Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montering av XE9EKE AC ROBOT  (läst 1832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Montering av XE9EKE AC ROBOT
« skrivet: 14 oktober 2006, 18:10:02 »
Fick hem min XE9:a i fredags och har börjat montera.
Det som skiljer sig från de flesta firmornas monteringsanvisningar är att en
strömkabel redan sitter monterad på innerdelen som inte är kopplad (i alla fall synligt)
till kommunikationskabel plinten. Har redan dragit el på utsidan och har ingen el
i närheten på insidan. Det måste väl vara ok att dra ut den kabeln och skarva någonstans
i plastkanalen på utsidan? Självklart kan man koppla på utedelen istället men då den fasta strömkabeln
inte går till plinten så känns det som om man kanske kopplar förbi något.

Sen finns ett rör för dammsugaren som skall ut på utsidan också. Enligt Panasonic manualen
så skall denna kapas strax efter den kommit ut vad jag kan förstå. Någon som har erfarenhet
av detta? Skall jag borra upp ett hål i plastkanalen och leda ut röret?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Förresten, gick till Clas Ohlson och köpte en trolleflex bussning. Visade sig att den var 85 mm istället för 65
så titta efter om ni handlar där. Katalogen och nätet säger 65 men butiken hade en helt annan modell.
Om man kapar några centimeter av monteringsplåten kan man säkert använda även denna men det känns olustigt.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Montering av XE9EKE AC ROBOT
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2006, 09:19:12 »
Sen finns ett rör för dammsugaren som skall ut på utsidan också. Enligt Panasonic manualen
så skall denna kapas strax efter den kommit ut vad jag kan förstå. Någon som har erfarenhet
av detta? Skall jag borra upp ett hål i plastkanalen och leda ut röret?

Dammsugarslangen behöver inte kapas direkt, den kan till och med förlängas upp till 5 meter (finns tillsats/"reservdel" att köpa separat). Fördelen med att kapa den tidigt är ju dock att ju kortare slang du har, desto lättare att undvika stopp pga ackumulerat damm (och löv, insekter, Renault Clio och annat smått).
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!