Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför lyckas jag inte att fÃ¥ bättre cirkulation pÃ¥ övervÃ¥ningen?  (läst 4372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Har problem med ojämn värme hos ett par vänner.
Nybyggt 1 1/2 plans hus med golvvärme där nere och radiatorer där uppe. En flvp ivt 490 som ska värma detta hus på totalt ca 150 m2.
Problemet är att innan vi börja röra något så var tempen ca 18 grader där uppe och ca 23 grader där nere. Alla termostater fullt öppna inkl gv termostater. För ca två veckor sen var jag där för att kolla lite. Gv är lk med 6 slingor och ett glas rör som visar tryckfallet på varje slinga. Samma framlednings temp på både gv och raddar. Alltså ingen shunt emellan. Ca 32 graders framledning vid 2 minus ute. När jag började kolla injusteringen på gv enligt injusterings protokoll visade sig att alla slingor stod fullt öppna. Förmodligen har installatören glömt ställa in dem. Jag tänkte då är det juinte konstigt att inte det blir bättre cirkulation där uppe. Cp går på Max. Men enligt protokoll var jag osäker om dem angivit tryckfallet per slinga eller antal varv på justeringen från stängt läge. Vad brukar det anges som på ett hus från 2010 med lk gv? Tyckte det var konstigt för vardagsrummets två slingor skulle vara 5.75 och dom andra fyra slingorna 2.5 även om sling längden varierar. Jag strypte tills jag såg att den röda " piggen" i glaset steg. Har gjort så nu i omgångar med två dygns mellanrum. Det har blivit bättre men det verkar som raddarna har extremt dåligt flöde. Dom är bara varma typ dom översta två cm längs hela vägen. Sen blir dom riktigt kalla nertill. Dom är luftade. Nu skiljer det ca 1.5-2 grader mellan planen. Är det bara att strypa golvvärmen ännu mer och sen justera värmekurvan? Vissa slingor är nog inte öppna mer än ca 1- 1.5 varv. Tycker det låter hårt och att det inte skulle vara problem att få upp mer cirkulation på raddarna? Finns det något annat jag kan göra för bättre balans. Eller har dom helt enkelt räknat fel och satt för små raddar där uppe? Jag hade problem att mäta tillopp och returtemp på slingorna. Gillar inte min ir temp från fluke då det visar helt olika hela tiden trots jag tejpade rören.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Om du bara får lite varmt på toppen av raddarna så är nog snarare rörledningen underdimensionerad, är det en eller tvårörssystem?
Vad har du för koppel på raddarna? dom kanske inte heller är injusterade eftersom inte golvvärmen var det.
det kan också vara luft kvar i rörledningen, det kan vara svårt att lufta ibland om rören har krumbuktat sig någonstans,
Prova att stänga alla radiatorventiler och lufta länge
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det är tvÃ¥ rörs system. Mma koppel. Kunde inte se hur man gjorde förinställning uppe pÃ¥ ventilhuset pÃ¥ dem. Men vid leverans brukar ju iaf danfoss vara fullt öppna. Jag tänkte pÃ¥ fall dom var strypta men tog en slutsats att om dom inte rört dom är dom öppna. Jag prövade tom att strypa hela gv pÃ¥ stammen med den stora kulventilen. Ströp sÃ¥ pass hÃ¥rt att det började susa i gv fördelaren. Men raddarna blev inte varmare för det  zDet finns ingen bypass mellan tillopp och retur pÃ¥ fördelaren heller. Jag kröp lite och lös in bakom pannan. Tyckte matningen sÃ¥g klen ut till övervÃ¥ningen. Skulle tippa pÃ¥ 15 eller 18 mm koppar rör. Inte 22 iaf. Den slingan ska driva 4 raddar. TvÃ¥ c21 typ 120 cm lÃ¥nga 50 höga. Och tvÃ¥ st c22 pÃ¥ 50-60 lÃ¥nga och 50 höga. SÃ¥ totalt fyra st. Men är det dragit 15 mm i stammen upp ( ska mäta ) sÃ¥ är det fan pÃ¥ gränsen väl? Kom pÃ¥ nu att det kanske är kopplet nere vid golvet där tillopp och retur kommer upp som spökar? Eller där finns bara en avstängning? Ingen justering?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Det är tvÃ¥ rörs system. Mma koppel. Kunde inte se hur man gjorde förinställning uppe pÃ¥ ventilhuset pÃ¥ dem. Men vid leverans brukar ju iaf danfoss vara fullt öppna. Jag tänkte pÃ¥ fall dom var strypta men tog en slutsats att om dom inte rört dom är dom öppna. Jag prövade tom att strypa hela gv pÃ¥ stammen med den stora kulventilen. Ströp sÃ¥ pass hÃ¥rt att det började susa i gv fördelaren. Men raddarna blev inte varmare för det  zDet finns ingen bypass mellan tillopp och retur pÃ¥ fördelaren heller. Jag kröp lite och lös in bakom pannan. Tyckte matningen sÃ¥g klen ut till övervÃ¥ningen. Skulle tippa pÃ¥ 15 eller 18 mm koppar rör. Inte 22 iaf. Den slingan ska driva 4 raddar. TvÃ¥ c21 typ 120 cm lÃ¥nga 50 höga. Och tvÃ¥ st c22 pÃ¥ 50-60 lÃ¥nga och 50 höga. SÃ¥ totalt fyra st. Men är det dragit 15 mm i stammen upp ( ska mäta ) sÃ¥ är det fan pÃ¥ gränsen väl? Kom pÃ¥ nu att det kanske är kopplet nere vid golvet där tillopp och retur kommer upp som spökar? Eller där finns bara en avstängning? Ingen justering?

MMA koppel måste man ha ett litet verktyg för att justera, men som du skriver, dom brukar vara öppna vid leverans.
Är det bara fyra raddar så kanske 15mm räcker..
i kopplet vid golvet finns en avstängning, den kan ju ifs vara ställd halvöppen.
Är tillopp och retur rättvända?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tillopp och retur sitter rätt. Alla 4 raddar fungerar lika dåligt. Kanske ska kolla avstängningen på kopplet. Men det låter lite som ett långskott om det skulle vara det. Såfall skulle alla fyra stå ungefär lika mycket fel. Det kan ju faktiskt vara mer luft någonstans med tanke på systemet är ganska nyfyllt (6-9 månader sen). Men vi har luftat flera gånger. Tycker det är väldigt märkligt att inte raddarna blir varma när jag mer eller mindre stänger av gv helt på fördelaren. Förstod inte riktigt hur jag skulle lufta? Vilka termostater ska stängas? Stanna pannan och cirk pumpen då också väl?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Tillopp och retur sitter rätt. Alla 4 raddar fungerar lika dåligt. Kanske ska kolla avstängningen på kopplet. Men det låter lite som ett långskott om det skulle vara det. Såfall skulle alla fyra stå ungefär lika mycket fel. Det kan ju faktiskt vara mer luft någonstans med tanke på systemet är ganska nyfyllt (6-9 månader sen). Men vi har luftat flera gånger. Tycker det är väldigt märkligt att inte raddarna blir varma när jag mer eller mindre stänger av gv helt på fördelaren. Förstod inte riktigt hur jag skulle lufta? Vilka termostater ska stängas? Stanna pannan och cirk pumpen då också väl?

Ja, stanna pumpen och pannan och stäng alla radiatortermostater och luft länge, då tvingar du vattnet att röra sig i returledningen när du luftar.
sedan öppna termostaterna, stäng returledningens ventil till övervåningen (om det finns någon) och lufta igen, länge, då tvingas vattnet i tilloppsröret att flytta sig och förhoppningsvis ta med sig luften.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ja det kanske är så enkelt att det bara e luft någonstans i huvudstammen upp. Tycker det borde stiga upp i radiatorerna och sen försvinna när man luftar dom. Får nog be dom ta fram alla papper på huset. Det borde ju finnas en VVS ritning på huset där man kan se rördragning och dimensioner. Det finns väl alltid VVS ritningar på nyare hus? Där jag läste om justering på gv var ju lk system som gjort åt husbyggaren.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En viktig fråga är om radiatorerna har ungefär samma temperatur i överkant och underkant?
Om radiatorerna är 32 gr. i inloppet, men returen är 23 gr, då är flödet för litet. Om inloppet är 32 gr och returen 28, då är radiatorerna för små, (med golvvärmetemperatur)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det är flödet det är fel på. Igårkväll ströp vi golvvärmen ytterliggare. Nu är vardagsrummmet två slingor öppna två varv. Och köket och resten ett varv. Nu måste väl ändå tempen sjunka där nere? Den ligger fortfarande på 22.5 grader. Mitt mål var att försöka pressa ner tempen där nere till 21 för det är ca 20-20.5 där uppe. Men den sista strykningen igårkväll tror jag lyckades bättre. Tror jag har mesar innan. Ströp bara ett halvt varv åt gången och väntade två dygn innan jag ströp igen. Men kan det vara normalt att det ska strypas så hårt? Är det normal värmekurva på en ivt 490 med kurva på 4.3 och fininställning/parallell förskjutning 0?
Det blir ca 32 graders framledning när det var 3 minus ute.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det låter fullt normalt för mig!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Krister F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Sitter det ingen shunt före golvvärmen?


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nä, det sitter ingen shunt. Dimensionerat för att köra samma framledning. Får se hur tempen är ikväll efter sista strypningen. Annars kör vi ett halvt varv till på alla.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!