Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kostnad för Uppsäkring frÃ¥n 16A till 20A  (läst 45052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kostnad för Uppsäkring från 16A till 20A
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2006, 22:16:23 »
Som jag skrev tidigare så förekommer det 2 typer av säkringar för elinst. snabb och trög typen TT används inte och snabb kommer snart att försvinna pga. att den normen kommer att utgå.
Om det är en huvudsäkring och proppen blir mycket varm är det bara två saker att välja på omfördela lasten eller säkra upp.
För att få det rätt utfört tycker jag att du ska anlita en fackman som kan mätaupp och ev omfördela lastena alt säkra upp.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Kostnad för Uppsäkring från 16A till 20A
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2006, 08:23:24 »
Om man inte är händig på att mäta upp och fördela om själv (ska ju egentligen göras av behörig elektriker) så finns det en del tankearbete man kan göra innan.

Stora enfasförbrukare är:
Strykjärn, dammsugare, brödrostar, tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare och liknande.

Förbrukare som belastar 2 eller tre faser i olika kombination:
Spis, en del varianter av elpatroner med tvåstegstermostat.

Fundera på hur dessa används samtidigt. Är man inte ett jättestort hushåll med ständig tvätt (eller tvättdag) kanske tumlaren alltid går efter tvätten. Då kan dom med fördel ligga på samma fas. Andra förbrukare som går parallelt -> olika fas.
Detta förarbete hjälper elektrikern lite.


Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Kostnad för Uppsäkring från 16A till 20A
« Svar #17 skrivet: 09 mars 2006, 10:29:55 »
Skaffa belastningsvakt till varmvattenberedaren. Om Ni har elvärme+luftvärmepump. Belastningsvakten stänger av elen till varmvattenberedaren när t.ex. spis och tvättmaskin drar mycket ström.
Kostnad ca 1500:- plus installation ca 1200:-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!