt i kallaste rummet på bv, vilket krävt extrem framledningstemp nu när det varit kallt. (gammalt hus med troligen något läckage in i trossbotten när nordan ligger på så golvvärmen verkar försvinna bort)
Det verkar fungera mkt bra, direkt kopplat pÃ¥ gv systemet, vilket jag räknat med, jag kunde sänka framledningen igÃ¥r med 2 grader och ändÃ¥ blev det 2 grader varmare i rummet! Det gillade värmepumpen som kunde leverera en extra kw direkt!  tummenupp
Här ska trimmas vid nästa köldknäpp som är på ingång!

« Senast ändrad: 11 januari 2016, 10:29:07 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hej!
jag har Vp + acktank och ett golvvärmesystem.

nu vill jag koppla på några radiatorer på övervåningen samt i badrummet.

jag vill kunna köra samma framledningstemperatur som golvvärmen och antar alltså att jag ska dimensionera efter DT30? s

totalt blir det 6 radiatorer om jag ska montera ett under varje fönster.
det är ca 55 m2 totalt varav ca 49 m2 pÃ¥ övervÃ¥ning. vad ja kommit fram till dÃ¥ är att det krävs ca 2800W till övervÃ¥ning och 700 watt till badrummet  totalt ca 3500W alltsÃ¥ (50W/m3 bottenplan 25W/m3 övre plan)

jag TROR att detta kräver en separat cirkpump till just detta system.
ansluten med 22mmCU rör från tanken som blir stammen eller vad det kallas.
avstick 15mm till badrum 700W
avstick 15 mm till 2 radiatorer pÃ¥ totalt 600W  (lÃ¥ga 30cm)

efter avsticket på 15mm går man från 22mm till 18 på stammen.
till 2 radiatorer på 1600w (800 w styck)

efter detta går man från 18mm på stammen till 15mm till sista radiatorn på 600W


har jag tänkt någotsånär eller är det helt galet?


hur breda ska radiatorer vara,  ska man tänka lika breda som fönsterrutan, karmen, eller lika breda som utkanten pÃ¥ fönsterfoder? eller har det inte sÃ¥ stor betydelse?
Dt30 innebär att medel tempen på radiatorn är 30 grader över rums tempen jag tror inte du kör ut 50 grader på golvet så du får nog gå upp i storlek på radiator och dimensionera efter Dt20 kanske.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dt30 innebär att medel tempen på radiatorn är 30 grader över rums tempen jag tror inte du kör ut 50 grader på golvet så du får nog gå upp i storlek på radiator och dimensionera efter Dt20 kanske.

har fått öka "begränsningen" till 52 grader på VP så jag har skickat ut uppåt 55 gradigt på golvvärmen nu när det varit runt -20 - 25 grader utomhus.
golvet höll då ca 27-28 grader. på varmaste stället. har läst att det bör vara max 27 grader men vadå, vid solinstrålning på sommaren kan det säkert vara 40 grader på golvet


visst kan jag dimensionera efter DT20 men hur räknar man om frÃ¥n DT30 - DT20?  är det linjärt och samma som mellan DT50 - DT30 ?

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tar du ut 28 från tanken så går det förstås bra att grena önskat antal 22 stammar strax efteråt, inga problem.
Varför inte beräkna effektbehovet mer exakt genom att använda programmet här?:
http://www.purmo.com/se/purmo-master.htm
I programmet får du även reda på hur mkt effekt Puroms olika radiatormodeller ger, och det är inte värre än att du kan räkna med att motsvarande modell av annat fabrikat har liknande effektavgivning. Om du vill kan du även få fram beräknat flöde o välja rör o komponenter för hela systemet.
Kör med minst C22 och så höga du tycker ser snyggt ut under resp fönster. Jag har "std"-höjd under alla fönster så jag valde 500mm höga.
Och ska sätta dem mitt på väggen mellan fönster i golv. Sätt elementen centrerat mot fönstret, och låt koppel/ev termostat sticka ut åt sidan.
Min beräkning slumpade sig så att jag behövde samma effekt för alla de 3 element jag skulle komplettera med (också övervåning med färdig bv med gv) Beställde ett 4e element i samma storlek som jag nu satt i kallaste rummet på bv, vilket krävt extrem framledningstemp nu när det varit kallt. (gammalt hus med troligen något läckage in i trossbotten när nordan ligger på så golvvärmen verkar försvinna bort)
Det verkar fungera mkt bra, direkt kopplat pÃ¥ gv systemet, vilket jag räknat med, jag kunde sänka framledningen igÃ¥r med 2 grader och ändÃ¥ blev det 2 grader varmare i rummet! Det gillade värmepumpen som kunde leverera en extra kw direkt!  tummenupp
Här ska trimmas vid nästa köldknäpp som är på ingång!

ska prova det där programmet när jag är hemma och kan installera det!  tummenupp

EDIT:
hittade en excelfil iaf på deras hemsida. http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/effektsimulering.htm

men vad betyder de 4 olika värdena man kan ändra? de ser ut såhär:
tflow             trtn        troom           dTln
         
75,00   65,00   20,00   49,83
         
« Senast ändrad: 11 januari 2016, 11:58:43 av thestrut »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
har fått öka "begränsningen" till 52 grader på VP så jag har skickat ut uppåt 55 gradigt på golvvärmen nu när det varit runt -20 - 25 grader utomhus.
golvet höll då ca 27-28 grader. på varmaste stället. har läst att det bör vara max 27 grader men vadå, vid solinstrålning på sommaren kan det säkert vara 40 grader på golvet


visst kan jag dimensionera efter DT20 men hur räknar man om frÃ¥n DT30 - DT20?  är det linjärt och samma som mellan DT50 - DT30 ?
Om du skickar ut så varmt vatten är det ju det du ska dimensionera efter. Purmo har excel fil du kan ladda ner där anger man framledning och retur och får fram effekten på radiatorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
har fått öka "begränsningen" till 52 grader på VP så jag har skickat ut uppåt 55 gradigt på golvvärmen nu när det varit runt -20 - 25 grader utomhus.
golvet höll då ca 27-28 grader. på varmaste stället. har läst att det bör vara max 27 grader men vadå, vid solinstrålning på sommaren kan det säkert vara 40 grader på golvet


visst kan jag dimensionera efter DT20 men hur räknar man om frÃ¥n DT30 - DT20?  är det linjärt och samma som mellan DT50 - DT30 ?

Då har du ännu värre läge än jag, fick kör upp mot 45 grader när det var -15 som värst.
Med över 50 grader på framledningen får vp jobba hund, du kanske ska komplettera med några raddar under fönstren på bv också, i de kallaste rummen som jag? Eller kolla efter och åtgärda luftläckage i bjälklaget.
När du gjort det blir det kanske DT30 i slutändan och då är det det du kan dimma reddarna på öv efter.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag kikade på deras excelfil men vad betyder följande?

tflow             trtn        troom           dTln
         
75,00   65,00   20,00   49,83

dessa siffror kan man ändra men jag förstår inte riktigt vad de betyder...


jo tack karlmb,  jag har redan koll pÃ¥ luftläckagen,  som tex avsaknad av isolering i mellanbjälklaget till ett kallställt rum samt snöfri taknock  ;)

tror det blir bra när man fått huset mer klart, det är i princip fortfarande ett renoveringsobjekt..

jag tror dimensionering för DT30 kan bli bra i slutänden,  och ha det som ett minumum,  fÃ¥r det plats större radiatorer under fönstret sÃ¥ tar jag självklart sÃ¥ stora som möjligt!
men vill nog inte gå upp till 3-radiga utan letar bland purmos 2 radiga c-22 storlekar :)

när det var runt -10 skickade den ut runt 45 gradigt vill jag minnas...
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!