Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny modell puhz-shw112yaa  (läst 2159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hinken1973

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny modell puhz-shw112yaa
« skrivet: 27 augusti 2017, 17:08:41 »
Hej

Någon som har mer information om den modellen och pris/prestanda jämfört med äldre modellen ?
Mvh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny modell puhz-shw112yaa
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2017, 00:07:30 »
Har inte så mycket info ännu dessvärre.
Bifogar ett produktblad i en bilaga.

Be en återförsäljare i din närhet komma förbi så ni kan lägga in alla uppgifter i beräkningsprogramet MelCalc så ser du vilken modell som passar in bäst.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny modell puhz-shw112yaa
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2017, 09:15:13 »
Off-topic, men är det inte dags för ny logik bakom beteckningarna?
En luft/vatten med 10 kW uteffekt vid +7 grader, nordenanpassad borde väl heta typ:
Mitsubishi ND 2017-10kW/+7-indoor
Mitsubishi ND 2017-10kW/+7-outdoor

Alltså, tillverkare, anpassning, årtal, effekt vid angiven utetemp, och så om det är utedel eller innedel...
Någon sort logik borde väl tillverkarna ändå kunna få till, eller vill de medvetet vilseleda oss?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny modell puhz-shw112yaa
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2017, 12:41:55 »
Tror inte dom riktigt stora drakarna lägger någon större vikt på att döpa om maskiner för våra små volymer.

Kanske bättre om dom heter en siffra som motsvarar ( dimensionerade effekt,  p-design) dÃ¥ den effekten även är den som SCOP beräknas pÃ¥ om jag inte tolkat nÃ¥got fel!
En låg p-design eller dimensionerad effekt som Mitsubishi kallar det ger ofta ett högt SCOP och A+++

Bäst är nog ändå att lägga in alla parametrar i ett beräkningsprogram då vissa modeller är bättre på hög Framledning eller kanske låg Framledning om det är golvvärme och även om det är Skåne eller Norrland som den ska stå i.
Svårt att få med alla uppgifter på ett produktblad.

Personligen tror jag mycket pÃ¥ nya SW75YAA,  den ger Ca 7kW vid -15 med Framledning pÃ¥ 45 grader och en relativt tyst utedel, Ã¥tminstÃ¥nde i dom trakter jag bor mÃ¥ste tilläggas.

Någon som har hundra koll på p-design/dimensionerande effekt och SCOP
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny modell puhz-shw112yaa
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2017, 14:49:54 »
Och jag misstänker att de helt orimliga beteckningarna delvis ÄR just olika för olika marknader och importörer...
Men varför inte göra dem logiska, så att man kan få någon form av vägledning rörande vilken årsmodell det är på värmepumpen t.ex.

Verkar vara bra att köra med, det som begränsar dem är ju som vanligt att det inte får krävas särskilt hög framledningstemp vid låg utetemp.
Viktigt att man har golvvärme, eller ett radiatorsystem dimensionerat ungefär som mitt som klarar sig med 45 grader ned till -32 grader ute.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny modell puhz-shw112yaa
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2017, 16:52:53 »
Kan inte svara för alla tillverkare men det är oftast samma beteckning pÃ¥ modellerna för norra Europa,  men finns även nÃ¥gon liten bokstav/siffra som kan saknas om mjukvaran/hÃ¥rdvaran inte är riktigt bra anpassad för tex avfrostningar i vissa klimat.
Men tror det är vanligare på luft/luft där det kan gälla att vara lite uppmärksam.

Är väldigt glad att jag inte behöver dimensionera för -32 grader  ;)
Här är det kanske -15 ett par dagar med nÃ¥gon enstaka topp pÃ¥ -20 nÃ¥gon natt,  att dimensionera för -15 är dÃ¥ ganska riskfritt häromkring.

Tror dessvärre att mÃ¥nga kan bli lite "lurade" av produktblad när mÃ¥nga bara jämför uppgifter via dessa frÃ¥n olika tillverkare och deras modeller, tex  pÃ¥ "gamla" SW75 visades effekter vid 35 graders framledning och nu är det väl krav pÃ¥ att det ska visas Framledning pÃ¥ 45 grader pÃ¥ nya modeller om jag inte är felinformerad.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny modell puhz-shw112yaa
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2017, 08:04:55 »
Ja, om "gamla" är 1-fas och har uppgiven effekt vid 10 graders lägre framledningstemp så är det ju stor skilnad mot den nya om den är 3-fas och med uppgiven uteffekt vid 45 grader på framledningen.
Lätt att bli vilseledd av siffrorna, SPECIELLT när beteckningarna är nästan samma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny modell puhz-shw112yaa
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2017, 09:43:26 »
Jo jag blir själv förvirrad av väldigt snarlika modellbeteckningar och inte bara på denna SW75 utan på flera märken och dess modeller.

Det senaste produktbladet på "gamla" SW75 där står tyvär inte Framledningen men dimensionerad effekt står istället med och den är den samma som på "nya" SW75 så det är möjligt att det är 45 grader Framledning som utgivits nu vid -15 på det senaste produktbladet??

Och att blanda in nominella effekter vid 35 grader gör det inte lättare för kunderna direkt.
Att uppge dimensionerande effekt, nominell effekt,  effekt vid -15 kan nog förvirra en hel del.

Bifogar det senaste produktbladet på "gamla" SW75

Bäst är om återförsäljaren lägger in alla förutsättningar i Mitsubishis beräkningsprogram så kan man se vilken modell som passar bäst för just den fastighetens förutsättningar och kunden slipper bli förvirrad av alla effektsiffror

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 606
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!