Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fräsa spÃ¥r i golvspÃ¥n för golvvärme  (läst 9732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« skrivet: 12 januari 2006, 20:02:44 »
Hej

Ett annan tråd här angående golvvärme.
Tänkte fräsa 20mm spÃ¥r i befintliga golvspÃ¥nskivor pÃ¥ golvet i div rum  tvärs golvreglarna och sedan i med plÃ¥tar och slang.
Koppla på mig på radiatorn och köra det hela den vägen. :-\
Vad tror ni om detta? :D

Problemet med detta är ju att jag måste ha en pusher i alla rum eller är det någon som har en annan lösning på detta?.....vill helst inte dra massa nya rör(slangar) till pannrummet för att koppla på en fördelare med 1st pusher.

Mvh chrille
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2006, 20:59:51 »
Det gå att fräsa spåren i golvet. Det kommer säkert att gå åt ett antal frässtål (proffsmodell). Se till att hyra en riktigt stor profsffräs också med dammsugare. Jag har testat att göra detta i golvspån och trotts att jag körde med Festos största fräs är det ett riktigt tungt skitjobb. Dammigt och jävligt. Du får se till att försegla det rumm du jobbar i för det kommer att vara damm överallt (trotts dammsugare).

Jag la ner och körde glespanel ovanpå spånet istället.

/Johan

PS Har du ingen krypgrund som du kan dra slangarna i mellan en central shunt och de olika rummen?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2006, 09:46:02 »
nä...det är platta på mark med uppreglade golv.
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2006, 11:40:48 »
Går det inte att dra under det uppreglade golvet? Ett annat alternativ kanske kan vara att dra det som "vanliga" synliga radiatorrör.

Det finns inget som säger att du måste ha en golvvärmefördelare centralt. Det går lika bra med en "minifördelare" i varje rum med en central shunt (om du har vanliga raddar också).


Den nedre på bilden är den minsta som klarar två slingor. En fördelare kan kanske sättas så att den klarar två rum. Då går det kanske att dra kopparrör snyggt längs med golv eller tak.


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2006, 07:33:48 »
Hej utopiazz.

Behöver man inte en cirkulationspump till varje shuntslinga då? om man nu har en shuntgrupp i var rum så är det väl risk att man får en dålig värme annars?

Ja det kan ju vara snyggt kanske att ev lägga dom som synliga rör längs väggar,får man ju användning av ev spillvärme också :D
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2006, 09:31:38 »
Vaarför skulle avrje fördelare ha en separat cirkpump? Om du har en separat shunt så räcker det med att shunten har en cirkpump. Slingorna i sig behöver inte ha egen cirkpump.

Försöker att illustrera det med en bild

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2006, 15:18:50 »
hej utopiazz.

styr inte shunten värmen i alla slingorna dÃ¥?  om jag nu har en slinga i olika rum och vill sänka respektive höja värmen i de olika rummen sÃ¥ gÃ¥r det ju inte!....eller tänker jag helt galet nu? ???
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fräsa spår i golvspån för golvvärme
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2006, 16:52:28 »
En förutsättning för att kunna använda en shunt är att du har samma effekt/m2 i rummen.
Rumstempen styrs sedan med strypning av de olika slingorna sÃ¥ att du fÃ¥r samma  delta-t pÃ¥ slingorna. Om delta-t är lika och slingorna ligger med likvärdigt avstÃ¥nd (eg. effekt/m2) sÃ¥ kommer även rumstempen att bli samma i de olika rummen.

Vi har iofs ingen shunt men eftersom vår vp kan jämföras med din shunt i det här fallet.
I vårt hus har vi totalt 14slingor fördelat på två olika fördelare. Systemet är instrypt på delta-t och trots att det inte är likadan slang, vi har 16,17 och 20mm slang, så skiljer tempen mellan de olika rummen mindre än 1/2grad. Vi har sedan byggt ut systemet med fyra radiatorer som är beräknade på samma effekt som golvvärmen och även dessa är instruypta med delta-t. Det enda rummet som har termostat är ett rum där det inte gick att få in rätt storlek på radiatorn (loftrum).

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!