Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny ivt greenline för klen?  (läst 1871 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elin1990

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #30 skrivet: 22 januari 2024, 16:32:34 »
Tusen tack Roland. Jag förstår det mesta i alla fall! Vet inte hur jag ser varenda inställning men den är inställd på ”optimerad drift” samt verkar vara begränsad till 6kwh elpatron.

Skillnaden i temp in och temp ut har sedan oktober fram till idag varit ca 2,1 grad i medelvärde. I december som lägst delta 0,8 och oftast 2,3. Kan man dra någon slutsats utifrån delta? På borrhålets djup, pumpens storlek etc?

Sedan undrar jag också om det kan finnas någon anledning till att all köldbärarvätska läcker ut inom loppet av något dygn samtidigt som den varnar för låg temp köldbärare? Det kom hit en servicekille som trodde det var läckage i systemet men efter att han fyllde på har vätskan varit konstant i ett års tid vilket inte tyder på läckage. Vi har fått förklarat att det kan bli så här om systemet fryser och det läcker vätska ur säven. Finns det någon annan anledning till att det skulle kunna bli så eller är det enbart en ispropp som är förklaring?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #31 skrivet: 25 januari 2024, 08:43:08 »
Temperaturdifferensen in/ut för köldbäraren är för liten för att vara rimlig. Cirkulationspumpen ska inte klara av ett så högt flöde som krävs för att få så låg temperaturdifferens. Det är vanligt att givarna visar fel. Man ska inte lura sig av att de visar tiondels grader. En felvisning gör att det blir stort fel i en liten differens.

Om det pressas ut köldbärarvätska ur expansionskärlet brukar problemet vara att det fryser i borrhålet och slangarna kläms ihop. Men det brukar bara hända om berget är helt tätt, att det inte kom något vatten när man borrade (borrhålet är värdelöst betraktat som brunn) och att grundvattenytan ligger över berget så att vattenfyllt borrhål går en sträcka genom jord som leder värme sämre än berg. Det är då stor risk att det bildas en ispropp i jordlagret.

Vad är säven för något, har inte hört det uttrycket tidigare? Är det expansionskärlet som avses?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elin1990

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #32 skrivet: 08 februari 2024, 09:54:07 »
Jag vet inte heller vad säven är för något. Det är Enwell som gav den  specifika förklaringen. Annars har andra jag pratat med bara uttryckt sig i termer av tillfällig ispropp som gör att vattnet pressas ut.

Vi försöker bara klura ut varför all köldbärarvätska försvann inom ett dygn pumpens andra vinter, men varken den första vintern eller nu den tredje. Vi upplever att det varit ungefär lika kallt och vi har haft ungefär samma energiförbrukning. Kan de ha nåt att göra med hur mycket det regnat under året eller hur tjockt snötäcket är?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #33 skrivet: 08 februari 2024, 18:21:33 »
gissar att säv = säkerhetsventil
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Ny ivt greenline för klen?
« Svar #34 skrivet: 11 februari 2024, 18:03:42 »
Vi försöker bara klura ut varför all köldbärarvätska försvann inom ett dygn pumpens andra vinter, men varken den första vintern eller nu den tredje. Vi upplever att det varit ungefär lika kallt och vi har haft ungefär samma energiförbrukning. Kan de ha nåt att göra med hur mycket det regnat under året eller hur tjockt snötäcket är?

Jag har ingen förklaring till varför det blev så. Tror inte det har något med regn eller snötäcke att göra.

Säven har fått sin förklaring också. Jag såg bara framför mig den sort som i Säv, säv, susa ...
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!