Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: monterat kamin, ändra nÃ¥t pÃ¥ pumpen?  (läst 921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
monterat kamin, ändra nåt på pumpen?
« skrivet: 05 januari 2010, 23:19:08 »
Hejsan

Har en Nibe 1215 8.5  som funkat ypperligt.

Har nu monterat in en kamin mest för myset till en början, men den värmer ju bra med ;) Så nu går den även för värme.

Jag tänkte att jag var supersmart med mina lösningar här, men kanske inte, det är de som ni ska svara på?

Eftersom alla termostater står stängda när jag eldar med kaminen så blev jag orolig att slingorna kanske skulle frysa typ i hörnorna av huset, speciellt vid väldigt kallt väder o långa eldperioder.
hörde talas om eldningsventiler, min billigare lösning blev att jag skruvade upp typ alla termostater, som nu är öppna 1/4 varv fullt öppna är 1och 1/4 varv.

Min tanke med det var att det hela tiden skulle vara cirkulation i systemet samt att inte kyla ner plattan, eftersom att när jag slutar elda så kommer pumpen att få tokjobba när den får iskallt vatten på returen.

Men nu så tycker jag att pumpen går onödigt mycket visserligen -22 grader ute, men kan det ha med att göra eftersom alla slingor e ganska strypta så bli ju inte cirkulationen så snabb så vattnet kyls ju av ganska snabbt med.

Hade ratten på pumpen på -1 förr o har nu -3, så utan eldning så är huset svalare. annars så var det varmt i början o blev extremvarmt.

Nån bra lösning på detta??


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: monterat kamin, ändra nåt på pumpen?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2010, 23:41:55 »
Du bör skaffa en rumsgivare RG20 till din VP och sätta på lagom avstånd från kamin, inte för nära men på en innervägg.
Sen ska du ha termostaterna till golvvärmen öppna och reglera värmen med kurva och fininställnig på din VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!