Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för byte av FLVP men mot vad?  (läst 1466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Dags för byte av FLVP men mot vad?
« skrivet: 11 maj 2008, 18:22:07 »
Våran gammla Nibe Fighter Twin har nu gett upp efter många års trogen tjänst. Tillverkningsår 1986 installerad 88/89
Huset är ett Hjältevadshus på 156kvm och vi har legat med en total årsförbrukning på 9600kvh och dom senaste åren på 12000-14000kvh med småbarn. Vi håller mellan 22-23grader vintertid och sommartid då stänger Niben av radiatorkretsen helt vilket är en funktion som jag vill ha kvar vid byte. Har ju hört om pumpar som pyttsar ut värme i radiatorslingan trotts att det är varmare innomhus än det inställda värdet och så vill jag inte ha det.
Har tittat pÃ¥ Nibe Fighter 360P samt blivit tippsad om Comfortzone pumpar som har 3ggr högre effekt än Niben. Tyvärr är den ju nästan dubbelt sÃ¥ dyr i inköp  :(
Men hur är det om man jämför medeleffekten dom olika pumparna åt hur slår det då? I min tankebana så bör ju CZ pumparna stå stilla en hel del för avfrostning då utluften håller så många -grader så kanske jämnar det ut sig en del där?
Det är ju nästan så att man kan komplettera Niben med en luft/vatten pump för samma pengar som CZ pumpen kostar.
Vi har aldrig haft brist på varmvatten med den nuvarande Fighter Twin anläggningen så det är en egenskap vi värdesätter sen får inte ljudnivån dra iväg för mycket då vi har sovrummet vägg i vägg med tvättstugan där pumpen står.
« Senast ändrad: 11 maj 2008, 18:24:13 av V70tdi »
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags för byte av FLVP men mot vad?
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2008, 08:12:32 »
Jag tror det är medeleffekt inklusive avfrostningar som Comfortzone anger.  :-\
Sen lär den vara lite högljudd så fundera på Luft/vatten-alternativet.

Ett alternativ är annars en vanlig nibe 360 och komplettera med en LLVP. 80-tals hus bukar vara rätt öppna i planlösningen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för byte av FLVP men mot vad?
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2008, 19:54:23 »
LLVP skulle säkert vara ett bra komplement. Tyvärr inte så öppen planlösning så jag för värmen att sprida sig fritt.
Har hört om bullerproblem från CZ ville bara få det bekräftat för då blir det ingen sådan helt klart.
FÃ¥r ju en Nibe 360P och en luft/vatten pump till nästan samma pris som en CZ sen tillkommer ju installation och evt ack-tank om det inte rent av gÃ¥r docka L/V pumpen direkt mot 360P? Installationen ordnar en bekant sÃ¥ den behöver jag inte oroa mig över kostnadsmässigt  :) Har inte frÃ¥gat honom ännu utan ville ha lite friska ide´er utifrÃ¥n först.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad bossed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Dags för byte av FLVP men mot vad?
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2008, 22:11:28 »
Detta är mitt första inlägg i forumet, vill bara nämna apropå ljudnivå på Comfortzone att fick vi en sådan installerad 080401.
Den ersatte en 20 år gammal Elektrostandard 280 och ljudet från själva värmepumpen när kompressorn är igång är marginellt högre jamfört med den gamla, absolut inget som stör.
Detsamma gäller ljudet från de 5 frånluftsdonen, alltså något högre, men det kanske delvis förklaras av att frånluftskanalerna blev ordentligt rengjorda före installationen av Comfortzone. Vi har inga som helst ljuddämpare installerade.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för byte av FLVP men mot vad?
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2008, 21:04:23 »
Blev en Nibe 360P då CZ drog iväg så grymmt i pris.
Nu står den och går i hörnet och slutsumman landade på 39200:- hoppas på att den håller lika länge eller längre än våran förra Nibe.
Nu är det dags att börja leka med inställningarna för att få den optimal.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!