Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BrinehÃ¥l, luftning och nöd/reservvatten  (läst 1120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Brinehål, luftning och nöd/reservvatten
« skrivet: 21 december 2017, 12:32:26 »
BrinehÃ¥l, luftning och nöd/reservvatten 

Jag har ett värmepumpshål bredvid huset där vinkel mellan horisontell ledning i gräsmattan till vertikal ledning ner i hålet ligger en bit under gräsmattan. Tidigare gick ledningen till borrhålet under taket i källaren men jag vill få bort röret därifrån och dra slangen under golvet i stället.
Då kommer jag få en luftficka i båda slangarna när de ska upp till vinkeln för att sen gå ner i hålet.
Någon som har bra tips för hur jag tillser att slangarna luftas vid högpunkten vid borrhålet?
T-koppling och automatluftare?

Jag funder även på vattenförsörjning i förort till stad.
Förutsättningarna är; många personer, ingen handpump inom rimligt avstånd men alla har bergvärmehål.
Vad finns det för smala 12 voltspumpar man kan slänga ner som är livsmedelsklassade? Spolarvätskepump från biltema?
Den dag man vill ha vatten ur hålet lär det inte finnas el i de två hålen i väggen…
Förhoppningsvis är det inte tokmycket brinevätska i hålet…

God Jul!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brinehål, luftning och nöd/reservvatten
« Svar #1 skrivet: 21 december 2017, 13:56:46 »
Ofta finns det T-kopplingar i borrhålet i ställt för vinkelkopplingar i toppen av borrhålet så problemet kan redan vara löst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Brinehål, luftning och nöd/reservvatten
« Svar #2 skrivet: 25 september 2018, 14:24:21 »
Om det finns Tkoppling på slangen, tror ni jag kan sätta automatavluftare där i så fall eller bör man ha brunn lock och små ventiler?

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Brinehål, luftning och nöd/reservvatten
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2018, 09:36:08 »
Hej
Inga Tkopplingar över brunnhålet, bara svetsade vinkelkopplingar.
Jag tänkte kapa gamla ledningar och skarva ihop de gamla 40 mm PEM ledningarna med mina nya 40 mm PEM ledningar i en högpunkt.
Först tänkte jag att de skulle gå parallellet och att jag skulle få till en 180 graders mässingsdel med Trör och avluftning men delarna springer i väg i pris så nu tänkte jag att om jag borrar och gängar en rak PRK koppling
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-401-skarv-16/
och skruvar i en liten luftningsnippel
https://www.bauhaus.se/luftventil-radiator.html
så har jag sparat delar för några tusenlappar.
Men gägntapp till rörgänga verkar vara svårhittad till rimiga pengar.
Finns det lämpliga luftningsskruvar till metriska gängor som jag redan har gäntgtappar till?

Trivs brine och PRKkopplijgar eller äter brine mässing?
De gamla slangarna var inte PN10 klassade som mina nya. SPelar det någon roll eller är det bara att dra åt som jag brukar med PN10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!