Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värme som inte nÃ¥r fram i radiator-slinga, större cirk-pump (80kPa)?  (läst 4910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Har några radiatorer som jag inte får dela ordentligt med värme till. Sitter lång bort på slingan.

Stryper jag på några andra ställen så kommer det dock fram. Men tappar ju värme då på dessa ställen Problem med för stort tryckfall?

Har en 60 kpa (6m) pump nu från Wilo som sitter i Bosch bergvärmepumpen. Skulle det ev hjälpa att gå till en 80 kpa pump?

Har redan separat CP för garage-slingan (golvvärme) samt även golvvärmen inne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Troligtvis stjäl garaget en del av flödet till det övriga , hur det kopplat frÃ¥n VP , ett rör ut med pump frÃ¥n VP  och garaget + GV  pÃ¥ samma stigare som övriga element, kanske garaget har pÃ¥stick före allt annat. Om du sätter ner farten pÃ¥ pumpen till garaget , vad händer dÃ¥

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Garaget och golvvärmen för huset sitter på avstick från 22mm efter acktanken. Garaget shuntar jag ut ytterst lite värme i, bara för att hålla ca 10 grader. Men det är inte temp-styrt, utan det är fast shuntning.

Ingen skillnad i döda radiatorer som jag ändrar hastigheten på CP GV eller garage. Däremot om jag stryper 2 radiatorer på övervåningen i huset så får jag ett ökat flöde till en radiator som är helt död nedanför övervåningen.

Sitter också liten GV-slinga med egen CP långt bort på slingan, stänger jag den får jag fram mera flöde till sista radiatorn på slingan.

Går jag upp i hastighet på CP i bergvärmepump så gör det ingen skillnad.

Så frågan är om man bara ökar på kapaciteten från 60 till 80, ger det en annan effekt än att gå från steg 2 till 3 på farten på CP?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det låter mer som att du ska trimma in flödena på grejerna.
Vad har du för radiatorkoppel och ventiler?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Det låter mer som att du ska trimma in flödena på grejerna.
Vad har du för radiatorkoppel och ventiler?

Här snackar vi orginal 1964, så det är en justerskruv längst ner som gäller på samtliga radidatorer. Dom står som sagt fullt öppna nu.

Men du tror inte på att gå upp i kapacitet på pumpen kan lösa det? CP står på högsta fart nu såg jag, trodde den stod på 2 men står på 3.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du kan göra det enkelt för dig och använda slottsvredet (om ingen annan pillrar med det?).
Men det där ser ut som ett gammalt 2 rörsystem, är du säker på att det är ettrörsslingor?
Om det är 2 rör så är det absolut bättre att justera in flödena på varje radiator så att alla får ungefär lika tempdiff mellan in/utlopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Du kan göra det enkelt för dig och använda slottsvredet (om ingen annan pillrar med det?).
Men det där ser ut som ett gammalt 2 rörsystem, är du säker på att det är ettrörsslingor?
Om det är 2 rör så är det absolut bättre att justera in flödena på varje radiator så att alla får ungefär lika tempdiff mellan in/utlopp.


Det är 2-rörssystem. Skulle helst inte vilja labba med strypning nu när det är bra värme i huset utan bara få lite mera knuff i pumpen. Men det kanske inte kommer fungera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, dÃ¥ missförstod jag första inlägget.  tummenupp
Du kan känna efter på alla radiatorer upptill och nertill med handen om du inte har nån IR termometer.
Man känner rätt väl om det är nån som är lika varm nertill som upptill, dessa skall strypas in.
Värmeavgivningen på dessa kommer inte avta så jättemycket, men detta gör att de andra radiatorer som har dåligt flöde kommer få lite bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som  jag skrev tidigare , du har tjuvar i ditt system, GV stjäl en del och raddar pÃ¥ ÖV gÃ¥r det lättare genom, stjäl en del, det totala flödet som behövs mÃ¥ste överskrida behovet. Kanske sep liten pump för botten som kan hjälpa till att knuffa fram flödet där.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Som  jag skrev tidigare , du har tjuvar i ditt system, GV stjäl en del och raddar pÃ¥ ÖV gÃ¥r det lättare genom, stjäl en del, det totala flödet som behövs mÃ¥ste överskrida behovet. Kanske sep liten pump för botten som kan hjälpa till att knuffa fram flödet där.

Ok tack. Men att knuffa på hela systemet redan innifrån BV-pumpen tror du inte hjälper?
Den går som sagt redan på 3an med 6m pumpen.

Ska testa strypa lite nu men har för mig att jag fick strypa hyfsat för att det skulle hända ngt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Troligen inte direkt frÃ¥n VP , den är redan pÃ¥ max , skulle var intressant hur det ser ut med stam , pÃ¥stick e.t.c. Gör en enkel skiss  hur det är sÃ¥ kanske det gÃ¥r att se nÃ¥got.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Troligen inte direkt frÃ¥n VP , den är redan pÃ¥ max , skulle var intressant hur det ser ut med stam , pÃ¥stick e.t.c. Gör en enkel skiss  hur det är sÃ¥ kanske det gÃ¥r att se nÃ¥got.

Ordnar i morgon. Men om den redan går på max, är inte det ett tecken också på att den kan vara för klen? Är ca 200 m2 hus samt 60m2 garage som värms så är väl en del tryckfall i systemet?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4

Går jag upp i hastighet på CP i bergvärmepump så gör det ingen skillnad.

Så frågan är om man bara ökar på kapaciteten från 60 till 80, ger det en annan effekt än att gå från steg 2 till 3 på farten på CP?

Om det inte gör någon skillnad när hastigheten ökas kommer det inte att bli någon skillnad med en kraftigare pump. Jag kan bara instämma i vad andra har påpekat, det är inte pumpen det är fel på utan vattnet tar genvägar någonstans så att radiatorerna längst bort inte får något vatten. Att byta pump utan att först analysera systemet är lika meningsfullt som Don Quijotes attack mot väderkvarnarna. Värmebärarflöde är i storleksordningen 0,2 - 0,3 L/s, det behövs inte mycket tryck för att driva fram det flödet.

 Vad är det för diameter pÃ¥ rören och hur lÃ¥nga är de pÃ¥ ett ungefär?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Såhär ser temp-skillnaderna ut. Det i sovrummet med minst skillnad har jag sänkt in-temp på. Justerskruven satt fast i fullt ut-läge så vågade inte vålda på den. Gamla radiatorer från 1964.

Som ni ser är det bra temp-diff på de flesta, kanske mer än det ska vara.

Frågan är då vad man gör för att få liv i framförallt den radiator som är död på plan 1?

Testar strypa dom på Plan 2 nu, men, det kommer bli för kallt på övervåningen är jag rädd för.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Testat lite nu. Jag måste typ stänga av värmen uppe för att det ev ska komma något nere i sovrummet. Tycker inte att det kommer något trots att jag strypt rejält uppe men vill minnas att stängde jag av uppe helt förrut så kom det fram nere i sovrummet.

Däremot, stryper jag kontoret där det sitter GV med egen shunt så kommer det fram värme till både sovrum + walk-in-closet.

Det går inte att se hur sovrummet är kopplat på stammen då ledningarna kommer ut ur väggen. Kan komma uppifrån till sovrummet, kan också komma från kontoret som är gamla garaget.

Problemet med ingen värme till sovrummet fanns även innan jag lade in golvvärme i garaget då det bara satt en stor radiator där.

Eftersom jag har temp-diff på alla radiatorer typ, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Verkar nästan som att kontoret kortsluter på något sätt när man drar på värme där men allt är ju orginal-stam från 1964.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!