Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu är det dags igen fastfrusen fläkt SRK25ZFX-S  (läst 3748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roger R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Nu är det dags igen fastfrusen fläkt SRK25ZFX-S
« skrivet: 20 december 2010, 20:36:01 »
Tja på er.
Nu är det dags igen, senast jag va här pÃ¥ formuet sÃ¥ var det i mars detta Ã¥r, det visade sig dÃ¥ att det inte satt nÃ¥gon värmekabel monterad i botten  till v-pumpen. Nu sitter det en värmekabel och det fryser inte underifrÃ¥n. När jag kommer hem i dag ser jag att gula lampan blinkar 7-gÃ¥nger och indikerar fel pÃ¥ fläktmotorns utedel, med ficklampa och en liten pinne sÃ¥ känner jag att fläkten är fastfrusen bakifrÃ¥n ser det ut som.Fullt med is bakom, sÃ¥ nu är det klart att det är mer problem,den förra pumpen jag hade där hörde man att den frostade av men jag hör inte nÃ¥got ljud pÃ¥ denna,den stÃ¥r bara still tills det kör igÃ¥ng igen. Hur märker jag att den frostar som den skall,skall den inte liksom pysa sÃ¥ gjorde min gamla.
Tacksam för svar
//Roger
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu är det dags igen fastfrusen fläkt SRK25ZFX-S
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 00:46:41 »
De där värmepumparna har en väl smart avfrostning som gör att de i vissa väderlekar och temperaturer inte avfrostar så ofta som de borde.
Detta speciellt om du har litet energibehov inne i huset.
När den stannar stannar den bara för att det är tillräckligt varmt i huset, inte för att den avfrostar.

För att den skall avfrosta så kan du behöva dra upp börvärdet på innerdelen till max.

Gör det bara för att kunanse hur den uppträder där ute när den verkligen avfrostar, då blir det lättare för dig att avgöra om ett "stopp" är en avfrostning, eller om den bara stannar för att innetempen är tillräckligt hög.

Orsaken till den typen av stopp kan t.ex. vara att du (eller frun) dragit på radiatorerna så högt att värmepumpen inte behövs för att värma huset, eller att den sitter så trångt till (innedelen) att den inte kan göra av med den värme den producerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roger R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nu är det dags igen fastfrusen fläkt SRK25ZFX-S
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 18:45:30 »
Tack för ditt svar. Jag lever fortfarande med den förra pumpen den bara skötte sig fint över 20 år termostaten satt i manöverdelen som var monterad lägre än innerdelen, nu sitter termostaten i aggregatet någonstans. Då den första pumpen monterades så tyckte montören att den gör sig bäst högt upp .
Det kan vara som du säger att när den är högt monterad och blÃ¥ser in i en lÃ¥ngsmal hall med 3 stycken sovrum som grenar i hallen,Inga element brukar vara pÃ¥ i den delen som den blÃ¥ser i , men jag skall testa att öka sÃ¥ fÃ¥r vi se om det frostar av. men lÃ¥ter det om dom när dom f´rostar av den förra pös ordentligt. Ã¥terkommer  inom kort skall tina upp aggregatet i morrn tror jag nu är det 15 grader kallt sÃ¥ jag hoppar över i kväll
Tack så länge
//Roger

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Nu är det dags igen fastfrusen fläkt SRK25ZFX-S
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 22:01:39 »
De där värmepumparna har en väl smart avfrostning som gör att de i vissa väderlekar och temperaturer inte avfrostar så ofta som de borde.
Detta speciellt om du har litet energibehov inne i huset.
När den stannar stannar den bara för att det är tillräckligt varmt i huset, inte för att den avfrostar.

För att den skall avfrosta så kan du behöva dra upp börvärdet på innerdelen till max.

Gör det bara för att kunanse hur den uppträder där ute när den verkligen avfrostar, då blir det lättare för dig att avgöra om ett "stopp" är en avfrostning, eller om den bara stannar för att innetempen är tillräckligt hög.

Orsaken till den typen av stopp kan t.ex. vara att du (eller frun) dragit på radiatorerna så högt att värmepumpen inte behövs för att värma huset, eller att den sitter så trångt till (innedelen) att den inte kan göra av med den värme den producerar.


Precis det har jag märkt på vår MHI...
Vid 22 eller 23  ºC börvärde blir det inte 100% avfrostning.... en rand nertill är fortsatt frostig.... höjer jag tempen 1 ºC sÃ¥ avfrostar pumpen bättre och hela förÃ¥ngaren blir ren....
Värme kabeln i bottentråget.... 2m och 40W är för klen så pumpen har ongen Norden anpassning i den bemärkelsen...
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!