Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimal flödeshastighet genom solfÃ¥ngre, och tank.  (läst 52216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Kan någon här på foumet svara på vad som är den optimala tempdifferansen på vätskan som cirkulerar genom solfångarna, för att få bästa verkningsgrad vid värmeövergån i acumulatortankarna o solfångare. Jag har sökt på sp, men jag har inte funnit något, det verkar som man vid test av solfångare har använt tilverkare o försäljarnas värden på detta. Om någon har funnit sådana testresultat, gärna länk var dessa test har gjorts.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hej!
Kan någon här på foumet svara på vad som är den optimala tempdifferansen på vätskan som cirkulerar genom solfångarna, för att få bästa verkningsgrad vid värmeövergån i acumulatortankarna o solfångare. Jag har sökt på sp, men jag har inte funnit något, det verkar som man vid test av solfångare har använt tilverkare o försäljarnas värden på detta. Om någon har funnit sådana testresultat, gärna länk var dessa test har gjorts.


hej
Enligt min manual sÃ¥ ska det va ca 0,1 liter per min Ã¥ rör  0,1x60 i mitt fall
det stämmer bra det diffar nån grad (10 grader ca )mellan tank vatten å solkretsvatten
i mitt fall då jag kör med plattis så följs tempem mellan tank värmen å solkretsvärmen
har jag 40 grader i botten ligger solkretsen på ca 50-55
har jag 60 i tank ligger solkretsen på ca 70-75 grader

jag har testat att öka flödet pÃ¥  tank vattnet lite genom plattisen det gÃ¥r att dra ner solkretsen nÃ¥gra grader pÃ¥ det sättet men jag tvivlar pÃ¥ att det löns iomed det gÃ¥r lite mer ström

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2007, 10:13:23 »
Testa manuellt, tror inte det blir bättre av att räkna fram det. Beräkningar förutsätter ju att allt mer eller mindre är statiskt, å det är det definitivt inte i driften av solfångare. Det som skulle kunna optimera effektuttaget, är en cirkpump som per automatik anpassade flödet efter vilken effekt solfångarna levererade, vid varje tidpunkt under drift....

mvh LyxMaken.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2007, 10:26:44 »
Hej,

Alltså, det mest effektiva vore väl ett högt flöde för då håller man nere medeltemperaturen i solfångarna. Eller hur? Men om man redan har en ganska låg diff så tror jag knappast det lönar sig att sätta upp pumpen på högre hastighet.

Det finns nackdelar oxå med att ha för låg diff. Beroende på hur du laddar tanken så kan man få problem med omrörning eller rent av att man kyler tanken istället för att ladda den.

Det som skulle kunna optimera effektuttaget, är en cirkpump som per automatik anpassade flödet efter vilken effekt solfångarna levererade, vid varje tidpunkt under drift....
Det finns reglersystem som varvtalsstyr pumpen till antingen en viss difftemp eller en viss måltemp. Av de jag kollat på tycker jag TA's är bäst. De kan både reglera temperaturen mha varvtalsstyrning men sedan kan man ställa in så att den effektoptimerar över en viss temperatur. De kan oxå ladda två tankar med olika temperatur och prioritet. Om inte effekten i solfångarna räcker för att ladda den högprioriterade tanken så försöker den istället ladda den andra.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2007, 10:48:37 »
Alltså vad jag försökte säga är att JAG tror att det som Doktorn (aka R407) skrev funkar bra om du har en solslinga i botten på tanken men det spelar nog inte så stor roll för effektiviteten om du får 8 10 eller 12 ºC tempdiff. Om du däremot laddar in högre på tanken så kan det vara önskvärt med en högre diff så att du inte kyler tanken i höjd med inloppet.

Men om man använder extern vvx och termostat, hur blir det då? Flödet på termostatsidan borde väl inte ha någon betydelse, flödet till tanken regleras av termostaten? Ett högt flöde genom solfångarna borde ge lägre temperatur ut ur panelerna men oxå högre temperatur in i fångarna eller hur? Sänker det eller höjer det medeltemnpen med högre flöde? Borde man inte ha ungefär samma flöde på båda sidorna av vvx? Eller hur blir det egentligen? Sfinx?!?!

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2007, 11:11:50 »
Det behöver ju inte vara så exekt in absurdum, men att dra på mer flöde när tempen blir över t.ex 55 gradar, oavsett om diff är mer än några grader, tror jag ökar effektuttaget. Å nån risk för kylning ska inte finnas, tillförd effekt höjer medeltemp i tanken, å kan inte vara nån nackdel. Får Du kylning är ju nåt inte rätt inställt, som jag ser det iaf....

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej .
jag kommer att köra mitt på lägsta pump fart jämt,det funkar super bra hos mig

jag tror ochså som proffessorn skriver
min termiska ventil hÃ¥ller mot flödet sÃ¥ det ger som inget att tok öka farten pÃ¥ vattnet dÃ¥ stryper bara ventilen ner flödet  sÃ¥ den hÃ¥ller rätt temp ut pÃ¥ systemet i mitt fall 50 grader

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2007, 11:28:30 »
hej .
jag kommer att köra mitt på lägsta pump fart jämt,det funkar super bra hos mig

jag tror ochså som proffessorn skriver
min termiska ventil hÃ¥ller mot flödet sÃ¥ det ger som inget att tok öka farten pÃ¥ vattnet dÃ¥ stryper bara ventilen ner flödet  sÃ¥ den hÃ¥ller rätt temp ut pÃ¥ systemet i mitt fall 50 grader

Ha ha ha, vänta Du tills Solen börjar lämna full kraft, dÃ¥ garanterar jag att Du skruvar upp flödet. Om Du inte vill ha +100 grader i rören förstÃ¥s  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2007, 11:34:05 »
Får Du kylning är ju nåt inte rätt inställt, som jag ser det iaf....
Det håller jag med om. Men jag tror att man kan få vissa problem utan att det är helt felkopplat. Låt säga att man har en utdragen solslinga och att tempgivaren sitter i höjd med utloppet eller strax över. Då kan det hända att man pumpar in vatten som visserligen är varmare än tempgivaren men ändå kallare än vattnet på den nivån där det leds in. Visserligen laddar man in energi i tanken men samtidigt blandar man om och förstör skiktningen. Jag har läst att det t.o.m. kan bli så att vattnet i solslingan värms upp av tanken och på så sätt lurar styrsystemet att tro att det finns energi att hämta i fångarna. Jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till men jag antar att det kan inträffa under kortare stunder om man har en väl skiktad tank. Men efter en stund borde omrörningen göra att tempgivaren känner en högre temp och slår ifrån pumpen.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2007, 11:35:48 »
Ha ha ha, vänta Du tills Solen börjar lämna full kraft, dÃ¥ garanterar jag att Du skruvar upp flödet. Om Du inte vill ha +100 grader i rören förstÃ¥s  :) ;)
Vad har du för flöde och tempdiff när sommarsolen värmer som värst?
Vilket läge på pumpen?
Hur grova anslutningsrör?
Tack på förhand!
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2007, 11:43:33 »
hej ..
joo humlan visst kan det va så att jag måste öka för att bli av med värmen men det är ju ett
trevligt problem som än inte inträffat
så jag säger som vanligt den dagen den sorgen..

jag har ju 2 lägen till pÃ¥ pumpen sÃ¥ jag  blir ju inte rÃ¥dlös

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2007, 12:53:39 »
Jag har en egen teori med flödeshastigheter mellan solfångare och solslinga i tank. Det har med hur grova rör som sitter mellan solfångaren och solslinga det är värmeförlusterna på vägen dit jag först tänker på. Ett rör med innerdiameter 13 och 10 m långt rymmer 0,41 L vätska och tar med ett flöde på 4L/min ca 6 sek och anser jag acceptabelt. Men hur mycket energi hinner frigöras i slingan i tanken som i regel är 9-10 meter. Har den med samma innerdiameter. Med grövre innerdiameter på den så transporteras vätskan saktare och borde rimligtvis avge mer energi.

En plattvvx däremot om det är en motströms eller ej borde inte överstiga 3L/min för att undvika turbulens eller dålig skiktning. Ju lägre man har desto bättre. Solvärme delen kan fortsätta jobba på sina 4-5L/min för att undvika kokning.
Riktmärket 8 - 10° i skillnad mellan solpanel och tankbotten är ju satt för att krama ur det mesta av solfångaren. Men det kommer inte jag ha om jag är ute efter tappvarmvatten.

Det är för låga temperaturer att bada i. Jag kommer när min anläggning blivit klar hellre ligga på 15-20° och prova därifrån.

Jag räknar att 1:a året blir provdrift för att optimeras för mina behov.

Har en fråga till er som läser...

Finns det inte möjlighet att eftermontera en solslinga i en acc-tank? Solslingor lösa finns men sen då???
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2007, 14:24:39 »
Ha ha ha, vänta Du tills Solen börjar lämna full kraft, dÃ¥ garanterar jag att Du skruvar upp flödet. Om Du inte vill ha +100 grader i rören förstÃ¥s  :) ;)
Vad har du för flöde och tempdiff när sommarsolen värmer som värst?
Vilket läge på pumpen?
Hur grova anslutningsrör?
Tack på förhand!

Är inte riktigt säker pÃ¥ flödet faktiskt, flödesmätaren är nästan i "botten" (Helt öppnad) vilket ska motsvara 7-8 l/min. SÃ¥ det bör ligga där nÃ¥nstans, men jag är osäker (glömt) pÃ¥ om man skulle titta ovan eller under mätkroppen  ;D Är det ovenför sÃ¥ blir det förstÃ¥s ännu mer i flöde.... Jag har 15mm rör, Ã¥ kör pÃ¥ läge 3 pÃ¥ min pump, jag försöker hÃ¥lla en diff pÃ¥ 6 grader, men den ökar när det värmer som mest, uppÃ¥t 10 grader i diff brukar det bli. Ã… det är inte sommarsolen, utan nÃ¥n gÃ¥ng under vÃ¥r/höst.. Jag har ju mina rör monterade pÃ¥ väggen... Det är möjligt att jag fÃ¥r göra en justering längre fram, dÃ¥ jag aldrig kunnat köra för fullt, med just den här anläggningen, dÃ¥ den blev färdig i fjol höst.

mvh LyxMaken.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2007, 14:31:23 »
Hej!
Detta blev mycket intresant. Jag har 4 paneler med 2,5 meter 15 mm rör mellan panelerna, sedan har jag 5,5 meter  rör frÃ¥n solladdpumpen pÃ¥ bÃ¥de tryck o sugsida + 2,5 meter rör  15 mm före jag är vid solslinngan i tank + 2,5 meter 15 mm tilbaka till solladdpumpen. Sedan är min solslinga i tanken 22 mm kamrör 15 meter. Detta har jag beräknat till ca 15 -17 l vätska som cirkulerar. Jag povade pÃ¥ hösten att varuiera flödet med olika hastighet pÃ¥ solladdpumpen men jag kunde inte fÃ¥ nÃ¥gon klar svar när dett var efektivast. Jag har loggat temp ut frÃ¥n sista solpanelen och när mediet gÃ¥r in i solslingan och där ligger jag pÃ¥ ca 1 - 1,5 °c lägra vid solslingan in i tank, men om jag ändrar hastigheten pÃ¥ flödet kan jag inte märka nÃ¥gon skilnad. Inte heller pÃ¥ mediet som gÃ¥r tilbaka till panelerna, där har jag mycket nära 2 °c högre temp än vad det är pÃ¥ temgivaren för bottentemp i tekniktanken. Är detta optimalt, kan man optimera pÃ¥ nÃ¥got vis.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2007, 15:04:00 »
Hej!
Detta blev mycket intresant. Jag har 4 paneler med 2,5 meter 15 mm rör mellan panelerna, sedan har jag 5,5 meter  rör frÃ¥n solladdpumpen pÃ¥ bÃ¥de tryck o sugsida + 2,5 meter rör  15 mm före jag är vid solslinngan i tank + 2,5 meter 15 mm tilbaka till solladdpumpen. Sedan är min solslinga i tanken 22 mm kamrör 15 meter. Detta har jag beräknat till ca 15 -17 l vätska som cirkulerar. Jag povade pÃ¥ hösten att varuiera flödet med olika hastighet pÃ¥ solladdpumpen men jag kunde inte fÃ¥ nÃ¥gon klar svar när dett var efektivast. Jag har loggat temp ut frÃ¥n sista solpanelen och när mediet gÃ¥r in i solslingan och där ligger jag pÃ¥ ca 1 - 1,5 °c lägra vid solslingan in i tank, men om jag ändrar hastigheten pÃ¥ flödet kan jag inte märka nÃ¥gon skilnad. Inte heller pÃ¥ mediet som gÃ¥r tilbaka till panelerna, där har jag mycket nära 2 °c högre temp än vad det är pÃ¥ temgivaren för bottentemp i tekniktanken. Är detta optimalt, kan man optimera pÃ¥ nÃ¥got vis.

NÃ¥t obehagligt ringer i skallen, när jag läser vad Du skriver.... D.v.s att Du har för liten solslinga i tanken... Är det verkligen den slinga Du beskriver, för dÃ¥ mÃ¥ste diffen gÃ¥ att variera i det oändliga tycker jag. Eller sÃ¥ är flödet strypt pÃ¥ nÃ¥t vis, som gör att det inte gÃ¥r att variera  Sc:,h Jag kan dÃ¥ variera frÃ¥n i stort sett ingen diff, till hur mycket uppÃ¥t som det för tillfället är hett i rören... Bara Ã¥ strypa flödet och/eller sänka hastigheten pÃ¥ cirk-pumpen.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 07 mars 2007, 15:06:29 av humlan57 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!