Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 mÃ¥ste startas om dÃ¥ och dÃ¥?  (läst 7953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
IVT 490 måste startas om då och då?
« skrivet: 03 november 2011, 10:43:44 »
Ett par bekanta till mig har en IVT 490 som strular lite. Det har hänt några gånger att han ringt mig och sagt att dom inte har något varmvatten. Idag var det dags igen. Dom andra gångerna har jag bara bett honom att stänga av pumpen och bryta strömmen. Efter omstart har det fungerat igen. Nu är pannan bara ett år gammal så det är väl fortfarande garanti. Han skulle ringa ut service kille. Men vi ville gärna ha lite kött på benen vad problemet kan vara. Annars känns det som service killen kan svamla iväg med mina bekanta som inte förstår alls hur det fungerar. Är det byte av mjukvara eller kort som gäller?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2011, 14:29:59 »
Kan han läsa av värdena på GT3:1, GT3:2 och GT3:3 när det krånglar (före omstart)?
Det kan vara något så enkelt som glapp till en av givarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2011, 18:20:44 »
Det bad jag han göra när vi prata i telefon. Dem verka stämma alla gt 3 visade ca 27 grader. Men han sa att kompressorn var igång ändå. Så jag fundera om det var något med shunten kanske?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2011, 22:45:40 »
Det bad jag han göra när vi prata i telefon. Dem verka stämma alla gt 3 visade ca 27 grader. Men han sa att kompressorn var igång ändå. Så jag fundera om det var något med shunten kanske?

Det borde han kunna se på GT1 om är- och börvärde skiljer mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2011, 07:41:48 »
Ja, det kan jag iofs göra. Det kommer en service kille på måndag. Jag ska vara med då och se vad han säger. Dom har ett annat problem som vi diskuterade här förra vintern som han ska titta på också. Dom har ca 4-5 grader kallare på ovanvåningen. GV nere och radiatorer uppe. Ska se vad han kan komma fram till om det. Sist han var där och skulle fixa det höjde han kurvan på pannan och justera ner tempen på bottenvåningen med termostaterna. Vilket jag tycker är fel då dom fick väldigt ojämn värme i golven när termostaterna slog till och från. Jag vet inte om det är för mycket begärt att ha hyfsat exakt temperatur överallt i ett nybyggt hus med alla termostater på max?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2011, 10:11:43 »
Golvvärmen har väl en egen fördelare och CP?
Då kan man strypa lite på returventilen på kretsen mellan 490 och golvvärmecentral så blir det lite lägre temp där istället för att styra med termostater.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #6 skrivet: 04 november 2011, 10:22:18 »
Den har en egen fördelare men ingen shuntgrupp med CP. Så det är samma framledning till GV och radiatorer. Jag provade strypa golvärmen ganska rejält förra vintern men det hjälpte inte. Radiatorerna där uppe är det extremt dåligt flöde i. Dom blir bara varma dom översta 15 cm kanske. Det sitter en 4 meters pump som ska pumpa allt. Både golv värme och radiatorer i ett 1 1/2 plans hus på 170 kvm. Är den kanske för klen? Det verkar inte sitta någon stryp ventil mellan under och över våning som man kan justera. Ska bli intressant och se vad service killen säger. Jag tror det hade räckt med högre flöde där uppe så radiatorerna blir varmare. Då blir det nog också jämn temperatur. Men CP går redan på trean.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #7 skrivet: 04 november 2011, 11:46:02 »
Den har en egen fördelare men ingen shuntgrupp med CP. Så det är samma framledning till GV och radiatorer. Jag provade strypa golvärmen ganska rejält förra vintern men det hjälpte inte. Radiatorerna där uppe är det extremt dåligt flöde i. Dom blir bara varma dom översta 15 cm kanske. Det sitter en 4 meters pump som ska pumpa allt. Både golv värme och radiatorer i ett 1 1/2 plans hus på 170 kvm. Är den kanske för klen?

Det är möjligt att 490:ns pump är lite klen för att driva både golvvärme och radiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #8 skrivet: 20 november 2011, 19:32:43 »
Hej
Service killen kom för en vecka sen. Han misstänkte det var strul med avfrostningen. Han tog loss några små slangar uppe på pannan och blåste och sög i dom. Då klicka det i något relä. Han sa att ev behövde det tittas över lite nogrannare. Men en efter ca ett år i huset med väldigt dålig värme på ovanvåningen har det löst sig. Det satt en shunt grupp i en garderob bakom en skiva. Helt galet inställd men det fixa han. Men fortfarande inte varmt och dåligt med vv. Jag har varit där idag några timmar. Kompressorn går bara ca 15 min sen stannar den i ca 6-9 min. Så höll den på fast framledningen bara var 26 grader och skulle vara 33. Gt3 uppe. Var 44 grader o gt3 mitten ca27 och även gt3 neree var ca27. Dom sa att detvar väldigt dåligt med vv också. Det måste väl vara problem med avfrostningen? Den ska väl gå längre än 15 min åt gången? Och varför hoppar inte elpatronen in och hjälper? Eller tillskott timern nollas efter var avfrostning?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2011, 07:10:35 »
Om elpatron inte värmar alls brukar det vara överhettningsskyddet som löst, men detta borde servicekillen ha kollat. Tryck in det hårt med en mejsel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #10 skrivet: 21 november 2011, 07:41:31 »
Borde elpatronen hoppa in menar du? Jag trodde kanske att tillskottstimern nollades efter var avfrostning. Och eftersom den avfrostade eller vad den nu gjorde när den stannade så nollades den om hela tiden.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2011, 07:48:07 »
Borde elpatronen hoppa in menar du? Jag trodde kanske att tillskottstimern nollades efter var avfrostning. Och eftersom den avfrostade eller vad den nu gjorde när den stannade så nollades den om hela tiden.

Elpatron ska gå oavsett avfrostning eller inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2011, 08:47:47 »
Kan du gå till menyn " visa alla temp" när kompressorn är igång och läsa av värdena.
Du har inget som blockerar av-luften?
Är radiatorsystemet avluftat? Räcker inte att enbart lufta tanken.
Om den stannar för avfrostning ska de stå på displayen.
Sedan är det ju så, som vi på forumet enats om att tycka, 490 till 170 kvm är för klent om man vill att den ska verka som vp. Men den ska inte för det bete sig så, utan den ska givetvis ge vad den kan och därefter lägga in eltillskott vid behov.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2011, 09:02:26 »
Kan du gå till menyn " visa alla temp" när kompressorn är igång och läsa av värdena.
Du har inget som blockerar av-luften?
Är radiatorsystemet avluftat? Räcker inte att enbart lufta tanken.
Om den stannar för avfrostning ska de stå på displayen.
Sedan är det ju så, som vi på forumet enats om att tycka, 490 till 170 kvm är för klent om man vill att den ska verka som vp. Men den ska inte för det bete sig så, utan den ska givetvis ge vad den kan och därefter lägga in eltillskott vid behov.

Igår när jag kollade så såg inget konstigt ut mer än att den inte kom upp i temperatur.
GT1 låg och pendlade mellan 25.5 och kom upp i ca 28 innan den stannade. Men den skulle upp i 32.5 enligt kurvan.
GT2 visade rätt. 5.3 grader.
GT3 tappvarmvatten(uppe) visade 45 grader.
GT3 mitten visade ca 28 grader.
GT3 botten ca 27 grader.
Ingen innegivare
GT6 kompressor ca 60 grader när den var igång.
Hela systemet är väldigt väl avlutat.
Det stod inget på displayen när den stannade.
Jag visste inte att man skulle bli informerad om avfrostningen.
Det stod inget om det.
visst är det en värdelös värmepump tycker jag med men man kan ju i alla fall
begära att kompressorn ska gå:).
Men innan den strula så verka den ända orka ner till ca 7 grader utomhus utan tillskott.
Jag börjar misstänka något kretskort som strular då. Eftersom det inte stod något i displayen när den stanna och inte elpatronen gick in
så är det väl antagligen något sådant. Överhettningsskyddet är inte utlöst.
vi får ringa seervice killen igen så får han komma ut.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 måste startas om då och då?
« Svar #14 skrivet: 21 november 2011, 09:21:57 »
Jo det är nog bäst att nyttja garantin till detta. Kompressorn stannar nog av någon annan anledning än avfrostning. Tycker kompressor temperaturen är låg, min ligger på 80-85 ºC. Kanske har du en dålig kompressor med otäta ventiler som stannar p.g.av att motorn blir överhettad, internt motorskydd brukar finnas i motorlindningen.
Måste tilllägga att "kompressortemp" är egentligen hetgastemp, så själva motorn kan vara bra mycket varmare än den.
« Senast ändrad: 21 november 2011, 09:26:26 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!