Skrivet av: xxargs
« skrivet: 04 april 2015, 11:08:42 »Nu kanske man inte skall ta mina funderingar som fakta :-)
En inverter låter kompressorn gå hela tiden vilket gör att det är motorströmmar i lindningarna konstant och håller kompressorn varm samt mjuk start och stopp gör att det inte hostar in skum och skvätt kondensat från evaporatorn hela tiden vid start.
Med ON/OFF så kan man nog inte helt undvika i alla lägen att det jäser och slurkar till vid start - men med varm kompressor så hinner det mesta koka iväg innan det når känsliga delar i kompressorn och det klarar sig bättre. Värsta situationen är om kompressorn blir helt kall - köldmedie löser sig i oljan med tiden och det kan jäsa till skum under dom första minutens drifttid. - har man tur så är evaporatorn kallare än kompressorn - men om kompressorn har varit kallare än evaporatorn så finns hela laddningen av köldmediet i kompressorns vevhus och i oljan...
Mer proffesionella maskiner som vid önskan om stopp, har en ventil som stänger innan expansionsventilen och suger ned sig på evaporatorsidan och därmed också trycket över oljan för kompressorer med sumpen på sugsidan (rotary-kompressor har dock oljan på trycksidan...) och förvarar köldmediet i kondensorn och eventuellt en extra receiverburk om det är stora mängder köldmedie i systemet innan den stannar på lågtryckpressostat. - där riskerar man inte hostning av kondensat från evaporator eller jäsande oljeskum i sumpen vid en kallstart.
Det slog mig också att man kan inte göra en sådan lösning med rotarykompressorer eller scroll med oljesumpen på trycksidan - för allt bygger på att ventilen på kompressorn på högtrycksidan håller tätt när kompressorn står still medans rotay och somliga scroll med oljan på högtrycksidan så pressas oljan sakta mot lågtrycksidan (avsiktligt för smörjningen) genom kompressordelen och man kan få hela kompressorn tom på oljan då den blåst ut mot evaporatorn, när den senare skall startas - hmm... det är kanske därför man har den stora burken på insuget på dessa kompressorer - även kallad ljuddämpare, för att fånga oljan och i sakta mak låta den rinna tillbaka igen efter en start då alltihop på en gång inte skulle vara så bra... snacka om plåsterlösning i så fall...
En inverter låter kompressorn gå hela tiden vilket gör att det är motorströmmar i lindningarna konstant och håller kompressorn varm samt mjuk start och stopp gör att det inte hostar in skum och skvätt kondensat från evaporatorn hela tiden vid start.
Med ON/OFF så kan man nog inte helt undvika i alla lägen att det jäser och slurkar till vid start - men med varm kompressor så hinner det mesta koka iväg innan det når känsliga delar i kompressorn och det klarar sig bättre. Värsta situationen är om kompressorn blir helt kall - köldmedie löser sig i oljan med tiden och det kan jäsa till skum under dom första minutens drifttid. - har man tur så är evaporatorn kallare än kompressorn - men om kompressorn har varit kallare än evaporatorn så finns hela laddningen av köldmediet i kompressorns vevhus och i oljan...
Mer proffesionella maskiner som vid önskan om stopp, har en ventil som stänger innan expansionsventilen och suger ned sig på evaporatorsidan och därmed också trycket över oljan för kompressorer med sumpen på sugsidan (rotary-kompressor har dock oljan på trycksidan...) och förvarar köldmediet i kondensorn och eventuellt en extra receiverburk om det är stora mängder köldmedie i systemet innan den stannar på lågtryckpressostat. - där riskerar man inte hostning av kondensat från evaporator eller jäsande oljeskum i sumpen vid en kallstart.
Det slog mig också att man kan inte göra en sådan lösning med rotarykompressorer eller scroll med oljesumpen på trycksidan - för allt bygger på att ventilen på kompressorn på högtrycksidan håller tätt när kompressorn står still medans rotay och somliga scroll med oljan på högtrycksidan så pressas oljan sakta mot lågtrycksidan (avsiktligt för smörjningen) genom kompressordelen och man kan få hela kompressorn tom på oljan då den blåst ut mot evaporatorn, när den senare skall startas - hmm... det är kanske därför man har den stora burken på insuget på dessa kompressorer - även kallad ljuddämpare, för att fånga oljan och i sakta mak låta den rinna tillbaka igen efter en start då alltihop på en gång inte skulle vara så bra... snacka om plåsterlösning i så fall...